Ja efter en tids funderande har jag nu kommit fram till att det är dax att skapa en tråd om vad det är som händer i mitt garage.
Jag kör en volvo 850 t5 till vardags. Men även en Volvo 240 på räcerbanorna. Till en början köptes bilen som långloppsbil/banracingbil.
Men efter ett motorbyte och lite modifieringar går den nu som driftingbil.
Bygget är inget extrembygge då jag fortfarande är student och har inte så mycket casch att klara mig på.
Just nu ser setupen ut såhär:
Motor:
B230 motor med 531 topp och vx kam
Garret turbo
Chip
SPM stakar
Asbest packning
JBR Dumpventil
RTR Pysventil
RTR Catchtank
M46 låda med KL Racing 4 puckad lamell
Soppasystem med dubbla pumpar och catchtank till original tank.
2,5" Downpipe och avgassystem med en dämpare.
Chassie:
R-sport dämpare
Styvare bussningar
Original volvo cup fjäderben
Ändrade hjulvinklar både fram och bak för maximal prestanda. Camberplattor.
Då börjar jag med motorbytet.
Kan väl ta en kort summering först hur allt började.
Våren 2009 började det att åkas lite bana.
En del mantorp och hela gatebil helgen var jag där och hade skoj
Hursomhelst väghållningen är helschysst i bilen. Men nu började effektsuget komma.
Så jag for iväg och hämtade en komplett b230 turbomotor med tillhörande m46 låda.
Sådär såg gamla spisen ut. Ingen höjdare direkt. Men den var ganska kul ändå för att vara en gammal b23a med en massa sugtrim : )
Och då var den ur. Gick rätt så smidigt.
Nya spisen var inte jättevacker.. SPM stakar, 531 topp med vx3 kam och KL 4 puck lamell i lådan satt det i den iallafall.
Lite ny färg på låda och motor gjorde susen.
Det var ingen jättelätt procedur att få i nya maskinen då fördelaren i bakkant tog i, i torpedväggen. Men efter en del kapande så gick det till slut.
Och där satt den på plats.
Lite tryckrör behövde tillverkas och DO88 fick stå för silliconslangarna
Kontrollpanelen var lite tillfällig för att kunna köra sista omgången i somras. Nya bilder kommer på uppdaterat resultat.
En sådan räcerspak har hittat in i bilen med. Bild kommer på detta också.
Det var vad som gjordes i somras på bilen.
Framtidsplanerna är en del.
Det kommer att bli följande:
Ny turbo
Större spridare
Värre soppapump
Ny intercooler
Bränsletrycksregulator
Och en massa småsaker omkring.
Nytt sprut, får bli ett megasquirt till o börja med.
Allting görs rullande. Alltså bilen körs hela tiden och jag uppgraderar så fort det ramlar in lite slantar.
Det var allt för detta inlägg.