Tjenare tänkte se om någon kan säga hur mkt kolvar och stakar klarar på en F motor när man har turbo konventerat den, fast egentligen skulle man bytat kolvar och de med en gång men jag vill gärna veta hur mkt orginal klarar
Är en motor totalt spikningsfri och varvas inte ett enda varvtal över orginal övervarvningsskydd så brukar dubbla motor effekten inte vara några problem. Mao, spikning och övervarv är döden för en förövrigt bra motor.
dom klarar tillräkligt mycket, det är starka motorer från grundern, kör till det rasar? nya motorer kostar nästan ingenting på skroten..
Okej, jo jag brukar köra tills de rasar har några till motorer att bygga på annars;) men du vet ingen som har kört med runt 250hk med orginala kolvar och stakar?+
B230F 89 eller 90 och framåt har samma stakar som B230ET
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
B230F 89 eller 90 och framåt har samma stakar som B230ET
nej nej, tvärt om.
B230ET har dom klena stakarna B23ET har M stakar som är dom kraftigaste B230FK och FT har också kraftiga stakar, många kallar dom M stakar, men det är en missuppfattning, det är inte samma, dock motsvarande B230F har olika stakar, dom tidiga hade samma klena som i B230ET, men dom senare -90 och nyare, även vissa 89 har exakt samma stakar som B230FK
kolvarna däremot är aldrig några problem, under 300-400hk, alla volvos kolvar är bra, dom enda som är utmärkande bra är B23ET som är smidda och välldigt hållbara för spikningar
dom klarar tillräkligt mycket, det är starka motorer från grundern, kör till det rasar? nya motorer kostar nästan ingenting på skroten..
Okej, jo jag brukar köra tills de rasar har några till motorer att bygga på annars;) men du vet ingen som har kört med runt 250hk med orginala kolvar och stakar?+
nä vet tyvär ingen som har kört med runt 250hk på orginal stakar och kolvar, men har faktiskt svårt för att tro att dom inte skulle palla det.. prova! har du ändån andra motorer att bygga på så skulle jag inte tveka en sekund att göra det MVH
dom klarar tillräkligt mycket, det är starka motorer från grundern, kör till det rasar? nya motorer kostar nästan ingenting på skroten..
Okej, jo jag brukar köra tills de rasar har några till motorer att bygga på annars;) men du vet ingen som har kört med runt 250hk med orginala kolvar och stakar?+
nä vet tyvär ingen som har kört med runt 250hk på orginal stakar och kolvar, men har faktiskt svårt för att tro att dom inte skulle palla det.. prova! har du ändån andra motorer att bygga på så skulle jag inte tveka en sekund att göra det MVH
en motor med de grövre stakarna, -89 eller nyare klarar 400hk iaf.
Det finns många trådar om detta
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
dom klarar tillräkligt mycket, det är starka motorer från grundern, kör till det rasar? nya motorer kostar nästan ingenting på skroten..
Okej, jo jag brukar köra tills de rasar har några till motorer att bygga på annars;) men du vet ingen som har kört med runt 250hk med orginala kolvar och stakar?+
nä vet tyvär ingen som har kört med runt 250hk på orginal stakar och kolvar, men har faktiskt svårt för att tro att dom inte skulle palla det.. prova! har du ändån andra motorer att bygga på så skulle jag inte tveka en sekund att göra det MVH
Då prövar jag detta, kan bli kul och se hur länge de håller
B230F 89 eller 90 och framåt har samma stakar som B230ET
nej nej, tvärt om.
B230ET har dom klena stakarna B23ET har M stakar som är dom kraftigaste B230FK och FT har också kraftiga stakar, många kallar dom M stakar, men det är en missuppfattning, det är inte samma, dock motsvarande B230F har olika stakar, dom tidiga hade samma klena som i B230ET, men dom senare -90 och nyare, även vissa 89 har exakt samma stakar som B230FK
kolvarna däremot är aldrig några problem, under 300-400hk, alla volvos kolvar är bra, dom enda som är utmärkande bra är B23ET som är smidda och välldigt hållbara för spikningar
mats757 skrev:
Är en motor totalt spikningsfri och varvas inte ett enda varvtal över orginal övervarvningsskydd så brukar dubbla motor effekten inte vara några problem. Mao, spikning och övervarv är döden för en förövrigt bra motor.
ajemen b23E (T) bottnen klarar 400hk. M-stakar + den grövsta veven, och de är inga klena grejer lovar jag. Ja körde ett folkracelopp utan vatten i en sån motor men den höll fint Bara de att alla lager smälte
tidiga b230 har tandpetarstakar+tunna veven, dom är klena. stakarna är hälften så grova som M-stakarna. Men vad ja har fått veta börjar de sitta grov vev och grövre stakar från 88-> men de kanske är som tidigare sagt att de är 89/90.......