3651
Sök

Kaminställning Saab 9000 2.3ltt -97

66 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
#1
Hejsan, nu söker jag någon som vet hur exakt kammarna ska sitta för att det ska vara rätt, jag vet att det finns märken som visar hur dom ska sitta men ska markeringarna peka uppåt eller mot varandra när det är rätt? Jag har en liten idé om att kamkedjan kan sitta en kugge fel angående tidigare inlägg om avgas problem.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159617

Tacksam för alla svar:)!


106 Inlägg
7 december 2009
#2
d finns en markering på remskivan,sätt den i rätt läge o sen är de bara kolla hur kammarna står,finns markeringar på kammarna oxå,dom ska inte vara precis rätt upp,du kan juh ta ett foto me mobilen när du ställt in märkningen på remskivan så ser du..


Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
7 december 2009
#3
så här ska det se ut


https://www1.garaget.org/gallery/archive/132246/815136_6d170q.jpg

66 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#4
okej, tackar, mycket bra bild där.. Jag ska ge mig på det där imorgon om det inte regnar(inge garage) så får jag se hur allt sitter.. ska även ta bilder på det och lägga upp här då:)


66 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#5
Nu har jag tagit bilder på hur dom ser ut och dom värkar sitta som dom ska enligt markeringarna, men jag hittar ingen markering på svänghjulet eller remskiva, så hur ser markeringen ut?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/111095/816192_4bgszw.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/111095/816193_kkk5u8.jpg


66 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#6
Jag tog bilder på hur allt står just nu.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/111095/816220_c497tu.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/111095/816221_s3sa47.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/111095/816222_g7xrtk.jpg


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
9 december 2009
#7
på remskivan sitter det som ett hack, och på blocket sitter det en klack dem ska stå mitt emot varrandra. det syns bäst ovanifrån!

på kammarna, sitter det som små jack som ska överrensstämma med markeringarna på överfallen närmast kamdreven.

akta så inte ventilerna tar i kolvarna bara =/

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

66 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#8
kwansa skrev:
på remskivan sitter det som ett hack, och på blocket sitter det en klack dem ska stå mitt emot varrandra. det syns bäst ovanifrån!

på kammarna, sitter det som små jack som ska överrensstämma med markeringarna på överfallen närmast kamdreven.

akta så inte ventilerna tar i kolvarna bara =/

okej men vilken remskiva menar du? fick höra av någon att det skulle finnas markering på svänghjulet men allt man ser är kopplingen bara..


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
9 december 2009
#9
DKWpontus skrev:
kwansa skrev:
på remskivan sitter det som ett hack, och på blocket sitter det en klack dem ska stå mitt emot varrandra. det syns bäst ovanifrån!

på kammarna, sitter det som små jack som ska överrensstämma med markeringarna på överfallen närmast kamdreven.

akta så inte ventilerna tar i kolvarna bara =/

okej men vilken remskiva menar du? fick höra av någon att det skulle finnas markering på svänghjulet men allt man ser är kopplingen bara..

Jag menade remskivan som sitter längstner på veven, som driver ac-pump, servopump och generatorn. smile
Hmm, vilken årsmodell är det på bilen? roll
Senast redigerat av kwansa (9 december 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

66 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#10
kwansa skrev:
DKWpontus skrev:
kwansa skrev:
på remskivan sitter det som ett hack, och på blocket sitter det en klack dem ska stå mitt emot varrandra. det syns bäst ovanifrån!

på kammarna, sitter det som små jack som ska överrensstämma med markeringarna på överfallen närmast kamdreven.

akta så inte ventilerna tar i kolvarna bara =/

okej men vilken remskiva menar du? fick höra av någon att det skulle finnas markering på svänghjulet men allt man ser är kopplingen bara..

Jag menade remskivan som sitter längstner på veven, som driver ac-pump, servopump och generatorn. smile
Hmm, vilken årsmodell är det på bilen? roll

okej multiremmen men allt man ser ovanifrån är remmens undersida för att spännaren sitter där.. det är en årsmodell 97:)


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
9 december 2009
#11
Nee, det är inte lätt och se hmm jag har ju ingen rem till ac-pumpen så man kanske ser bättre då.
markeringen ska sitta vid klockan 1-2 någonstans.

Svänghjulet kollar man på dem äldre 9000 fram till 92 tror jag det är.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

66 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#12
kwansa skrev:
Nee, det är inte lätt och se hmm jag har ju ingen rem till ac-pumpen så man kanske ser bättre då.
markeringen ska sitta vid klockan 1-2 någonstans.

Svänghjulet kollar man på dem äldre 9000 fram till 92 tror jag det är.

okej, jag knallar ut och kollar:)


66 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#13
Det här är allt jag ser.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/111095/816248_sekl77.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/111095/816249_cc5vij.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/111095/816251_ux7n9o.jpg


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
9 december 2009
#14
om du försöker lysa med ficklampa mellan toppen och remmen då?
annars får du nog ta bort remmen? =/

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

5 710 Inlägg
9 december 2009
#15
Det där kan vara lurigt att få till.
Bytte topp på en kompis bil för ett tag sedan och fick en kugge fel trots att jag dubbelkollade mad
Det man skall tänka på är att få kedjan stäckt mellen drevet på vevaxeln och avgaskammen och all "lös" kedja skall vara mellen insugsdrev-->vevaxel så spännaren spänner kedjan rätt.

Inkom lite nya bilder under mitt skrivande.....
DKWpontus, du måste nedåt......till remskivan på vevaxeln som sagt.
Kolla skissen igen och vid siffra 4.
Märkningen sitter på insidan av reskivan = det kan vara svårt att se.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

66 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#16
jonTe skrev:
Det där kan vara lurigt att få till.
Bytte topp på en kompis bil för ett tag sedan och fick en kugge fel trots att jag dubbelkollade mad
Det man skall tänka på är att få kedjan stäckt mellen drevet på vevaxeln och avgaskammen och all "lös" kedja skall vara mellen insugsdrev-->vevaxel så spännaren spänner kedjan rätt.

Inkom lite nya bilder under mitt skrivande.....
DKWpontus, du måste nedåt......till remskivan på vevaxeln som sagt.
Kolla skissen igen och vid siffra 4.
Märkningen sitter på insidan av reskivan = det kan vara svårt att se.

mvh Jonas

Ja för kamkedjan är bytt på den, men jag ser absolut ingenting även fast jag hade ficklampa, och hur smidigast tar man av remmen för det är ganska spänd nu så jag tror inte att det bara är att lirka va den plus att jag inte får ner huvet så långt för att det sitter 2 st behållare ivägen, men hur ser man lättast att kamkedjan sitter fel när jag väl har hittat markeringen?


66 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#17
okej sen sitter det ett rör som går från avgassidan tvärsöver mot insug som är ivägen oxå


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
9 december 2009
#18
DKWpontus skrev:
okej sen sitter det ett rör som går från avgassidan tvärsöver mot insug som är ivägen oxå

det är ett vattenrör så kapa inte av det wink

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

66 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#19
kwansa skrev:
DKWpontus skrev:
okej sen sitter det ett rör som går från avgassidan tvärsöver mot insug som är ivägen oxå

det är ett vattenrör så kapa inte av det wink

haha ne då det är lungt, jag ska försöka att inte kapa någonting helst:P


5 710 Inlägg
9 december 2009
#20
DKWpontus skrev:
och hur smidigast tar man av remmen för det är ganska spänd nu så jag tror inte att det bara är att lirka va den

Nej det är inte bara att lirka av den.....läs denna:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=165691


Jag kommer f-n inte ihåg om det är möjligt att de inställningen när allt är monterat......
För att få av remmen OM den nu är prblemet måste du iaf ta ner inneskärmen = det blir lättare att se.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............


Sök