3364
Sök

Hur få ut mera db i en kombi

309 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
Vill få ut så mycket db som möjligt i min sierra kombi, och undrar om det finns några enkla metoder att jaga någon db extra? funderar på om det kan hjälpa att sätta in dämpmattor i dörrar och baklucka, eller om det krävs att jag kör på mer ytor i bagaget/taket mm för att få någon skillnad?
kanske extra tätningslister runt dörrar och baklucka kan ge något med?

Baslådan är en portad låda med 3 st 10tums mds x-max basar och steget är också mds, minns ej namnet men ska ge 1250watt i 1 ohm som jag kopplat det i nu. (eller 1,33 om man ska vara nogrann)
Senast redigerat av jonas_ahman (9 december 2009)

Läser och släcker felkoder. pm för info

219 Inlägg
9 december 2009
dämpa på alla ställen som bilen flexar, täta på alla ställen den kan tänkas läcka luft. ha riktigt med ström hela tiden. annars tappar du väldigt mycke om strömmen sjunker väldigt mycke.
orkar du så kan du bygga vägg:-) va några tips folk får fylla på med mer.

Basknarkare
470 Inlägg
9 december 2009
per-kan skrev:
dämpa på alla ställen som bilen flexar, täta på alla ställen den kan tänkas läcka luft. ha riktigt med ström hela tiden. annars tappar du väldigt mycke om strömmen sjunker väldigt mycke.
orkar du så kan du bygga vägg:-) va några tips folk får fylla på med mer.

Vägg är mysigt smile

Team Carbonize

1 162 Inlägg
9 december 2009
Steget du använder dig av verkar vara APH1DD steget från MDS.
I en liten polo har samma setup spelat 145db. Det du kan testa är lite olika avstämningar och flytta runt lådan i bilen. Prova även att rikta basar uppåt i bilen. Det finns mycket du kan hitta dB på.
Bara att labba och testa sig fram. Fäll baksätet och rikta framstolarnas ryggstöd i 90 grader. Rikta solskydden framåt och backspelen mot micken osv. Går att hitta lite där. Lycka till!

309 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
ska tävla med den på lördag så hinner som inte labba allt för mycket innan, men hoppas hinna få in lite dämpning iallafall. hur skulle väggen byggas isåfall? sätta skiva bakom baksätet så det blir heltäckande vägg där?känns som det borde sänka ljudnivån rejält, inte höja.  är rutorna något som sänker ljudet med? tänkte om sidorutorna i bagageutrymmet skulle kläs med mattor då dom ändå inte används. kanske inte snyggt men det spelar mindre roll i denna bil.
jo det stämmer at tdet är det steget. har för mig just denna låda spelade 142db i en polo av förra ägaren, så kanske inte kan förvänta mig att komma upp dit i en kombi. är på 138,1db just nu med musik

trucken
563 Inlägg
10 december 2009
det som ger mest ökning är labbning av lådan.  det du ska se till är att du har fullladdade batterier, och bra anslutningar, det är A&O. med vägg menar dem att du bygger en högtalarlåda med elementen frammåt I väggen. men det är ett jävla jobb. om du inte har något mätinstrument så bygg 3 lådor och montera den som känns/hörs mest

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

6 851 Inlägg
10 december 2009
Om du har basen/arna riktade bakåt och portarna bakåt så flytta bak lådan så den står ca 10-15cm från bakluckan. Detta funkade för min del när det gällde jakten på dB.

309 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
kanske blir till att bygga något sådant senare då när tiden räcker till, får nöjja mig med bakflyttad låda och så mycket dämpning som hinns med idag=)  tackar för svar

Sök