Har en 945 där kupéfläkten gav missljud(gnisslade) samt att den blåste in luft i kupén men inte upp på rutan.
Sökte på google samt på detta forum idag(gällande luften upp mot rutan) men hittade inget vettigt så jag började riva. :)
Tänkte dela med mig av dagens erfarenheter så kanske någon annan lättare kan åtgärda samma problem.
1. Ungefär vid de röda ringarna sitter 3st plastclips som man vrider 90grader för så ramlar de rakt ner. De ska gå lätt, annars prova att lirka lite. När de är loss så drar du täckplasten under handskfacket nedåt och mot passagerarstolen. När den är loss tar du en 10mm hylsa och lossar muttrarna som sitter vid de gröna ringarna. (på undersidan av handskfacket).
Bild till forumtråd.
2. Öppna hanskfacket. På båda sidor sitter små utbuktande täckkåpor. Ta en liten skruvmejseln och peta vid den gröna ringen så hoppar de loss.
Bild till forumtråd
3. Här sitter skruvar med antingen stjärnskalle eller torx(TX25), skruva loss dem. ;)
Bild till forumtråd
Såhär långt var det samma procedur gällande 740/940 i mitt fall. Kanske är det ändrat beroende på årsmodeller så 740 har samma som 940 på senare år... ?
4.(Volvo 940 -96) Lossa den skruven som är inom röda ringen. Detta är enda skruven som håller fläktmotorn.
När den är loss så vrider du hela fläktmotorn för att lossa den. (går lätt för hand)
Bild till forumtråd
4. (Volvo 740 -88B, med AC)
På tröskeln, peta bort den lilla plastbrickan som döljer en stjärnskruv(röd cirkel).
Skruva loss stjärnskruven.
Ta bort plastkåpan som döljer datorboxen(plastkåpan redan borta på denna bild).
Ta sedan en 7mm hylsa och lossa de två bultarna inom de gröna cirklarna som håller datorboxen.
Forumbild
5. (Volvo 740 -88B, med AC)
Lossa hållaren till datorboxen genom att skruva loss de tre skruvarna:
Forumbild
6. (Volvo 740 -88B, med AC)
Koppla loss den lila kabeln som sitter med ett vanligt flatstift på baksidan(lirka och dra rakt ner).
Lossa skruvarna som håller fläktmotorn, börja med den bakom motorn som du inte ser. Tar du den sist så hänger motorn i den och gör det jobbigare att skruva.
Det sitter en jordkabel på en av skruvarna. Kom ihåg att sätta tillbaka den när du sätter tillbaka motorn/monterar en ny.
Forumbild
Sådär, nu är den loss. Nu gäller det att antingen byta den eller smöja den på lämpligt sätt.
Jag var lite stressad så jag provade att spaya in kedjespray som jag har till MCn.
Det bästa hade ju varit om man fick dit lite grafitfett men jag testar och ser hur länge detta håller. :P
Det tystnade iallafall på båda bilarna. :)
Gällande att det inte blåste på rutan så demonterade jag täckplasten under ratten(sitter med clips som man vrider 90 grader).
Tittar man till höger så ser man vajrarna som styr luftflödet. På bilden ser ni att vajern hoppat av sitt fäste, både i änden samt fästet som håller vajerns position.
I gröna ringarna sitter vajern som styr luften till fötterna/ansiktet och den sitter alltså korrekt.
Vajern som går i en vid båge över de andra går fram och styr värmepaketet.
Forumbild
Sökte på google samt på detta forum idag(gällande luften upp mot rutan) men hittade inget vettigt så jag började riva. :)
Tänkte dela med mig av dagens erfarenheter så kanske någon annan lättare kan åtgärda samma problem.
1. Ungefär vid de röda ringarna sitter 3st plastclips som man vrider 90grader för så ramlar de rakt ner. De ska gå lätt, annars prova att lirka lite. När de är loss så drar du täckplasten under handskfacket nedåt och mot passagerarstolen. När den är loss tar du en 10mm hylsa och lossar muttrarna som sitter vid de gröna ringarna. (på undersidan av handskfacket).
Bild till forumtråd.
2. Öppna hanskfacket. På båda sidor sitter små utbuktande täckkåpor. Ta en liten skruvmejseln och peta vid den gröna ringen så hoppar de loss.
Bild till forumtråd
3. Här sitter skruvar med antingen stjärnskalle eller torx(TX25), skruva loss dem. ;)
Bild till forumtråd
Såhär långt var det samma procedur gällande 740/940 i mitt fall. Kanske är det ändrat beroende på årsmodeller så 740 har samma som 940 på senare år... ?
4.(Volvo 940 -96) Lossa den skruven som är inom röda ringen. Detta är enda skruven som håller fläktmotorn.
När den är loss så vrider du hela fläktmotorn för att lossa den. (går lätt för hand)
Bild till forumtråd
4. (Volvo 740 -88B, med AC)
På tröskeln, peta bort den lilla plastbrickan som döljer en stjärnskruv(röd cirkel).
Skruva loss stjärnskruven.
Ta bort plastkåpan som döljer datorboxen(plastkåpan redan borta på denna bild).
Ta sedan en 7mm hylsa och lossa de två bultarna inom de gröna cirklarna som håller datorboxen.
Forumbild
5. (Volvo 740 -88B, med AC)
Lossa hållaren till datorboxen genom att skruva loss de tre skruvarna:
Forumbild
6. (Volvo 740 -88B, med AC)
Koppla loss den lila kabeln som sitter med ett vanligt flatstift på baksidan(lirka och dra rakt ner).
Lossa skruvarna som håller fläktmotorn, börja med den bakom motorn som du inte ser. Tar du den sist så hänger motorn i den och gör det jobbigare att skruva.
Det sitter en jordkabel på en av skruvarna. Kom ihåg att sätta tillbaka den när du sätter tillbaka motorn/monterar en ny.
Forumbild
Sådär, nu är den loss. Nu gäller det att antingen byta den eller smöja den på lämpligt sätt.
Jag var lite stressad så jag provade att spaya in kedjespray som jag har till MCn.
Det bästa hade ju varit om man fick dit lite grafitfett men jag testar och ser hur länge detta håller. :P
Det tystnade iallafall på båda bilarna. :)
Gällande att det inte blåste på rutan så demonterade jag täckplasten under ratten(sitter med clips som man vrider 90 grader).
Tittar man till höger så ser man vajrarna som styr luftflödet. På bilden ser ni att vajern hoppat av sitt fäste, både i änden samt fästet som håller vajerns position.
I gröna ringarna sitter vajern som styr luften till fötterna/ansiktet och den sitter alltså korrekt.
Vajern som går i en vid båge över de andra går fram och styr värmepaketet.
Forumbild
Senast redigerat av TCG (7 december 2009)
0
0
0
0