3679
Sök

Dioderna lyser för starkt i knapparna!! (Volvo 850)

467 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#1
Tjena. Har precis bytt till dioder i mina knappar på min volvo 850, och även i ecc panelen.

Ecc panelen blev bra men knapparna tycker jag lyser för starkt. Går ju justera ner med justeringen på instrumentbrädan. Men då måste jag justera ner så mycket det går nästan innan ljuset är lagom,.... o då ser jag ju inte hastighetsmätaren.. Har även beställt blå dioder till hastighetsmätaren men har inte fått dom ännu. Hoppas inte dom e lika starka.

Någon annan som haft detta problem?? Och går det att göra något åt det?

Mvh Johan

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

19 Inlägg
8 december 2009
#2
Sitter med samma fråga just nu. Funderer på att köpa en satts dioder till 940in. Frågan är ju då om det blir för starkt ljus så att man inte ser ett piss och kör på ett rådjursfan i Decembermörkret?

Trafikledare
563 Inlägg
8 december 2009
#3
Sänk strömmen till just dom dioderna du tycker lyser för starkt med ett motstånd, lr ännu bättre, en potentiometer... Då kan du ställa styrkan på dom ytterligare.. wink

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Darth Vader
1 644 Inlägg
8 december 2009
#4
Eller sätt en tejpbit på dioden så att mindre ljus släpps igenom wink. Gratis är gott ^^

Braaaaap?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
8 december 2009
#5
dom är rätt starka gämfört mot original lamporna som sitter i men man vänjer bara dimmra ner dom på reostaten om man ogillar styrkan

så här blir resultatet näru har dioderna till mätarna

https://www1.garaget.org/archive/27/26826/174345/174345-1668621.jpg


467 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#6
ja men när ja dimmrar ner alla lysen me inställningsknappen eller va den heter så blir ju hastighetsmätaren helt mörk....Fast d kanske e för att ja har originallamporna i för tillfället. Tror ni att dioderna man sätter i instrumenthuset e lika starka, så att dom dimmras lika mycke så att säga? Lixom så att dom e lika starka i förhållande ti varann så att d blir lagom i instrumenhuset samtidigt som knapparna blir lagom??

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
8 december 2009
#7
Hoffmeister2 skrev:
ja men när ja dimmrar ner alla lysen me inställningsknappen eller va den heter så blir ju hastighetsmätaren helt mörk....Fast d kanske e för att ja har originallamporna i för tillfället. Tror ni att dioderna man sätter i instrumenthuset e lika starka, så att dom dimmras lika mycke så att säga? Lixom så att dom e lika starka i förhållande ti varann så att d blir lagom i instrumenhuset samtidigt som knapparna blir lagom??

bara för glödlamporna sjukner mer i ljus än dioderna haru alla dioder så dimmrar dom ner lika mkt ner du vrider ner ljuset...

dioderna i mätarhuset är skit starka om man gämför med glödlamporna innan om man kör på fullt ljus

så man får ju vrida ner de lite men som sagt man vänjer sig bara typ första rundorna de känns starkt typ 1 månad senare bryr man sig inte alls..
men de är ju aldrig så starka att man blir bländad men i gämförelse med glödlamporna så äre de ju starka
..


467 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#8
ok så dioderna i mätarhuset e oxå starka? Då bör man ju kunna dimmra ner ti halva ungefär o ändå ha bra ljus i mätarhuset, samtidigt som knapparna inte blir för starka?
Nä visst bländar dom inte men dom e ganska starka tycker jag.. Och löda motstånd o skit har ja ingen lust me, kan inte sån heller för den delen..
Men får väl vänta tills resten kommer så ja får i dom o sen se hur d blir..

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
8 december 2009
#9
Hoffmeister2 skrev:
ok så dioderna i mätarhuset e oxå starka? Då bör man ju kunna dimmra ner ti halva ungefär o ändå ha bra ljus i mätarhuset, samtidigt som knapparna inte blir för starka?
Nä visst bländar dom inte men dom e ganska starka tycker jag.. Och löda motstånd o skit har ja ingen lust me, kan inte sån heller för den delen..
Men får väl vänta tills resten kommer så ja får i dom o sen se hur d blir..

jepp. bara köra ljustrykan på typ halva lr mindre så lyser de inte så starkt men fortfarande bättre än glödlamporna big_smile

lycka till


Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 december 2009
#10
Går verkligen dioder att dimma ner?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
8 december 2009
#11
te_wik skrev:
Går verkligen dioder att dimma ner?


Mvh Tommy

jepp fast inte lika mkt som original belysningen 

de blir ljusare ljusare ljusare och sen slocknar dom mendas de skulle vart ännu ljusare med glödlamporna


Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 december 2009
#12
MrEricsson skrev:
te_wik skrev:
Går verkligen dioder att dimma ner?


Mvh Tommy

jepp fast inte lika mkt som original belysningen 

de blir ljusare ljusare ljusare och sen slocknar dom mendas de skulle vart ännu ljusare med glödlamporna

Ja jo visserligen går det, men hur länge håller dioderna då?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
8 december 2009
#13
te_wik skrev:
MrEricsson skrev:
te_wik skrev:
Går verkligen dioder att dimma ner?


Mvh Tommy

jepp fast inte lika mkt som original belysningen 

de blir ljusare ljusare ljusare och sen slocknar dom mendas de skulle vart ännu ljusare med glödlamporna

Ja jo visserligen går det, men hur länge håller dioderna då?


Mvh Tommy

jadu bra fråga men antar de slits mer när de är på fullt än får lite mindre el och lyser klenare?


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
8 december 2009
#14
Längre än glödlampor, med rätt motstånd håller de  i några tusen timmar
Senast redigerat av Marcus_89 (8 december 2009)


Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 december 2009
#15
Marcus_89 skrev:
Längre än glödlampor, med rätt motstånd håller de i några tusen timmar.

Men får du rätt motstånd om du dimmar ner med reostaten. Mina dioder höll inte länge, men det finns väl olika typer av dioder.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
8 december 2009
#16
Du ändrar inte motståndet när du dimmrar, du sänker spänningen till belysningen. Lysdioder är strömstyrda och man har därför ett motstånd i serie med dioden för att hålla strömmen inom en rimlig gräns för dioden.

Det finns alltid bra och dåliga grejer. En del tillverkare kanske har använt fel motstånd, vilket kan korta livslängden avsevärt.


467 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#17
precis pratat me syrrans kille.. elektriker/datahacker/expert på allt typ... Han tyckte vi ska löda på ett motstånd om d blir för ljust..så får väl se hur det blir.. Men kom inte o säg att dom inte håller länge, passformen på en diod i ecc panelen va lite kass. Så jag tog en liten liten gnutta lim på kanten så den sitter fast. Men vet inte om ja får bort den igen hahaha. Jävligt dumt men kom inte på nå bättre, gick inte på nå annat sätt:/. Så går just den dioden sönder blir d inge kul...

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
8 december 2009
#18
Ja, det låter som en vettig lösning.


308 Inlägg
9 december 2009
#19
Lösning 1: Motstånd.
Lösning 2: Måla toppen av dioden med t.ex. svart färg eller som någon sa en bit tejp.

Dioder har i regel väldigt liten strålningsvinkel. Allt ljus riktas utåt mot knappen. Själv har jag provat båda sätten och dom funkar ungefär lika bra.
Mindre jobb att måla toppen bara big_smile
Dock har jag SMD dioder med 70 graders strålningsvinkel i mina displayer...kolla projektbilderna om du vill smile


467 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#20
Om Jag målar svart på toppen, blir det nå ljus kvar då? Finns inte risken att d blir helt mörkt då?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.


Sök