hotrodder skrev:
sirmiro skrev:
Skrev en massa text...
Du läste helt klart inte mitt inlägg och det finns faktisk en anledning till att dim+halvljus är en förbjuden ljuskombination.
Just det inlägg i denna tråd jag läste flera gånger för att se att jag förstått allt du menade rätt.
Just det som fick mig att vilja ha ett BEVIS på att dimljus reflekteras.
Som jag skrev så ska dimljus i teori inte kunna blända enligt de uppgifter som jag hittat och räknat på. Att dimljusen stör mer vid brytningsfel köper jag inte heller.
Efter så många timmar vid böcker och genomgångar med ögats funktion, planering i mörker och kisa till det att man tagit sig från allt ljus bara för att bevara mörkerseendet så tror jag inte att skadan på mörkerseendet blir varken större eller mindre av dimljusens vara eller icke vara.
Skulle det sedan vara som det du vill få fram borde vi införa nya synregler i trafiken. Personer med brytningsfel ser enligt dig väldigt dåligt vid ett möte i mörker, då kanske personer med brytningsfel inte ska få vistas på vägarna efter mörkrets infall? Extremt - ja, men det är det enda sätt att få folk att reagera och tänka.
Jag söker som sagt bevis. Inte en uppfattning. Inte placebo.
Det finns massor av folk som säger att vissa dimljus har bländat dem, trots att det bara suttit parkeringslampor i dem. Då är det inte dimljusen som bländar utan personens inställning.
Att det inte är lagligt med kombinationen är en egen diskussion. Och varför biltillverkarna har gjort det möjligt att kombinera halv + dim trots regelverken. Men att det bländar? Visa som sagt bevis på det, inte en personlig åsikt. För vad folk tycker är helt utan mening, det är ju inte sant. Jag kan tycka att jag inte blir bländad av en lastbil med 1000W framåt - men det blir jag oavsett vad jag tycker. Olika personer stör sig dock olika mycket på en retning. Men är retningen av ljuset eller avundsjukan att en person ser bättre än en själv?
Värt att tänka på är att det känns mindre när man blir bländad om man själv har bra ljus...