3775
Sök

Kapade fjädrar....besiktingen ??

17 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
hej..va tycker bilbesiktningen om att man kapar fjädrarna på en bil ??

561 Inlägg
10 december 2009
Det är inga problem sålänge dom inte ligger lösa i skålarna när bilen är upphissad.
Och det är någorlunda längd på dom smile

47 Inlägg
13 december 2009
det beror helt på besiktningsman dom brukar kunna gnälla över det men som balan skrev så får fjädrarna inte lossna i upphissat läge

854 Inlägg
14 december 2009
När du kollar om fjädrarna sitter i spänn, glöm inte att ha båda hjulen i luften samtidigt. Krängningshämmaren kan i vissa fall göra så inte dämparen släpps ut ordentligt och då sitter kanske fjädern i spänn hemma på gatan men inte hos besiktningen är dom hissar hela bilen.

484 Inlägg
14 december 2009
Spänn fast fjädrarna med slangklämmor i dräneringshålet i fjäderskålen om det finns, så bör det inte vara några problem att besikta bilen med det.

Ska själv kapa fjädrarna på min Golf någon gång den här veckan smile
Senast redigerat av sterge (14 december 2009)

Föddes till att älska Volvo.

854 Inlägg
14 december 2009
sterge skrev:
Spänn fast fjädrarna med slangklämmor i dräneringshålet i fjäderskålen om det finns, så bör det inte vara några problem att besikta bilen med det.

Ska själv kapa fjädrarna på min Golf någon gång den här veckan smile

Nja... Beror på om fjädern sitter fast i ena änden. Är det ett vanligt fjäderben där fjädern spänns fast så räcker inte en slangklämma i botten.

3 354 Inlägg
14 december 2009
är inte säkert att de godkänner klämmor längre. dock vet jag inte om det var en sur besiktningsman men.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Försöker iaf
1 998 Inlägg
14 december 2009
När jag besiktade bmwn i somras så satt de ju riktiga sänkfjädrar 80mm.
Kom inte i i den hallen ja skulle pga att de är en grop istället för lyft där och då tog den ju i skenorna i mitten så fick åka till andra hallen.

Han frågade direkt om de va kapade fjädrar. Om de hade vart de så skulle den inte gå igenom.

Sen kollade han länge på framvagnen och letade glapp osv. Allt va ju i nyskick och sedan började han rycka i fjädern. Gick å rubba några mm åt varje håll. Och de va precis att de gick igenom enligt honom.

Nu när ja satte dit de andra sänkfjädrarna 40mm så vart ju de andra fjädrarna lösa...

Sen sa han att man inte fick använda klämmor...
Så vissa godkänner och vissa inte.

Så jag säger såhär. Testa!

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Sök