2314
Sök

Jobbar eller har du jobbat i Norge? Har lite frågor.

Svetsare
3 150 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
Har du jobbat eller jobbar i Norge nu?   Då har jag lite frågor till dig  smile

1. Jag och en polare funderar på att åka till Norge och jobba lite, vad jobbade du med och vad tjänade du?

2. Var jobbade du?

3. Hyrde du lägenhet eller hade du typ husbil?  Var hyrde du lägenheten och vad kostade den?

4. Köpte du mat i Norge eller i Sverige?

5. Behöver man Norskt pass/leg, körkort, personnummer eller bankkonto?

6. Berätta nåt som kan vara bra att veta   smile

Och när är säsongen för fiskindustrin? (fiskrensningen som man hört talas om)

Och ja, jag har kollat jobbainorge.se   smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

95 Inlägg
3 december 2009
Hejsan, jobbade i Norge förra vintern, på en skidanläggning...jobbade som liftskötare (eller vad det kallas...) Tjänade 136 NOK/timme,så man blev väl inte mångmiljonär,men gjorde det för att jag alltid velat testa på detta...

Vill man tjäna mkt ska man försöka få nåt lagerjobb o jobba natt.

Jobbade i en mindre ort,i Seljord, så där är hyrorna lägre än om man bor i Oslo. Vi var 2 och betalade runt 4000 NOK, alltså 2000 var....

Fyllde hela bilen med mat,sen såg man till att kompisar kom o hälsade på när det började ta slut. smile
Basvaror o kött är ganska dyrt i Norge,så kan vara bra att köpa på sig ett lager när man ska dit (om man kan)

För att kunna öppna Norskt bankkonto måst du ha norskt personnummer (de har 5 sista siffror)
Jag gick in på närmsta bank och där sa de vart jag skulle vända mig,och skickade även alla nödvändiga papper, bla skatteuppgifter.

Du bör vara ute i god tid,för detta har en tendens att dra ut på tiden....Jag hade tur,tog ca 3 veckor så var allt klart,men för kompisen tog det över en o en halv månad....

Har man möjligheten tycker jag självklart du ska åka. Är en väldigt kul upplevelse (för mig i alla fall) och man möter mkt trevligt folk.

Är det nåt du undrar över,så skicka PM så ska jag försöka svara:)

Svetsare
3 150 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
Tack så mycket för infon  smile   Slänger iväg ett PM ifall nåt mer kommer fram  smile

Det är öppet för er andra att skriva såklart  smile

Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."

95 Inlägg
4 december 2009
Så lite så wink

jajamän,är bara att höra av sig,så ska jag försöka svara!

1 101 Inlägg
4 december 2009
Det börjar bli alltmer vanligt tycker jag att folk drar till norge å jobbar är de för att jobben finns där? alltså är de lätt att skaffa sig ett jobb i norge?

Hur går man tillväga för att hitta jobben? ska man sitta hemma i Sverige å kontakta folk i Norge?

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

Svetsare
3 150 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
Woojen skrev:
Det börjar bli alltmer vanligt tycker jag att folk drar till norge å jobbar är de för att jobben finns där? alltså är de lätt att skaffa sig ett jobb i norge?

Hur går man tillväga för att hitta jobben? ska man sitta hemma i Sverige å kontakta folk i Norge?

Här kan du kolla:   http://platsbanken.arbetsformedlingen.s … &k=155

95 Inlägg
5 december 2009
Eller så kan man gå in på Norges motsvarighet http://www.nav.no/

När jag sökte mitt skidjobb,så mailade jag till ca 20 anläggningar. Skickade mitt CV och skrev även lite om mig själv. Sen ringde ca 10 st upp,så glöm inte skriva ditt tel nummer!!

Lycka till,

Team RmR
393 Inlägg
5 december 2009
du behöver norskt personnummer som tidigare säger sen norskt bankkonto mitt konto i norge skaffade jag genom swedbank här hemma så dom ordnade med allt sådant,

jag ringde upp ett bemaningsföretag i norge och på det sättet skaffade jag ett lager jobb kan inte direkt säga att det var något bra betalt jobb , vill man tjäna bra ska man inte jobba för bemaningsföretag i dagens läge

Ace Ventura
1 240 Inlägg
5 december 2009
ZonaX skrev:
Har du jobbat eller jobbar i Norge nu?   Då har jag lite frågor till dig  smile

1. Jag och en polare funderar på att åka till Norge och jobba lite, vad jobbade du med och vad tjänade du?

2. Var jobbade du?

3. Hyrde du lägenhet eller hade du typ husbil?  Var hyrde du lägenheten och vad kostade den?

4. Köpte du mat i Norge eller i Sverige?

5. Behöver man Norskt pass/leg, körkort, personnummer eller bankkonto?

6. Berätta nåt som kan vara bra att veta   smile

Och när är säsongen för fiskindustrin? (fiskrensningen som man hört talas om)

Och ja, jag har kollat jobbainorge.se   smile

Jag har jobbat som snickare i både Oslo och Fredrikstad och tjänade runt 20 tusen nok då..
Nu lägger jag asfalt i Oslo och tjänar mellan 22-30 tusen nok i månaden.. Mycke timmar som fan dock..

Byggfirman i Oslo stog med en barack som dom drog 1200 nok i månaden för, Nu har jag en husvagn på asfaltsverket i Frogner!

När jag jobbade som snickare köpte jag mat i Sverige för på byggena fanns de ju alltid tillgång till kyl å dyl men nu så köper jag mat ute i Oslo för de blir bara dåligt om de blir liggandes i lagbilen, Dock köper jag frukost och kvällsmaten i Sverige..

Du måste ha norskt personnummer, norskt bankkonto, och 1 skattekort..

Finns undatagsfall där firman sätter in på svenska kontot men sällan de!

Bra att veta!!

Utan skattekortet dras de 50% i skatt på lönen sad

Och blir du arbetslös tar de minst 8 veckor innan du får alla papper för att komma in på svenska a kassan igen roll

353 Inlägg
5 december 2009
är själv i norge och jobba med sambon! är uppe i nord-norge! började på bemmaningsföretag sen gick vi över till företaget i stället! samma lön, tro vi har runt 187 nok i timmen på lager jobb och betala runt 3000 i hyra delat på två och sen lite mat! dock får vi mkt mat på jobbet efter som vi håller på med livsmedel! så säg att vi har 4000 i hyra+mat på två personer!

övertid är 50% fram till 21 på kvällen och efter 21 100%

Svetsare
3 150 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
andreasevo7 skrev:
är själv i norge och jobba med sambon! är uppe i nord-norge! började på bemmaningsföretag sen gick vi över till företaget i stället! samma lön, tro vi har runt 187 nok i timmen på lager jobb och betala runt 3000 i hyra delat på två och sen lite mat! dock får vi mkt mat på jobbet efter som vi håller på med livsmedel! så säg att vi har 4000 i hyra+mat på två personer!

Lagerjobb eller fiskrensning funderar vi nog på, där det finns chans till mycket övertid/nattjobb, för det är framförallt för att tjäna pengar vi tänker göra detta. Sen att det blir en livserfarenhet samtidigt gör ju inte saken värre  tongue   

Men hur är lagerjobb annars?  Rekommenderar du att man hyr lägenhet eller ska man dra med sig en husvagn/husbil upp?

353 Inlägg
5 december 2009
ZonaX skrev:
andreasevo7 skrev:

Lagerjobb eller fiskrensning funderar vi nog på, där det finns chans till mycket övertid/nattjobb, för det är framförallt för att tjäna pengar vi tänker göra detta. Sen att det blir en livserfarenhet samtidigt gör ju inte saken värre  tongue   

Men hur är lagerjobb annars?  Rekommenderar du att man hyr lägenhet eller ska man dra med sig en husvagn/husbil upp?

bara hyr en hybel hos någon familj gör vi! mkt bättre än att hålla på med husvang/husbil! finns mängder på finn!

Student
16 Inlägg
6 december 2009
Vart får man tag på dessa sköna lagerjobb då man får möjligheten att jobba övertid hur mycket man vill? På bemanningsföretagen har jag för mig att dessa är sällsynta?

353 Inlägg
6 december 2009
VirreVicente skrev:
Vart får man tag på dessa sköna lagerjobb då man får möjligheten att jobba övertid hur mycket man vill? På bemanningsföretagen har jag för mig att dessa är sällsynta?

vi fick det genom bemmaningsföretag! var verkligen hur mkt övertid som helst i början nu är väl kanske bara en 10 timmar i veckan! vi är på ett stort norskt företag som finns över hela norge!

Svetsare
3 150 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
andreasevo7 skrev:
VirreVicente skrev:

vi fick det genom bemmaningsföretag! var verkligen hur mkt övertid som helst i början nu är väl kanske bara en 10 timmar i veckan! vi är på ett stort norskt företag som finns över hela norge!

Hur mycket har ni ut sen efter skatt?  Antar att det räcker rätt bra  tongue

353 Inlägg
7 december 2009
ZonaX skrev:
andreasevo7 skrev:
VirreVicente skrev:

Hur mycket har ni ut sen efter skatt?  Antar att det räcker rätt bra  tongue

vi skatta 36% men första två åren så skatta man som svensk bara runt 26% det får man tillbaks när man deklarere! semesterpengarna är skattefria samt att nov eller dec lönen är halv skatt på!
jo det räcker bra!

Svetsare
3 150 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
Vet nån om man kan få tag på de här skattekorten och personnummrena och det från Sverige?  Eller måste man ta det när man kommer till Norge?

29 Inlägg
4 januari 2010
ZonaX : Du kan inte få tag på dem via sverige utan du måste åka till ett skattekontor i norge för att få tag på skattekort och för att fixa ett personnr. Finns skattekontor i Oslo.

Svetsare
3 150 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
_skar_ skrev:
ZonaX : Du kan inte få tag på dem via sverige utan du måste åka till ett skattekontor i norge för att få tag på skattekort och för att fixa ett personnr. Finns skattekontor i Oslo.

Ok, tack  smile   Då får man hoppas att dom inte har allt för ordentliga förseningar  hmm

526 Inlägg
4 januari 2010
Vad ni än gör jobba inte för studentconsulting i norge helt knäppa inga frystillägg tex om man kör truck på ett fryslager och strular till max med utbetalning av löner etc etc

Sök