2162
Sök

Högtalare till 740GL -89?

388 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
Hejsan, har införskaffat en 740 (roll) och har tänkt att byta ut högtalarna som sitter i den som jag antar har suttit där sen den köptes ny (gammalt par som haft den innan osv å tror inte dom har hållt på o bytt till nå annat).

Nu har jag 4st högtalare i den, i alla 4 dörrar... dessa har jag tänkt att byta ut mot några passande högtalare för runt 4-600 paret, dock har jag några frågor! smile

För det första, vad jag har förstått så är det nå "special" på 740 efter 88b att högtalarna i framdörrarna inte är i 5.25" som annars utan i typ 6", stämmer detta och isf måste man köpa en sån där adapter för 198kr på brl om man vill montera 5.25" i framdörrarna då eller?
Och i bakdörrarna är det vanliga 5.25" har jag för mig så inga adapters där men man lär ändå kapa antar ja? 

För det andra, har hört att man måste såga bort nå plåtbitar bakom högtalarna för att annars får den inte plats, är detta sant?

Det tredje, kablarna som går till högtalarna som sitter i, dom lär väl fungera till andra högtalare oxå? (tänkte på "tjockleken" osv.

Det fjärde, vilka högtalare ska man köpa?
Är väl inte ute efter något absolut värsting som ni kan se, men vad ungefär?
Har kollat på de där GAS 5.25" för 448kr på BRL, är dom bra?

Hoppas på hjälp nu, har sökt o sökt men är väldigt mkt att kolla igenom så har nog missat mkt. tongue

mvh

Krom-fascisten
439 Inlägg
7 december 2009
Snygghetspoäng om du lyckas gömma högtalarna bakom orginalgallret..

4 693 Inlägg
7 december 2009
Var försiktig med gallren när du tar bort dom. Polaren råkade ha sönder sina på sin 88b när han bytte högtalare och dom va inte billiga.

Men han körde 5,25" runt om och det gick bra, var bara att skruva dit dom och se glad ut smile

Booyakasha!

388 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
mr_yeahman, ok, inget annat o tillägga som kan hjälpa mig? tongue

Softis, gallrena hade ja inga problem o få av förut iaf, var bara o skjuta dom framåt mot "fronten" så gled dom av.
Men nu blir jag verkligen förrvirrad iaf, var kanske på årsmodell 89 och framåt dom började me de "större" i framdörrarna då, hittade detta :

http://pici.se/pictures/WlFHtVTcM.jpg

Där står det ju iaf att högtalarna är 150mm i framdörrarna och inte 130mm som 5.25" är. (Om jag inte har helt fel?)
Så antar att det är o köpa adaptrar som gäller om man ska ha 5.25" i framdörrarna?
Och vet någon om det där med att man måste kapa innuti dörrarna för att dom ska få plats?

Någon mer som kan något om detta så skriv gärna då de börjar bli dags o köpa nu. smile
Senast redigerat av JsoooN (7 december 2009)

4 693 Inlägg
7 december 2009
Men om du tittar igen så ser du att 740 -88 står det 130 mm både fram och bak wink

Booyakasha!

388 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Men om du tittar igen så ser du att 740 -88 står det 130 mm både fram och bak wink

AA men läste på detta forum att det gällde från 88b o framåt, men folk här kan väl oxå ha fel. tongue

Men aja någon som har några svar på mina frågor?

4 693 Inlägg
7 december 2009
Fast jag vet att 88b har 5,25" fram och bak, polaren hade en likadan.

Booyakasha!

388 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Fast jag vet att 88b har 5,25" fram och bak, polaren hade en likadan.

Därför jag skrev "men folk här kan väl oxå ha fel. tongue"

Eller ska jag uppfatta det som att 89an också har 5.25" runt om och att det jag läst/sett i listan är fel eller vadå? P:

Har ingen aning själv.

4 693 Inlägg
7 december 2009
Vet inte, bilden syns inte längre

Booyakasha!

388 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Hm, den måste ha försvunnit på något sätt, aja enligt den listan så ska 740is från 89 ha 150mm högtalare medans de äldre har 130mm som är 5.25" om jag inte har fel?

Så med andra ord så passar inte 5.25" i hålen utan jag måste köpa dessa adapterplattor, men bak så är det 130mm så då bör ju vanliga 5.25" passa där?

Vad man måste kapa har jag hittat, verkar inte vara alltför svårt.

Listan :
http://img4.imageshack.us/img4/7223/671200943027pb2c2.jpg
Vad som måste kapas :
http://img192.imageshack.us/img192/4733/img0137oc4.jpg
(Tack till den jag stal bilden från smile)

Så nu är frågan alltså vilka högtalare jag ska ha, har funderat på de 5.25" från GAS för 448kr på BRL, är dom något att ha? (vet inte hur man länkar till brl xD)

4 693 Inlägg
7 december 2009
Gör så här, fråga någon om du får låna en 5,25" och testa. Jag lovar att du har det både fram och bak.

Kan ingen som har en likadan bil svara?

Booyakasha!

CSR
167 Inlägg
7 december 2009
Volvos originalhögtalare på 740 har storleken 5.4" om jag inte minns fel, inte 5.25" om man ska vara noggran, därför är hålen liiite större än själva 5.25" högtalaren om man ska byta ut dom tongue

~ Kör hårt, men lugnt! ~

CSR
167 Inlägg
7 december 2009
Men man kan såklart skruva dit 5.25 ändå, inga problem tongue

~ Kör hårt, men lugnt! ~

388 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Ok, så jag behöver inte köpa någon adapter platta utan en 5.25" passar i hålen för originalens "skruvar" ändå alltså?

Men får väl testa o beställa 4st 5.25 då, passar de inte kan jag köpa till såna där adaptrar.

Men då är ju problemet vilka?

De från GAS för 448kr på brl?

Annat?

EDIT, nu har jag iaf kollat och högtalarna som satt i fram var inte 130mm utan 150mm, dom bak var dock 130mm. (5.25")

så antar att det blir adapter ändå?
Senast redigerat av JsoooN (7 december 2009)

2 914 Inlägg
7 december 2009
på min -86 är det 5.25 både fram och bak, jag har skurit upp plåten bakanför högtalarna fram men inte bak då det inte behövdes (satt in infinity REF 5.25" fram och nå kinaskit som heter soundbarrier (någonting) bak wink). om dom går dit utan att modifiera i plåten så är det ju bara onödigt jobb som förstör tongue

388 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
på min -86 är det 5.25 både fram och bak, jag har skurit upp plåten bakanför högtalarna fram men inte bak då det inte behövdes (satt in infinity REF 5.25" fram och nå kinaskit som heter soundbarrier (någonting) bak wink). om dom går dit utan att modifiera i plåten så är det ju bara onödigt jobb som förstör tongue

Mm bak ska dom gå i utan o kapa har jag för mig men fram ska det vara värre, men självklart testar jag innan jag kapar i något! smile

Och så var det ju det att enligt den listan jag postade så är det större högtalare i framdörrarna på 89ans årsmodell (vet inte om de e på nå fler), det har jag även mätit idag, fram var dom 150mm och bak 130mm. (Och 130mm är väl 5.25"?)

Och sen, vilka högtalare ska jag satsa på?

Antar att de gas högtalare från BRL för 448kr duger? (5.25")

Sök