3087
Sök

Missljud från kupéfläkten OCH ingen luft på vindrutan - Volvo 740 AC / 940 ej ECC(demontering med bilder)

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
#1
Har en 945 där kupéfläkten gav missljud(gnisslade) samt att den blåste in luft i kupén men inte upp på rutan.

Sökte på google samt på detta forum idag(gällande luften upp mot rutan) men hittade inget vettigt så jag började riva. :)
Tänkte dela med mig av dagens erfarenheter så kanske någon annan lättare kan åtgärda samma problem.

1. Ungefär vid de röda ringarna sitter 3st plastclips som man vrider 90grader för så ramlar de rakt ner. De ska gå lätt, annars prova att lirka lite. När de är loss så drar du täckplasten under handskfacket nedåt och mot passagerarstolen. När den är loss tar du en 10mm hylsa och lossar muttrarna som sitter vid de gröna ringarna. (på undersidan av handskfacket).
https://www1.garaget.org/gallery/archive/17901/814549_4ds5x5.jpg
Bild till forumtråd.


2. Öppna hanskfacket. På båda sidor sitter små utbuktande täckkåpor. Ta en liten skruvmejseln och peta vid den gröna ringen så hoppar de loss.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/17901/814552_vngwd2.jpg
Bild till forumtråd

3. Här sitter skruvar med antingen stjärnskalle eller torx(TX25), skruva loss dem. ;)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/17901/814553_rbm33m.jpg
Bild till forumtråd

Såhär långt var det samma procedur gällande 740/940 i mitt fall. Kanske är det ändrat beroende på årsmodeller så 740 har samma som 940 på senare år... ?

4.(Volvo 940 -96) Lossa den skruven som är inom röda ringen. Detta är enda skruven som håller fläktmotorn.
När den är loss så vrider du hela fläktmotorn för att lossa den. (går lätt för hand)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/17901/814555_qyov6m.jpg
Bild till forumtråd

4. (Volvo 740 -88B, med AC)
På tröskeln, peta bort den lilla plastbrickan som döljer en stjärnskruv(röd cirkel).
Skruva loss stjärnskruven.
Ta bort plastkåpan som döljer datorboxen(plastkåpan redan borta på denna bild).
Ta sedan en 7mm hylsa och lossa de två bultarna inom de gröna cirklarna som håller datorboxen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/17901/814561_l8aq8j.jpg
Forumbild

5. (Volvo 740 -88B, med AC)
Lossa hållaren till datorboxen genom att skruva loss de tre skruvarna:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/17901/814597_z0knw9.jpg
Forumbild

6. (Volvo 740 -88B, med AC)
Koppla loss den lila kabeln som sitter med ett vanligt flatstift på baksidan(lirka och dra rakt ner).
Lossa skruvarna som håller fläktmotorn, börja med den bakom motorn som du inte ser. Tar du den sist så hänger motorn i den och gör det jobbigare att skruva.
Det sitter en jordkabel på en av skruvarna. Kom ihåg att sätta tillbaka den när du sätter tillbaka motorn/monterar en ny.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17901/814601_slne0l.jpg
Forumbild

Sådär, nu är den loss. Nu gäller det att antingen byta den eller smöja den på lämpligt sätt.
Jag var lite stressad så jag provade att spaya in kedjespray som jag har till MCn.
Det bästa hade ju varit om man fick dit lite grafitfett men jag testar och ser hur länge detta håller. :P
Det tystnade iallafall på båda bilarna. :)


Gällande att det inte blåste på rutan så demonterade jag täckplasten under ratten(sitter med clips som man vrider 90 grader).
Tittar man till höger så ser man vajrarna som styr luftflödet. På bilden ser ni att vajern hoppat av sitt fäste, både i änden samt fästet som håller vajerns position.
I gröna ringarna sitter vajern som styr luften till fötterna/ansiktet och den sitter alltså korrekt.
Vajern som går i en vid båge över de andra går fram och styr värmepaketet.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/17901/814606_jtwv0b.jpg
Forumbild
Senast redigerat av TCG (7 december 2009)

105 Inlägg
7 december 2009
#2
vad har du kopplat på den röda brytaren i handsfacket ?


I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
#3
Blazt skrev:
vad har du kopplat på den röda brytaren i handsfacket ?

Vet inte, har inte vågat trycka. big_smile
Jag tror det är en F.D. polisbil då det sitter extra antenner och massor av avklippta kablar överallt.

107 Inlägg
18 december 2009
#4
Hmm tänkte fråga, hur gjorde du för att smörja fläktarna (740:n om vi ska vara specifik)?

Sprutade du på något på den del av axeln som var synlig i bottnen, eller sprutade du in överallt i motorn? Eller gjorde du på något annat sätt?

Har smort min två gånger genom att dränka axeln i 5-56 och låta det rinna i.. men den börjar låta igen efter kanske en månad sad


I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#5
JX skrev:
Hmm tänkte fråga, hur gjorde du för att smörja fläktarna (740:n om vi ska vara specifik)?

Sprutade du på något på den del av axeln som var synlig i bottnen, eller sprutade du in överallt i motorn? Eller gjorde du på något annat sätt?

Har smort min två gånger genom att dränka axeln i 5-56 och låta det rinna i.. men den börjar låta igen efter kanske en månad sad

Ja, 5-56 smörjer mycket lite och framförallt kortvarigt. Den driver bara ut fukt/löser korrision.
Jag vet inte vad som är bäst men jag testade med Kedjespray som jag har till MCn.

Egentligen skulle man ju tagit isär fläkten och fått på lite grafitfett eller liknande men jag testade med kedjespray. Får se om det hänger kvar annars får jag väl plocka isär fläkten och smörja med något bättre(exempel grafitfett som jag nyss nämnde).


EDIT: Vanlig motorolja är klart bättre än 5-56 om du inte vill köpa något annat. Kan ju vara värt att testa med som en budgetlösning. smile
Senast redigerat av TCG (18 december 2009)

107 Inlägg
19 december 2009
#6
TCG skrev:
JX skrev:
Hmm tänkte fråga, hur gjorde du för att smörja fläktarna (740:n om vi ska vara specifik)?

Sprutade du på något på den del av axeln som var synlig i bottnen, eller sprutade du in överallt i motorn? Eller gjorde du på något annat sätt?

Har smort min två gånger genom att dränka axeln i 5-56 och låta det rinna i.. men den börjar låta igen efter kanske en månad sad

Ja, 5-56 smörjer mycket lite och framförallt kortvarigt. Den driver bara ut fukt/löser korrision.
Jag vet inte vad som är bäst men jag testade med Kedjespray som jag har till MCn.

Egentligen skulle man ju tagit isär fläkten och fått på lite grafitfett eller liknande men jag testade med kedjespray. Får se om det hänger kvar annars får jag väl plocka isär fläkten och smörja med något bättre(exempel grafitfett som jag nyss nämnde).


EDIT: Vanlig motorolja är klart bättre än 5-56 om du inte vill köpa något annat. Kan ju vara värt att testa med som en budgetlösning. smile

Hmm men på vilket sätt smörjde (smorde?) du då? Som jag sa, sprutade på axeln och lät rinna in eller spruta in en massa direkt in i motorn? smile


Ja att ta isär fläkten funderade jag på jag med, men sen så blev det inget av eftersom det såg så krångligt ut att få fast "locket" igen. Fast ja kanske går att köra utan lock..
Jag minns i alla fall att jag försökte smörja med olja andra gången, men det var för trögflytande för att rinna ner längs axeln. Fast jag provade dock aldrig att spruta in olja genom gliporna på toppen, kanske värt att prova nästa gång man plockar ur den tongue Det värsta som kan hända är ju bara kortslutning och brand wink


I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
#7
JX skrev:
TCG skrev:
JX skrev:
Hmm tänkte fråga, hur gjorde du för att smörja fläktarna (740:n om vi ska vara specifik)?

Sprutade du på något på den del av axeln som var synlig i bottnen, eller sprutade du in överallt i motorn? Eller gjorde du på något annat sätt?

Har smort min två gånger genom att dränka axeln i 5-56 och låta det rinna i.. men den börjar låta igen efter kanske en månad sad

Ja, 5-56 smörjer mycket lite och framförallt kortvarigt. Den driver bara ut fukt/löser korrision.
Jag vet inte vad som är bäst men jag testade med Kedjespray som jag har till MCn.

Egentligen skulle man ju tagit isär fläkten och fått på lite grafitfett eller liknande men jag testade med kedjespray. Får se om det hänger kvar annars får jag väl plocka isär fläkten och smörja med något bättre(exempel grafitfett som jag nyss nämnde).


EDIT: Vanlig motorolja är klart bättre än 5-56 om du inte vill köpa något annat. Kan ju vara värt att testa med som en budgetlösning. smile

Hmm men på vilket sätt smörjde (smorde?) du då? Som jag sa, sprutade på axeln och lät rinna in eller spruta in en massa direkt in i motorn? smile


Ja att ta isär fläkten funderade jag på jag med, men sen så blev det inget av eftersom det såg så krångligt ut att få fast "locket" igen. Fast ja kanske går att köra utan lock..
Jag minns i alla fall att jag försökte smörja med olja andra gången, men det var för trögflytande för att rinna ner längs axeln. Fast jag provade dock aldrig att spruta in olja genom gliporna på toppen, kanske värt att prova nästa gång man plockar ur den tongue Det värsta som kan hända är ju bara kortslutning och brand wink

Först tog jag tryckluft och blåste ur massor av damm ur fläkten.
Sen stack jag in röret på burken med kedjespray där jag trodde mig komma åt någon del på axeln. smile
Du ska nog inte lyssna på mig gällande var du ska smörja. tongue
Börjar den låta igen ska jag se om jag får isär fläkten och kan ta bild på var axeln glider och bör smörjas.

Får någon annan för sig att plocka isär en Volvo 740 kupéfläkt så får ni gärna ta kort och lägga upp bilder här.

Kejsare
547 Inlägg
12 november 2014
#8
TCG skrev:
4.(Volvo 940 -96) Lossa den skruven som är inom röda ringen. Detta är enda skruven som håller fläktmotorn.
När den är loss så vrider du hela fläktmotorn för att lossa den. (går lätt för hand)
http://www1.garaget.org/gallery/archive/17901/814555_qyov6m.jpg
Bild till forumtråd

5 år gammal bump men TACK!
Satt nyss med huvudvärk över en fläkt som troligtvis går trögt, efter att ha lött dit ny tempsäkring på fläktmotståndet! Man måste jogga igång den på 4an eller 5an och sen vrida ner till de andra hastigheterna, så jag får ta dän fläkten och smörja smile

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.


Sök