Jag vet att vissa här inte håller med och förknippar allt det står Volvo på med rinnande snus, bakvänd keps och fula kjolpaket. Trots det så måste jag säga att det låter klokt att köpa en 240 att börja med. Det är en billig bil som det finns gott om grejer till, den är enkelt uppbyggd och det är ingen katastrof om den skulle råkas bli misslyckad som det kanske är på en dyrare/ovanligare bil. Kolla runt lite på 240s eller varför inte även andra bilar, till exempel här, och fråga ägaren om hur han/hon gjort när du ser nån modifikation du tycker om, men använd även eget huvud. Det är ingen katastrof att misslyckas. Börja inte med att riva bilen i smulor utan ta och fixa det du kan eftersom... Då märker du ju fortare om det är nånting för dig eller inte, och lär dig etappvis, i stället för att riva hela bilen och sen vissna för att den ser ut som en plastbyggsats modell XXL. Börja med enklare saker och ta allt eftersom. Läs böcker och biltidningar, kolla runt i olika projekttrådar osv. så får du lite inspiration. Slå tankarna om en "extrem" bil ur huvudet till att börja med, utan lär dig eftersom. Inte så kul att lägga ned en massa pengar och komma på halvvägs att det där med bilar inte var så roligt som man trodde. Och kom ihåg att det trots allt bara handlar om att ha roligt och är en hobby. Vare sig man åker Volvo 240 eller Ferrari. Det är inte allvar på liv och död. Blev nåt inte så snyggt som man trodde så är ju det en lärdom...
Dessutom, angående effekt... Du skriver att du har en audi på runt 130 hk idag. Det är ju inte någon speciellt extrem bil, rätt ordinär svensson-effekt... Har du provat en bil i samma viktklass med 300 hk, t.ex.? Det är ju mer än dubbelt så mycket och kan säkert vara en överraskning om du inte kört nåt sånt förut. 500-1000 hk är MYCKET. Inte lätt att få, absolut svindyrt och det är inget att gå till direkt från 130 hk.... Nästan bombsäkert sätt att köra ihjäl sig på. Sen så hänger ju ingenting i de flesta standardbilar med till 500 hk, det behövs större bromsar, uppstyvad kaross, stadigare växellåda och bakaxel, massa såna grejer man kanske inte alltid tänker på... Så vänj dig etappvis med effekt är mitt tips...
Senast redigerat av Volvo544special65 (11 december 2009)