3494
Sök

Ska köpa 740 16v nu i veckan! vad ska jag kolla noga på?

190 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
som rubriken lyder!!

ska nu i veckan troligen köpa en 740 16v.. är första bilen så vad ska jag titta noga på?

(om tråden ligger fel så är det inte meningen!)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
3 december 2009
Rost under, framför främre domkraftsfäste är populärt ställe, fungerande handbroms, missljud i motor och låda, när kamrem och rullar bytta senast, och balansaxelremen är bytt.

Jonas

1 339 Inlägg
3 december 2009
1. Kolla när kamremmen är bytt senast
2. Rost: Skärmar, dörrar och baklucka framför allt. Ta även en titt undertill (rost)
3. Kolla att alla elkomonenter funkar. Instrumenten framför allt.
4. Kontrollera Spindellederna, sväng allt vad du kan åt något håll och kör runt i en cirkel, det ska då inte knacka eller liknande
5. Gunga/vagga hjulen fram och tillbaka, det ska då inte glappa (då är hjullagerna dåliga)
6. Bromsa hårt och håll i ratten löst. Den ska då inte dra åt ngt håll. Detsamma vid normal körning.
7. Öppna bagageluckan och kolla så att dämparnasom håller uppe bakluckan funkar
8. Känn efter så att du inte hör några missljud i motorn och växellådan, växellådan ska heller inte kännas sladrig eller så. En viktig sak att kolla med växellådan är att om du står stilla med bilen och motorn är av, lägg då i en växel, typ 1an, 2an eller 3an, när den ligger i så pröva och se om du kan dra i spaken lite till, tex om den ligger i 2an så pröva dra spaken till dig, det ska inte gå att göra det så mycket. Går det en hel del så betyder det att man har dragit i växlarna rätt bra om den inte har gått extremt långt.
9. Känn så att handbromsen tar ordentligt också. Det ska inte kännas lätt att dra i spaken.

Det är vad jag kunde komma på för tillfället tongue
Senast redigerat av Volvo740an (3 december 2009)

190 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
Volvo_Mannen skrev:
Rost under, framför främre domkraftsfäste är populärt ställe, fungerande handbroms, missljud i motor och låda, när kamrem och rullar bytta senast, och balansaxelremen är bytt.

okej.. det är nybytt kamrem står det iaf, ny bes, lite rost,

här är lite info om det som står i annonsen..
*Ny bes 2009 11 25
*mil ca 28---
*Kam rem bytt o alla andra remar olja o filter byta
*Bromsar byta
*C lås
*Larm
*Ac som är ny renorverad kyler mycket bra
*Drag
*Alu fälgar
*Tunade ruter
*knappt rost på den
*Cd
*nya dämpare i bak o en dela av avgassistemet är halv nytt på den
inertak är som nytt på den

767 Inlägg
3 december 2009
kolla framförallt så kamremmen är bytt. vanligt att det blir ventilras om den går av.
Kollar även så det inte låter konstigt från motorn eller växellådan.
kolla senaste besiktningspappret också ifall det var några bra att veta.

edit: var visst lite seg roll
Senast redigerat av Jiimpa (3 december 2009)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
3 december 2009
Anonsen lät väll bra.

Ang remmarna så e det viktgt at balansaxelremmen e bytt å inte bara kammremmen.

Skall ju gärna finnas ett kvitto på detta med från en verkstad fall nåt skulle hända.

Annars e det säkert en bra bil

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

190 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
okej tack för alla tips!!

1 339 Inlägg
3 december 2009
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_7 … _3&w=3

Här är annonsen för övrigt tongue

Jag varnar dig för den här bilen!!!

Jag ser för det första rost överallt. Bagagelucka, skärmar osv. Motorn ser ALLT ANNAT än fin ut. Sketet öppet luftfilter tex. Bara en sådan grej som att man har plockat bort dimljusen och sedan låtit sladdarna hänga, det känns ju inte speciellt bra tycker jag. Märket på grillen är bortplockat, ser hur tattigt som helst ut.

Han kan inte ens sätta rätt miltal i infon. Där står 20-25k inte 25-30k som det borde, bara en sån sak...

Den här bilen är absolut inget att ha. Köp den inte! Iallfall inte för 10 000 kr. Max 5000 kr kanske. Annonsen isäg är inte heller speciellt bra skriven tycker jag. Stavfel överallt tex.

Jag lovar dig att till största sannolikhet ser den här bilen undertill inge vidare ut!

Det enda som ser bra ut är innertaket, men det är fan det enda roll

1 339 Inlägg
3 december 2009
EmilHammarlund skrev:
Lägg till lite och köp ett fint exemplar, det borde bli billigast.

Nja, vad tror du jag gav för min? wink

767 Inlägg
3 december 2009
jag tycker nog också du borde leta efter ett bättre exemplar smile verkar som att det är en lite oseriös säljare så verkar det även vara en lite yngre.

190 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
alltså jag ska inte betala! jag byter mot lite saker smile lite högtalare.. ska prata med han ikväll..
men skärm och bagageluckan är väl bara att byta? och om den är ny bes så måste den väl vara i okej skick under? eller är jag helt ute och cyklar? plus att jag ska ju fixa iordning den.. vill bara ha en 16v 740 och jag byter mot saker som jag inte använder.. men hur tror ni motorn är då? slutkörd?

1 339 Inlägg
3 december 2009
maccan92 skrev:
alltså jag ska inte betala! jag byter mot lite saker smile lite högtalare.. ska prata med han ikväll..
men skärm och bagageluckan är väl bara att byta? och om den är ny bes så måste den väl vara i okej skick under? eller är jag helt ute och cyklar? plus att jag ska ju fixa iordning den.. vill bara ha en 16v 740 och jag byter mot saker som jag inte använder.. men hur tror ni motorn är då? slutkörd?

Det är troligtvis så det är. Ha tålamod istället och vänta på ett bättre köp, det tar ett tag men du har ju ändå inte körkort än eller hur smile

Däcken är troligtvis inte heller så bra, däck är skitdyrt.

15 Inlägg
3 december 2009
Köp ingen Volvo. Bästa tipset

Smålänning
7 883 Inlägg
3 december 2009
Tycker också du ska kolla efter en annan. Den dära ser ledsen ut... Att kamremmen är bytt är lätt att skriva, svårt att bevisa motsatsen förrän den går av...
Sen bromsar bytta... Hur mycket? Vissa skriver bytta bromsar om den bara bytt beläggen...

GLT:n är den piggaste 740:n (original då) och grymt kul och sköna motorer, men dem är lite kinkigare med servicen än traktormotorerna med 8 ventiler...

Nyrenoverad AC... Seriöst renoverad på firma, eller hemmafixarknep med typ gasolfyllning eller så...

Sen måste du nästan kolla felkoder på bilen. 88:an är inte säkert att den har CE-lampan inkopplad, och den klarar besiktiningen även om den har många felkoder då den har dom snälla avgaskraven och katalysator.

JAg skulle leta upp en annan...

Är inte ens säkert att den gått 28k mil... Kan lika gärna gått 58... Märker ingen större skillnad, och är ingen större fara om den är servad, men Volvo 740 har dåliga instrument, så instrumenthuset kan vara bytt smile

Kolla om tankmätarn funkar också wink

Destruction skrev:

Det svarar inte på TS fråga...
Varför skulle han inte köpa Volvo?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 339 Inlägg
3 december 2009
Destruction skrev:

Och vad kör du själv då? roll

Ointresserad.
936 Inlägg
3 december 2009
Volvo740an skrev:
Destruction skrev:

Troligtvis Saab...

Teabag appreciation club.

15 Inlägg
4 december 2009
Snitch skrev:
Volvo740an skrev:
Destruction skrev:

Troligtvis Saab...

740.

Tråkigare bil för man leta efter.

Ointresserad.
936 Inlägg
4 december 2009
Destruction skrev:
Snitch skrev:
Volvo740an skrev:

Troligtvis Saab...

740.

På nåt sätt tvivlar jag..

Det beror helt och hållet på vad man är ute efter.

Teabag appreciation club.

1 339 Inlägg
4 december 2009
Destruction skrev:
Snitch skrev:
Volvo740an skrev:

Troligtvis Saab...

740.

Du kör alltså Saab wink

Vad ska man säga, den Svenska avundsjukan när den är som bäst lol lol

Forummoderator
26 341 Inlägg
4 december 2009
Jag hade seriöst talat letat ett annat exemplar själv, eller prutat ett antal tusenlappar.
Tycker personligen mycket om Volvo, men jag har gjort mina snedköp själv och ser signalerna.

Mvh.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök