2813
Sök

Bilen går dåligt, hjälp! (Audi 80 2,0E -94.)

164 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#1
Hej! Har problem med min Audi 80 2,0E -94.
Vid fullt gaspådrag på lågt varvtal "hugger" och "hackar" bilen något fruktansvärt. Om man trycker liiiite och försiktigt på gasen vid lågt varvtal så kan man accelerera upp utan problem. När man kommit över ungefär 3000varv och trycker full gas så går det utan problem att accelerera upp.

Bilen dör också oftast precis innan den blivit varm, vet inte om detta har med mitt andra problem att göra dock.

Vill ni veta ngt mer eller få det nogrannare förklarat hör av er!

Om någon vet vad felen är eller har något tips så hör hemsk gärna av er! Tacksam för alla svar!

Mvh Mathias

Hardstyle, my lifestyle -'

Trucker
2 710 Inlägg
10 december 2009
#2
Hände det efter motortvätt kanske..?
Tror det är dina stift det handlar om.
Hänt mig ett antal ggr, dock ej med saaben

Fart missbrukare

164 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#3
BMWgrabben skrev:
Hände det efter motortvätt kanske..?
Tror det är dina stift det handlar om.
Hänt mig ett antal ggr, dock ej med saaben

Bilen är köpt för några månader sedan, och har inte motortvättats i min ägo. Är det precis samma sympton när det hänt så med din bil?

Hardstyle, my lifestyle -'

66 Inlägg
10 december 2009
#4
Ja prova byt tändstift till och börja med men det känns som det har med tändning att göra.smile


Got N/A?
358 Inlägg
10 december 2009
#5
Hade precis samma problem med min förra Civic, fast det spelade ingen roll hur varm den blev. Jag gjorde en resa på 60mil enkel resa och när jag hade kommit 50mil så lagade den sig själv. Efter detta var det inga som helst problem över huvud taget. Vet att luftfiltret som satt i när detta problem infann sig var extremt dåligt, så det är inte omöjligt att det var några rester från det som satt igen någonting någonstans. Det är dock bara spekulationer.


Skruvad
99 Inlägg
10 december 2009
#6
Kolla om du har fukt i fördelaren... brukar ge de symptomen...

asdf

8 156 Inlägg
10 december 2009
#7
Jag fixade till din rubrik lite.
/Moderator Phaetoon

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

164 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#8
DKWpontus skrev:
Ja prova byt tändstift till och börja med men det känns som det har med tändning att göra.smile

Okejokej, tack för tipset smile

Hardstyle, my lifestyle -'

164 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#9
GroundX skrev:
Hade precis samma problem med min förra Civic, fast det spelade ingen roll hur varm den blev. Jag gjorde en resa på 60mil enkel resa och när jag hade kommit 50mil så lagade den sig själv. Efter detta var det inga som helst problem över huvud taget. Vet att luftfiltret som satt i när detta problem infann sig var extremt dåligt, så det är inte omöjligt att det var några rester från det som satt igen någonting någonstans. Det är dock bara spekulationer.

Okeyokey, ska nog kolla upp luftfiltert då. Du menar att bilen "hackade" kraftigt och hade samma symptom?

Hardstyle, my lifestyle -'

164 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#10
dojan skrev:
Kolla om du har fukt i fördelaren... brukar ge de symptomen...

Tack för tipset!

Hardstyle, my lifestyle -'

164 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#11
Phaetoon skrev:
Jag fixade till din rubrik lite.
/Moderator Phaetoon

Låter bra det! Blev lite hastigt när jag skrev inlägget ^^

Hardstyle, my lifestyle -'

4 586 Inlägg
10 december 2009
#12
Min bil hackade vid snabba gaspådrag när tändningen stog fel. vid lugn körning så märktes inget alls. Tänddelarna bör bytas i första hand


...has left the building...
4 474 Inlägg
10 december 2009
#13
Vad har du för motorkod? Har du ADY så går tändningen inte att ställa in utan det fixar motorelektroniken, dock så måste tändningen grundinställas (tex vid kamremsbyte). Har du motorkod 2E så har jag för mig att man ställer tändningen genom att vrida på fördelaren (skall vara 6 graders förtändning på tomgång, pluggade vakumslangar!)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

6 Inlägg
11 december 2009
#14
Jag har samma problem med min audi 100 2.3e -91:a så om du hittar problemet får du gärna dela med dig big_smile Jag hade för mig att de kunde ha att göra med bränslepumpen då min låtit lite dåligt men om det kan va tändningen avvaktar jag lite med bytet så de inte kostar mer än det måste roll

164 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#15
jocke_gronberg skrev:
Min bil hackade vid snabba gaspådrag när tändningen stog fel. vid lugn körning så märktes inget alls. Tänddelarna bör bytas i första hand

Okeyokey, tack för tipset, ska kollas upp! smile

Hardstyle, my lifestyle -'

164 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#16
dawwe skrev:
Vad har du för motorkod? Har du ADY så går tändningen inte att ställa in utan det fixar motorelektroniken, dock så måste tändningen grundinställas (tex vid kamremsbyte). Har du motorkod 2E så har jag för mig att man ställer tändningen genom att vrida på fördelaren (skall vara 6 graders förtändning på tomgång, pluggade vakumslangar!)

Har precis införskaffat min bil, och är inte så hajj på bilar tongue Hur får man reda på sin motorkod?

Hardstyle, my lifestyle -'

...has left the building...
4 474 Inlägg
12 december 2009
#17
Mathy91: Kolla på ditt regnr på www.mekonomen.se, motorkoden står där under info om just din bil. Skall även sitta ett klistermärke på kamremskåpan men den kan ju ha åkt bort vid nån motortvätt eller så under bilens 15-åriga liv... Iofs så har jag för mig att Audi har andra motorkoder en VW (det är VW jag kan), men om du har vakuumslangar till/från fördelaren så går den att ställa in, annars inte.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

6 Inlägg
12 december 2009
#18
Mathy91 skrev:
Hur får man reda på sin motorkod?

Vet inte om det är likadant på 80 som 100:an men du kan kolla till vänster om reservhjulsbaljan, där finns infon på 100:an iaf.

164 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
#19
dawwe skrev:
Mathy91: Kolla på ditt regnr på www.mekonomen.se, motorkoden står där under info om just din bil. Skall även sitta ett klistermärke på kamremskåpan men den kan ju ha åkt bort vid nån motortvätt eller så under bilens 15-åriga liv... Iofs så har jag för mig att Audi har andra motorkoder en VW (det är VW jag kan), men om du har vakuumslangar till/från fördelaren så går den att ställa in, annars inte.

Tack så mkt! smile

Hardstyle, my lifestyle -'

164 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
#20
Hakkas_ skrev:
Mathy91 skrev:
Hur får man reda på sin motorkod?

Vet inte om det är likadant på 80 som 100:an men du kan kolla till vänster om reservhjulsbaljan, där finns infon på 100:an iaf.

Okeyokey smile

Hardstyle, my lifestyle -'


Sök