3295
Sök

Okänd 15" bas behöver låda!

279 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
Tja!

Fick tag i en 15" idag men hittar ingen info om den!
Det enda jag vet är att effekten är 500wRMS och att den går i 8 ohm. Antagligen nån gammal PA-bas.
Sen står det ARP A-1 series LM 15-500 på baksidan utav den.

Går det att få en brutalt uppskattad volymuträkning så man i alla fall har nått att börja med?
Tänkte vända basen med korgen utåt.
Vad tror ni, portad? inte portad?

Tacksam för lite funderingar kring ämnet

MVH J

297 Inlägg
6 december 2009
leta opp en bas som ser ut å ha någorlunda samma upphängning å magnet massa, å väldigt lika max watt å gå efter dom parametrarna smile gjorde så till 2 gammla 10" nu innan helgen, avstämmde lådan till 50 hz, å spelade som bäst runt 55-57 runt^^

279 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
Okej! Jag får väl göra nått sånt! tongue Så jävla träligt att googla runt bara smile Hehe

16 197 Inlägg
6 december 2009
http://www.musicson.com/NWeb/files/Catalogos/arp.pdf

där finns info om basen.. säger som sååååå måga ggr förr    GOOGLA innan ni frågar

"Testar man inte så får man aldrig veta"

279 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
http://www.musicson.com/NWeb/files/Catalogos/arp.pdf

där finns info om basen.. säger som sååååå måga ggr förr    GOOGLA innan ni frågar

Tack för den! Men som sagt, jag har googlat utan att finna något. Du måste vara en bättre googlare än mig.

Men nu till de övriga frågorna, bakvända basar, portad eller inte, volym?

16 197 Inlägg
6 december 2009
ja sökte i typ 1 minut å hitta de..

eftersom att de e en PA bas så borde den har en STOR portad låda.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

279 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
ja sökte i typ 1 minut å hitta de..

eftersom att de e en PA bas så borde den har en STOR portad låda.

Okej, då hade du en rackarns tur eller en redig skill på google då.

Okey, tror du att man kan vända en PA-bas med gott reslutat? Vad tror du ang. lådvolymen och storlek på port?

2 914 Inlägg
7 december 2009
du ska bygga efter vad du gillar att lyssna på...
det är bara dina egna krav som avgör hur du själv ska bygga.

279 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:

Det är jag med på, det jag söker är en brutal uppskattning på lådans volym. Inte dem exakta måtten för att ultimera min bas till min musiksmak.

Och som sagt, bakvända basen, ello? Någon som har funderingar?

297 Inlägg
7 december 2009
Jocke0155 skrev:
kalle_kalle skrev:

Det är jag med på, det jag söker är en brutal uppskattning på lådans volym. Inte dem exakta måtten för att ultimera min bas till min musiksmak.

Och som sagt, bakvända basen, ello? Någon som har funderingar?

bör väl funka å vända basen om du tar hänsyn till platsen basen tar i lådan bara smile ser ja inga problem med

21 761 Inlägg
7 december 2009
Det verkar inte finnas några parametrar angivna, då ska man helst inte göra en basreflexlåda tycker jag iaf.

Det finns bilder på några färdiga tvåvägs högtalare för scenbruk (99% säker på att det är sluten låda), däribland en låda med LM 15-500. Om man utgår ifrån de angivna yttermåtten på lådan och räknar på 19 mm materialtjocklek så bör bruttovolymen ligga på 90-100 liter, jag har dessutom räknat med att lådan är smalare i bakkant jämfört med framkant.

Båda elementen och andra saker inuti lådan tar upp en del plats, därför hamnar kanske nettovolymen på 80-90 liter.

Väldigt grova gissningar alltså, men sluten låda på tex 90 liter bör fungera. Att vända korgen utåt är knappast några problem, men det gäller att få helt tätt mellan baffel och element. smile

279 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det verkar inte finnas några parametrar angivna, då ska man helst inte göra en basreflexlåda tycker jag iaf.

Det finns bilder på några färdiga tvåvägs högtalare för scenbruk (99% säker på att det är sluten låda), däribland en låda med LM 15-500. Om man utgår ifrån de angivna yttermåtten på lådan och räknar på 19 mm materialtjocklek så bör bruttovolymen ligga på 90-100 liter, jag har dessutom räknat med att lådan är smalare i bakkant jämfört med framkant.

Båda elementen och andra saker inuti lådan tar upp en del plats, därför hamnar kanske nettovolymen på 80-90 liter.

Väldigt grova gissningar alltså, men sluten låda på tex 90 liter bör fungera. Att vända korgen utåt är knappast några problem, men det gäller att få helt tätt mellan baffel och element. smile

Tack för svar smile

Ja vad jag kunde läsa mig till efter att ha döglott på en massa sidor i några timmar kom jag också fram till en låda på runt 90 liter!
Får se när man får tid att bygga nått fint smile Och hitta ett redigt steg att driva den med!

Sök