Turbomatte skrev:
NiKeMaN skrev:
Hamilton skrev:
Självklart läser jag det du skriver men nu var det ju inte ditt inlägg jag citerade och än mindre svarade på
Visst ja, du har ju slut på argument som du skrivit ett par gånger i tråden. Sorry!
Du förlorar ändå på tvätten. Kostar gubben som gör det 400kr i timmen med sociala avgifter och tvätten tar 15 min så kostar gubben vad du får in + kem altså gör du en förlust vilket fall som helst.
Men hur tänker ni?
Det är en bonus... Saker att göra istället för att ringa flickvänner/dricka kaffe etc...
Farsan räknade på deras jobb var 10min slöande per dag (på deras företag) utgör 1anställd per år. När han satte upp uträkningen började mekanikerna att jobba hårdare och de hann mycket mer.
På en firma finns det alltid små hål, inte för ett stort arbete, men ofta många små. Vi leker med en volvoverkstad som exempel så kanske fler förstår:
En bil ska byta hela motorn och en bil ska byta glödlampor (ta en 740 så är det enkelt...)
Det är med andra ord ett tidsödande projekt med viss dödtid inräknat, mot ett jobb som går fort. Det snabba jobbet ger en låg inkomst, men den blir relativt hög då det går fort och inte minst kan man passa in det lilla jobbet i ett hål där man väntar på en del eller att något ska vila på det stora jobbet.
Om den personen då kan gå ifrån (tänk att ni byter en motor, har ni tid att gå ifrån 5min och tänka/planera då medan ni byter en glödlampa?) och utföra det lilla jobbet.
Samma sak med en taxiförare som ska från stockholm till göteborg under en dag och får frågan om han kan ta ett paket från etuna till örebro - han passerar och tappar ytterst lite tid och får in mer pengar då han får dubbelt betalt för en resa.
De som har dessa billiga tvättar har det som en extrainkomst och REKLAM. Det finns ingen bättre reklam än nöjda kunder. De sprider allt så mycket det går, och kommer tillbaka. Valet när de ska ha en dyr behandling är lättare och de vet var de kan lämna bilen efter behandlingen så det håller. Och vips rullar 100000kr in som bonus. 100000 rakt in i kaffekassan (minus skatt då) då det görs istället för att folk bara ska sitta och vänta på jobb.
Sen är jag inte förvånad att det är folk som håller på med rekond och de som har mackar som förespråkar autotvätt - de vill ju sälja sina produkter.
För att man ska välja autotvätt bör den vara bättre, vilket ni argumenterat för, men bilen ska lackförseglas och f*n vet allt. Om samma behandling görs på en bil som handtvättas noggrant (dvs inte en grusig svamp) - vilken tror ni är finast efter 1år?
Samma tvättintervall (varannan vecka) samma typ av körning (3mil dagligen varav 5km grusväg) likadana bilar av samma märke och samma kulör. En bil ställs i biltunneln på macken och en tvättas hemma med högtryck och sunt förnuft. Kostnaden kan vi bortse från. Vilken bil är finast efter 1år?
Jag gissar på den handtvättade. Har någon argument (som håller) att den som går i tunneln ska vara finare?