inte allt för dyra steg då det finns andra hål att stoppa pengarna i också
Men varför skall du ha så pass kraftiga basar om du sedan intehareffekt nog att driva dem riktigt? Det är ju bättre du isf. lägger pengarna på en bas och sedan lägger lite mera på slutsteget.
Annars kanske,om du nu vill ha just Kicker, L5 basarna kan passa bättre. Rådfråga Björn på dB Akuten om detta, då han kan både Kicker och Mutant.
Om du inte är insnöad på just Kicker kan du kolla på tex. Soundstream. Dem har vettiga basar och slutsteg i olika prisklasser. Åf (även impotör) är tex. www.soundtec.se
Men varför skall du ha så pass kraftiga basar om du sedan intehareffekt nog att driva dem riktigt? Det är ju bättre du isf. lägger pengarna på en bas och sedan lägger lite mera på slutsteget.
Annars kanske,om du nu vill ha just Kicker, L5 basarna kan passa bättre. Rådfråga Björn på dB Akuten om detta, då han kan både Kicker och Mutant.
Om du inte är insnöad på just Kicker kan du kolla på tex. Soundstream. Dem har vettiga basar och slutsteg i olika prisklasser. Åf (även impotör) är tex. www.soundtec.se
De va lite tunn sått med Soundstream basar på deras hemsida.
De va lite tunn sått med Soundstream basar på deras hemsida.
Jo det va det visst. Du kan kolla på http://www.olandsbil.se/ som är en av ÅF. De har lite mera Soundstream basar på sin sida.
Om du nu köper 2 st Ascension 1 så kommer effekten rimligtvis att räcka till, fast oavsett vilket/vilka lämpliga steg du köper så kommer ju detta med strömförsörjningen in i bilden också. Sånt kostar några kronor.
Angående hur basarna ska kopplas så beror det bla på om du ska ha ett eller två steg. Om jag förstår rubriken rätt så har basarna 2 Ohms impedans per spole, då kan du tex koppla så här:
1 steg: Seriekoppla spolarna på varje bas, sedan parallellkopplas basarna med varandra och kopplas in i steget. Den totala impedansen hamnar på 2 Ohm.
2 steg: Antingen seriekoppla eller parallellkoppla spolarna. Vid seriekoppling så får varje bas 4 Ohms impedans, steget ger ut mindre effekt men kan kontrollera basarna ordentligt. Vid parallellkoppling så får varje bas 1 Ohms impedans, steget ger ut mycket effekt men drar även mycket ström och kan inte kontrollera basarna lika bra som vid 4 Ohms impedans.
När man lastar ner ett slutsteg med sin lägsta tillåtna impedans så är strömförsörjningen extra viktig, risken finns annars att både steg och bas tar stryk om spänningen börjar svikta rejält.
var ute och lyfte ur elementen ur lådan och såg att föregående ägare hade bara använt en spole på varje bas och sen kopplat ihop det till en kabel ut är det bra? tycker själv inte att det känns så bra att man inte använder den ena spolen men jag är inte så insatt
Man kan visserligen använda en spole per bas, men dels får basen sämre effekttålighet+kontroll och dels ändras parametrarna. När parametrarna ändras så blir det knepigt att räkna ut en bra låda, risken är stor att lådan blir misslyckad.
Jag anser att det inte är ett bra sätt att utnyttja en bas på när man bara använder en spole, koppla in båda spolarna i så fall.
okej jag tror också det är bättre att använda båda spolarna
har precis varit ute och provspelat med ett lånat ascension och det spelar på rätt bra men då var basarna kopplade som jag skrev ovan så jag vågade inte dra på så mycket
Ser man till nypris så landar ju två Mutant Ascension 1 på ungefär samma pris som ett Kicker Zx1500 (runt 10K) och då faller min röst på Kickersteget och att köra basarna i 2 ohm.
Här har du för övrigt ett par beggade Zx1500 för 6 resp 5K
jag har två st kicker L7 12" som drivs av två st sådanna mutant steg. men som tidigare skriver att det är jätte viktigt med strömbank och ström förssörjning. bara att du kollar in caddyn. (jag har ju byggt efter kickers spl lådritning)
har varit och köpt två acension steg idag men har fått problem när jag ska ställa in stegen för det första så går det inte att ha bägge basremotearna på samtidigt för då slår det i från så blir det ingen bass samma är när jag skruvar på inställningsskruvarna då plötsligt slår den i från