3407
Sök

Köpa ljud till Mitsubishi Lancer -93, kombi

1 435 Inlägg
6 december 2009
drejjan skrev:
Alpinabiturbo skrev:
"En slavbaskonstruktion fungerar väldigt likt basreflexkonstruktionen. Men istället för ett basreflexrör använder konstruktionen en slavbas för att sträcka ut systemets undre gränsfrekvens. En slavbas har till uppgift att ersätta porten eller röret i den typiska basreflexkonstruktionen."

Om du köper steg till framsystemet så får du bättre ljud men du kommer fortfarande sakna tryck i det lägre registret.

Det är nog inte speciellt stor skillnad på varianterna av fusionrören,

Notera att det enbart är axtonlådan de har i lager, ja tror den kommer låta okej, i alla fall för det priset.

Okej. Men 70W RMS, det är väl inte så mycket? I alla fall.. Behöver jag något i kablage väg om jag köper denna? Fick med en kabel när jag köpte huvudenheten, men vet inte riktigt vad det var.. Antar att jag behöver fler kablar än en? Kanske drar dit o köper detta imorgon då innan skolan smile Så man kanske får lite hjälp o koppla in grejjerna.. Slutsteg till framsystemet väntar jag med tills jag vet hur det låter med baslådan i. Hur mycket skillnad gör det?

Ang. kablarna. Är det bara lågnivå och strömkabel jag behöver? Går ju på skolan i Skövde så har ju biltema där, kanske kan spara några kronor och köpa iaf strömkabel där? Lågnivå är vad jag förstått något som kan variera i kvalitén, men funkar något som finns på biltema?

Möjligtvis detta?

art nr. 31-830 på biltema.se

eller bör jag ringa o fråga dem på ljudia i samband med köpet så dom skickar med rätt grejjer med en gång?

Stirra dig inte blind på effekten, de kan låta bra ändå, sålänge du inte vill ha super dunkadunka. Kabelkitet från Biltema funkar, strömkabeln är skitsamma kan man säga men lågnivåkabeln kan kvalitéten variera på. Vet inte hur bra den som följer med i kitet funkar men troligtvis bör den duga.

Du kan ju ringa Ljudia och fråga ifall det ingår kablar till axtonlådan, gör det så behöver du inte köpa ett kabelkit.

För inkoppling sedan så kopplar du först in strömkablarna mellan batteriet och baslådan, säkringen som sitter utmed pluskabeln ska sitta max 30cm från batteriet. Jorden (minuskabeln) behöver du inte dra hela vägen till batteriet utan de räcker om du jordar vid en bra jordupunkt i karossen, typ vid en bult. Se till så att det är plåtrent bara så att det blir bra kontakt.

Det sista du gör är att du kopplar in lågnivåkabeln mellan baslådan och huvudenheten. Remotekabeln kopplar du in samtidigt, det är denna som gör att baslådan går igång när du startar stereon. Det viktigaste vid monteringen är att du kopplar in strömkablarna först och sedan lågnivåkabeln.

Att koppla ett slutsteg till framsystemet gör så att du kan spela högre utan att det låter illa, och det kommer även låta bättre på låg volym.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (6 december 2009)

29 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
okej. inkopplingen kommer jag liksom med inkopplingen av huvudenheten få hjälp av min flickväns bror som är bilintresserad, så den är inga problem. skall ringa dem sen när jag vaknat till lite, måste skriva klart ett muntligt svenska B tal till nationella proven smile ska även kolla igenom blocket också om det inte finns något vettigt ute i närheten. ni får gärna också länka till begagnade saker på t.ex. blocket i Skaraborg, då jag inte är hundra på vad jag ska leta efter samt om det är bra pris på grejjerna. Om jag ej hittar något blir det till o svänga av till Ljudia imorgon, väntar med det idag så jag kollat över hela utbudet, nytt som begagnat! tack för hjälpen sålänge! smile
Senast redigerat av drejjan (7 december 2009)

stahre
7 december 2009
http://www.blocket.se/ostergotland/Bils … 13&w=2
där kanske du kan hitta nåt http://www.blocket.se/orebro/Basar_och_ … 13&w=2
http://www.blocket.se/varmland/12__Basl … 13&w=2
finns en del i närheten...
Du kan ju kanske köpa bas/steg  från blocket, och en ny huvudenhet med högtalare... tror du får mer för pengarna då.

29 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
slutade med att jag köpte axton lådan med dubbla 8". visade sig att den inte var alls stor, vilket är en stor fördel då man inte behöver plocka ur den varje gång man ska någonstans! Att elementen var åt sidorna är också en fördel när jag tänker efter, då slipper man råka trycka sönder elementet med t.ex. snowboarden eller skidstavarna när man ska till och hem från backen (vart jag förhoppningsvis kommer åka mellan rätt i vinter)... ska bara vänta på att hjälpen kommer så jag kan koppla in grejjerna, och sedan får jag se hur bra det låter, är det bra tryck i grejjerna kanske jag behöver köpa ett slutsteg till framsystemet också, men det får vi se då.. tack för hjälpen sålänge!

29 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Och jag får meddela er att jag troligtvis inte kunde hitta bättre grejjer till ett billigare pris i en mindre låda. Det duger gott och väl till ett första ljudsystem detta, basen spelar mycket bra! Och stor är den inte heller, syns knappt i mitt stora kombibagage big_smile riktigt nöjd, i min bil presterar den toppbetyg! Tack för hjälpen alla! smile

1 435 Inlägg
9 december 2009
Kul att du blev nöjd och att axtonlådan spelar fint, är själv sugen på att höra hur den presterar, med tanke på storleken smile
Senast redigerat av Alpinabiturbo (9 december 2009)

29 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
aa, kan ju kanske fixa något filmklipp, men inte idag iaf tongue kanske blir ett par 6x9" i bak, men måste ju bygga låda i så fall.. o även slutsteg till framsystemet, men det får vänta till efter jul tror jag.

1 435 Inlägg
9 december 2009
6x9" ska du inte ha, det är 80-tal smile Satsa på ett slutsteg till framsystemet istället först å främst.

Vad är det för storlek på högtalarna bak i lancern? Det räcker nog att du byter ut orginalhögtalarna även där så kommer det låta tillräckligt bra för de som åker i bak.

29 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
vad jag vet finns det inga. har inte sett några heller när jag kikat runt. därav funderingen på 6x9" i bak smile har hittat mina 6,5" i fram + två 4" i fram ovanför knäna typ, som någon här innan sa. dom har jag ej rört och kommer troligtvis ej röra heller. men i bak finns det inga i dörrarna, och inga i bagaget vad jag sett..

Sök