3645
Sök

Honda Accord V 2.3 i SR Läcker olja?

19 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
#1
Hej alla goa o glada!

Min Honda Accord läcker olja vid kamremssidan. När jag hissade upp bilen och tittade under så såg jag en massa olja som va stänkt runt under. Men bara på den sidn där kammremmen sitter..

Jag har kollat stifften, dom är i mycket gott skick, bilen blåröker inte och går som den ska annars.
Men det rasar ut olja?

Mitt senaste garagebesök såg ut såhär: Lyfte upp bilen, kollade under och i motorutrymmet. Kan ej komma fram till var det läcker.. Fyller på ca 3.5 liter olja, sänker ner bilen väntar ngn minut. Startar
bilen ngra sec, sen stänga av. Kollar stickan, likker på bra nivå. Kollar under bilen, bara en liten pöl ca 3x3 cm pöl.
Nu kommer det skumma.. Lägger i backen med motorn igång och ska ut ur garaget. Då blir det en tjock linje på golvet av olja.. och den är fet, på en sträcka av typ 6 meter så tappar den ca 5dec???

Var ngnstans kan det läcka så mycke olja??
Det går inte se underifrån heller, för det är olja överallt på den sidan?
Har denna bil packboxar?
Kand det va mellan motor o växellådan?

Mvh Markus

Gorgilus addictus
4 760 Inlägg
5 december 2009
#2
Låter ju nästa som att en packbox har sagt upp sig.
Kan ju vara en som sitter precis bakom kamdrevet?

Allt för den där jävla hatten!

19 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
#3
Hej du, menar du då kammaxeldreven? Jag har DOHC, allstå dubbla kamaxlar?

Det är ju olja även på kammremmen sad
Och det är ju inte bra, den lär jag ju byta me. Men lär få stopp på oljeflödet först..

Mvh markus

19 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
#4
Hej igen Skulle bli JÄTTGLAD om ngn kunde ge mig lite fler ideer och hur jag kan lösa detta.

Mvh Markus

19 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#5
OJ!

Ja jäklar det låter som samma som jag har.. Jaha.. bara börja riva skiten då!

Är det mycket jobb att plocka ner så som du hade på billden? Ska man låsa kamaxlarna för att ta av remmar och dyligt?

Hittar ingen hayens till den här bilen.. Surt sa räven.. Har pulat med volvo och ford, men ingen honda tidigare.

Tack så mycket för svaren:)


Ska uppdatera hur det går för mig.

Mvh Markus

19 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#6
Hm..

Ja man får väll släpa sig dit och börja skruva lite då:rolleyes:.

Bakfull, men det borde man bli pigg av!

Tackar för all hjälp.

Plopp

19 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
#7
Asså Har plockat ner den här bilen nu så långt det bara går.. Låst starkransen och ska lossa BULTEN till vevaxeln.
Men åt vilket håll ska man dra åt då? Jag har gjort av med 2 förlängningstag som gått av??
Har dragit åt båda hållen men får inget att släppa??
Men järnrör på hylsförlängaren och dragit utav helvete, men ingte händer!!!!!!!???????

Ska man dra motsols eller medsols?

Snälla gen något bra tipps blir tokig på det här.!!


Mvh Markus

3 235 Inlägg
12 december 2009
#8
Att värma bultskallen brukade alltid hjälpa för mig, typ med gasolbrännare, men inte överdriv, den ska inte glöda!
Bulten ska du lossa motsols.
Går det inte med handkraft får du lossa den med mutterknackare.


19 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
#9
Hej på er!

Nu ska jag ut igen, och testa och dra bara åt motsols.. Har fått sitta o googla inatt för att komma fram till att Honda går emot standarden, och vill att man sa dra mostosols.
(tack för svaret i alla fall)

Men dra åt helsike vad den sitter??
Jag förlängde skaften med nästan 1.5 och den lossade inte i alla fall. Men ska testa och värma bulten som du sa. Jag blåste på den lite inatt, men idag ska den faen ut!!!!!!.

Ska bli intressant och vart all olja kommer ut!

Tackar för svaren, och ge gärna fler tipps:)

Ha en grymm lördag allihop!!!!!!!!!!

Peace MAC

19 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#10
Hej, ja nu gick det åt fanders tror jag?

Nollade motorn(ÖD), låste vid kuggkransen, plocka ner remar o spännar dyligt. På med ny packbox vid balansaxeln, skruva dit alla prylar igen, På med drev o dyligt.

Ska starta bilen, starmotorn går, kolvar rör sig allt är inkopplat!! Men den vill inte tända??
Soppa kommer jag hör hur punpen jobbar..

Hur stor diff kan det va på den motorn när det gäller kammaxlar i förhållande till vevaxel?
Jag tror att det har rört sig under bortagandet av bulten till vevaxeln...sad

Har ngn tipps om hur jag kan nolla och få allt exakt igen?

Mvh Markus

3 235 Inlägg
13 december 2009
#11
Jag brukar alltid ta bilder under arbetets gång, det gör det mycket enklare sedan när man ska montera allt igen.
Nollade du motorn efter markeringarna?Ettans kolv är två gången i sitt översta läge under en hel arbetstakt.
Trippelkolla markeringarna på dreven, står allt rätt och den fortfarande vägrar starta bör du kolla om du har gnista, tändning med mera.

Du kanske kan söka efter bilder/beskrivningar på nätet om hur alla drev ska stå, eller dra till Honda och be de printa ut en skiss över alla markeringar på dreven.

Inte experimentera med kaminställningarna om du är osäker, ventilsallad är inget kul. Dra ALLTID runt motorn för hand minst två varv om du lägger om kamremmen igen, tar det i har du gjort nåt fel och bör stoppa, starta då inte motorn!


19 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#12
Hej, och tack för alla svaren smile

Jag har försökt att göra detta projekt efter konstens all regler...
Men det vill sig inte, har presis kommit hem efter ennu en garagetur..

Gnista fins.
Soppa kommer fram till spridarna.
Kammarna står med båda sträcken rätt upp( små infräsningar i kammaxeldreven).
Vevaxel-hjulet har ett vitt streck som står i stort sätt står rätt ner, om man tittar i hjulhuset..
När jag drar runt motorn för hand låter allt bra, inge skrap eller knack ljud.
När jag använder startmotorn så går motorn runt inga missljud inge knack, man hör hur kolvarna gör sina varv.

Jag har inte lossat en enda del till insprutning eller dyligt.
Det jag tog bort var elektrisk väg var: Batteri,2 sladdar till  generatorn, 2 sladdar startmotorn.
Det jag tog bort i fysisk delar var: Ventilkåpa, kammremskåpa, alla remmar, yttre vevaxelhjul, startmotor, x antal drev som jag var tvingen att dra för att få på remmarna.
Dock hadde alla kuggdrev små spår som gjorde att jag bara kunde sätta dit dom i samma riktings som jag tog lös dem.

Montering i omvänd ordning. Inte en enda skruv vart över (det händer ju faktiskt).

Men bilen startar inte..

1.Är det någon som vet om det går någon signal från vevaxelgivren till insprutningen. Som kanske säger till insprutningen att inte mata soppa vidare genom spridarna, för att vevaxeln inte är i rätt läge?
För soppan kommer fram till spridarna, sen kan jag inte avgöra om dom sedan blåser in det i cylindern?

2.Om nu vevaxeln står galet, borde det inte bli krock mellan kolvkrona och ventilsäte? Eller behöver det inte vara så på alla bilar?

3.Om nu vevaxel/ kammar står bara ngt fel, så borde den ju åtminstonde tända till? Gå som en påse med nötter, det kan jag köpa. Men att den är helt död, det fattar jag mig bara inte på:/.

Jag vill än en gång tacka alla, för informativa och givande svar.smile

Peace Mac


PS detta var felet med läckande olja föresten:)
http://i47.tinypic.com/27xi49j.jpg

3 235 Inlägg
14 december 2009
#13
Att markeringarna på kamaxeldreven pekat uppåt betyder inte att det är rätt. Det borde vara motsvarande märken på toppen.(du har väl två kamaxlar?) Samma sak med markeringen på vevaxeldrevet, den ska stå mot en markering/hack på blocket.

Ta bilder på alla markeringar när motorn är nollad och lägg ut de här, blir enklare att se om något är fel.


3 235 Inlägg
14 december 2009
#14
Står det ett hack fel på vevaxeln, och ett hack på kamaxeln kan det vara nog att den inte startar.
Du kan ju göra ett komptest, då ser man tydligt om kaminställningen är fel.


19 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
#15
HEEEJJ!!!!

Nu ska ni få veta vad gjorde galet...tongue

När jag nollstäde motorn utgick jag från att markeringarna på kammdreven skulle sticka rätt upp.. det va fel:(.
Dessa fel, uppstod för att jag tog för givet att det skulle va som det var på mina tidigare Volvos, samt Fordbilar och lite annat skräp man ägt.
Tag mig en tur ner till RA-motor(honda bilverkstad), bubblade lite med en kille på versktan. Fick då reda på en massa bra saker:).


1.Fel: Dessa kamdrem har 2 infärsningar, dessa ska ligga i våg med öve delen på toppen.
2.Fel: Denna motor hade balansaxlar som man måste låsa( annars hammnar motorn svängning)
3.Fel: Till startkransen fins det en liten lucka i motorblocket som man kan öppna, och ställa en del av nollningen därifrån.
4.Fel: Hadde ingen bok eller manualer för denna bil:)

Så nu har jag fått ihop Hondan, allt funkade bra när jag stälde in alla drev( för det va ett par stycken) rätt.

Jag har tagit kort på många utav de olika momenten, för mig själv och även för er allla. För förr eller senare kommer det säker hända ngn annan:).

Vill bara tacka alla för bra hjälp och snabba svar!
Och önskar er alla en TREVLIG JUL!

Peace Markus

19 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
#16
Hej!
Jo jag tycker i och för sig inte att det ska spela så stor roll var jag nollar motorn. Så länge jag låser den där, och inte rubbar ngt förens alla remmar är på plats.

Dock är jag ganska säker på att jag på ngt sätt rubbade på ngt av de viktiga dreven.. och dämed fördärvade inställningarna.
Kommer dock att i framtiden va mycket mer försiktig med sånt:)

Jag har endå plockat ner och satt ihop i alla fall 10-15 bilar, alla, och då menar jag alla har startat efter ihopmonteringen. Tills jag tog mig an den här Hondan...
Taskig planering helt enkelt, vafan jag viste ens åt villket håll jag skulle dra av bulten till vevaxeln:P.

Peace Mac


Sök