blacken skrev:
Och vad är det för fel att lyssna på dom som blir lidande av det då? man behöver inte vara raketforskare för att kunna inse att vi har olika dispositioner för våran syn, jag har träffat unga likväl som gamla, oerfarna som erfarna trafikanter som säger samma sak "dimljus bländar grymt" ibland.
Och det bländas i kombination med halvljus för många som kör, skall inte deras åsikter tas tillvara då?. Nej bara jag får som jag vill, för jag störs inte av det då så kan det omöjligen vara så att andra blir störda/bländade av det, för jag har bestämt att det är så..
Snacka om hjärndött resonemang..
+
Det var just det jag försökte förklara. Jag har i regel inga problem att möta bilister med halv+dim när jag har mina vanliga glasögon på näsan. Inte heller dagtid när det är ljust även om mötande skulle ha heljuset påslaget. Däremot så är det som jag försökte förklara skitjobbigt i mörker med linserna, framförallt när det regnat/regnar. Problemet blir än värre när jag jobbat och kört länge men är hanterbart så länge man inte möter en bil med dim-halv. Det handlar inte om att driva nåt enmanskrig, leka hobbypolis med motbländningar å annat trams. Men jag tycker det är oerhört nonchalant av många att påstå motsatsen till att det som står skrivet i lagen måste vara fel och helt utan substans.
Jag har pratat med min optiker om mina besvär vid mötande när det är mörkt, det har funnits där sedan jag skaffade linser vid 22 års ålder och även neoskyltar, gatljus mm. ger ibland denna effekt. Dock har problemen minskat, inte pga. mina ögon utan för att själva linserna har blivit bättre och det här är real facts för mej personligen. Alltså en helt subjektiv bedömning och behöver inte heller forska angående detta. Många bilars lysen som andra inte upplever ett förbaskat dugg besvärande eller bländande kan för mej vara riktigt jobbiga att möta. Frågan blir då varför ska då vi som har dylika besvär med dessa miffon som envist kör med dim+halv behöva ha det så, bara för att dom personligen inte anser att deras jävla lampor ger sina medtrafikanter några problem.
För mej handlar det INTE om att bli bländad, utan som sagt det blir strålar i regnbågens alla färger runt själva ljuspunkten/ punkterna. Är jag en sämre bilförare och bör inte vara ute i trafiken pga. detta, TROTS godkänt synprov och hantering av mitt fordon bara för att ett antal fåntrattar inte förstår vad som står skrivet i lagen? Försökte förklara att en lysande ytan blir så mycket större en bil med dim+halv tilsammans jämfört med en som bara har halv. På truckar, vans och lasbilar med dim-halv är inte problemet för mej (åter igen helt subjektiv bedömning) alls lika påtagligt som på tex. en låg personbil där dimljusen sitter i halvlysets direkta närhet. Ska det vara så förbannat svårt att förstå?
Menade även att fabriksmonterat xenon kan ge samma fenomen för mej vid ojämn väg och om vi kastar frågan rätt upp i luften. Så antar jag fler än jag har noterat hur xenonljus på bilar "dippar" och växlar blått-vitt-blått vid möte utan att det för den delen bländar. En strålkastare är inte bara en lampa, reflektor och glas. Miljoner i utveckling ligger bakom bränpunkter, slipningar av glas, lamputformning osv. men åter igen... Hobbyingenjörena hemma i villagaraget klara biffen galant. Justera bara ner strålkastaren så äre bar å åk. Bländar? nä nä... har ställt mej på huk framför bilen å polarn säger inte heller att det bländar...