2882
Sök

Volvo 740 Hastighetsmätare ur funktion

patrik89
5 december 2009
Trådstartare
#1
Den är helt stendöd på min 740 tic -88 (elektronisk). Någon som vet var man ska börja felsöka?

CSR
167 Inlägg
5 december 2009
#2
Bakaxelgivaren? För jag gissar på att kilometermätaren är också ur funktion? tongue Eller vad den nu heter roll min är också stendöd, så jag tror det är den men rätta mig gärna om jag har fel någon, så slipper jag göra fel big_smile

~ Kör hårt, men lugnt! ~

patrik89
5 december 2009
Trådstartare
#3
Får kika på den då, vet du vart den sitter?
För mycket rikigt att kilometerräknarn också var paj, men kan den funka om inte hastighetsmätarn funkar då?

patrik89
5 december 2009
Trådstartare
#5
Bakpå då alltså? lite svårt att se när man inte ha bilen på en lyft...
Hur bär man sig åt för att få bort den? jag lyckades inte när jag låg under..(om det var rätt sak jag pillade på) hehe
Senast redigerat av patrik89 (5 december 2009)

197 Inlägg
5 december 2009
#6
skuvar ur en skruv och peta av kontakstycket sen är det bara ta ur. men skruven brukar knappt existera så brukar va krångligt få bort:P

BadBoys_Club

patrik89
5 december 2009
Trådstartare
#7
hmm, hade så jävla mycket skit runtomkring så blev svårt  att se någonting, hur sitter skruven? från vilket håll sitter skallen om du förstår

197 Inlägg
5 december 2009
#8
den sitter rakt bakifrån lr va man ska säga. på locket

BadBoys_Club

Smålänning
7 887 Inlägg
5 december 2009
#9
Sällan fel på givaren..
Jag har ett instrument med trasig hastighetsmätare och fungerande vägmätare, och ett som är tvärtom...

Prova att slå till panelen lite halvhårt under körnign och kolla om dne startar...

Grymt dålig kvalite på instrumenten.. Skulle tippa att det är där felet ligger.

Men det skadar ändå itne att plocka dän givaren och kolla hur det ser ut, och kanske byta olja i bakaxeln... API GL-5 med EP tillsats ska de va.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

patrik89
5 december 2009
Trådstartare
#10
Både trippen och mätarn är stendött
Sen den där skruven blir ju hyffsat omöjlig att skruva lös då det går ett stag tvärsöver givaren precis
Senast redigerat av patrik89 (5 december 2009)

539 Inlägg
6 december 2009
#11
Staget lossar du till höger, drar ut det å petar upp det så kommer du åt givaren..


patrik89
6 december 2009
Trådstartare
#12
Okej får kika på det, tack

10 Inlägg
6 december 2009
#13
kan även vara dålig kontakt eller kabelbrott

patrik89
6 december 2009
Trådstartare
#14
Glömde nämna att jag har abs på bilen och den lampan lyser, jag tror det hänger ihop med varandra? rätta mig om jag har fel

Smålänning
7 887 Inlägg
6 december 2009
#15
patrik89 skrev:
Glömde nämna att jag har abs på bilen och den lampan lyser, jag tror det hänger ihop med varandra? rätta mig om jag har fel

Japp. ABS går på hastighetssensorn bak.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 339 Inlägg
7 december 2009
#16
twin_cam skrev:
Sällan fel på givaren..
Jag har ett instrument med trasig hastighetsmätare och fungerande vägmätare, och ett som är tvärtom...

Prova att slå till panelen lite halvhårt under körnign och kolla om dne startar...

Grymt dålig kvalite på instrumenten.. Skulle tippa att det är där felet ligger.

Men det skadar ändå itne att plocka dän givaren och kolla hur det ser ut, och kanske byta olja i bakaxeln... API GL-5 med EP tillsats ska de va.

Brukar också få göra de ibland, är det bara till att lödda om i mätaren eller hur är det?


1 Inlägg
5 januari 2010
#17
har hittat en intressant sida som behandar ämnet http://smithimage.com/users/fassan/   
Volvo740an skrev:
twin_cam skrev:
Sällan fel på givaren..
Jag har ett instrument med trasig hastighetsmätare och fungerande vägmätare, och ett som är tvärtom...

Prova att slå till panelen lite halvhårt under körnign och kolla om dne startar...

Grymt dålig kvalite på instrumenten.. Skulle tippa att det är där felet ligger.

Men det skadar ändå itne att plocka dän givaren och kolla hur det ser ut, och kanske byta olja i bakaxeln... API GL-5 med EP tillsats ska de va.

Brukar också få göra de ibland, är det bara till att lödda om i mätaren eller hur är det?


Sa du sten?
189 Inlägg
4 december 2011
#18
Hur går det? fick du igång det?

min har nämligen också pajjat hmm har en 88'a har inte kollat nått alls än men ska kika lite imorn. om det är vajer eller elektriskt.


164 Inlägg
4 december 2011
#19
WhySoSerious skrev:
Hur går det? fick du igång det?

min har nämligen också pajjat hmm har en 88'a har inte kollat nått alls än men ska kika lite imorn. om det är vajer eller elektriskt.

Felet är nästan alltid i instrumenthuset, låna nån annans instrumenthus och se om det funkar då.


Sa du sten?
189 Inlägg
4 december 2011
#20
Rake skrev:
WhySoSerious skrev:
Hur går det? fick du igång det?

min har nämligen också pajjat hmm har en 88'a har inte kollat nått alls än men ska kika lite imorn. om det är vajer eller elektriskt.

Felet är nästan alltid i instrumenthuset, låna nån annans instrumenthus och se om det funkar då.

Hörde med farsan som kände han som hade bilen innan och det var som du sa i huset. han hade tydligen spänt upp vajern eller nått med gummisnodd så ska kolla imorn om det bara släppt eller så smile

Tack för svar wink



Sök