Köpråd: Volvo 960

Dansken_fire
13 december 2009 · 254 Inlägg

20-25 får du en fin 960:) lycka till med köpet

VA
13 december 2009 · 86 Inlägg

Dansken_fire skrev:
20-25 får du en fin 960:) lycka till med köpet

Tackar. Men jag ska vara så nära 20 tusen som möjligt. wink -96 3.0E MÅSTE det vara för det är sista uppdateringen av 960. Sen kom S90 och det var inte så stor uppdatering med det.
Jag hittade ett bra och billigt ECOchipp också som ger 21 hk smile  225 hk är najs wink
Jag kommer köra och serva den som den vore en Rolls-Rocye.

Edit : Den ska ha motorn: B6304S    
http://sv.wikipedia.org/wiki/B6304

Lite konstigt att det inte står ett F på slutet. Det är ju en sugmotor med elektronisk insprutning

Dansken_fire
13 december 2009 · 254 Inlägg

VA skrev:

Dansken_fire skrev:
20-25 får du en fin 960:) lycka till med köpet

Tackar. Men jag ska vara så nära 20 tusen som möjligt. wink -96 3.0E MÅSTE det vara för det är sista uppdateringen av 960. Sen kom S90 och det var inte så stor uppdatering med det.
Jag hittade ett bra och billigt ECOchipp också som ger 21 hk smile  225 hk är najs wink
Jag kommer köra och serva den som den vore en Rolls-Rocye.

Edit : Den ska ha motorn: B6304S    
http://sv.wikipedia.org/wiki/B6304

Lite konstigt att det inte står ett F på slutet. Det är ju en sugmotor med elektronisk insprutning

fassan köpte brossan till 960 S80 T6 och den är gud:D

samma känsla som kung på vägen, 272hk orginal chippat till 315hk
finns inget bättre än att köra en stor bil med stor motor och känna sig kunglig, 960/S80t6 =svenska svaret på Rolls Royce

volvoentusiasten
13 december 2009 · 4 005 Inlägg

VA skrev:

Dansken_fire skrev:
köpte en 960 3.0 igår och är riktigt nöjd med den, ska göras ve sedan ska den säljas om du är intresserad, ska bes den7 januari och har bara två fel som ska göras ve:D

min är fullutrustad, ljus helskinn, sitter som en kung, lådan är bra då det är samma låda som lexus V8 har på nån modell...

bensinförbrukningen är ett - men det får man ta om man vill ha en bra bil,min har gått 32 000 och har minst dubbelt så mkt kvar att ge:D

Den måste ha den nya fronten. tongue

Dessutom: Servo, AC, Elhissar,Skinnsäten, eluppvärmda Elspeglar, farthållare, ABS, airbag, stolvärme, automat, armstöd, diffspärr.

Tror detta är standard. Det är Standard på 760 -90 iallafall wink så varför skulle det inte vara standard på en 960 3.0E -96 big_smile

Tror att jag går upp i pris. 20 tusen bjuder jag som minst. 20-25 säger jag nu.

Allt utom farthållaren är standard där på 960 -95.

960/S90 är ju riktigt trevliga bilar. Hög komfort, hög cruisingpotential. Skön växellåda. (aut) Dock bara 4 stegad och ingen intelligens som i S70 tex.

960 är ju egentligen samma som 940 som är samma som 740 med "lite" modifikationer. smile
Jag köpte S90n pga av den var riktigt billig lyxbil, volvo och mycket från 740tiden som är väldigt lättmeckat.

MÅÅNGA delar finns på biltema/skruvat.se Det som inte finns där går att köpa på Mekonomen. Så det är billiga reservdelar med.

Jag gjorde en fullservice på bilen precis, kostade totalt 2289kr i delar. smile Gjorde allt själv och är inte så extremt duktig mekaniskt sett.

Angående 2,5an och 3.0ans skillnader så var det väldigt många kunder som klagade på att 2,5an var för svag i låga varv så till S90 så tog man bara 3.0an tex då den är mycket effektivare på lägre varv än 2.5an och drar mindre bränsle därav.

Jag har provkört en del olika 960s och S90s och kan säga att vissa är rena liken och vissa andra är rena drömmarna, så det är lite lurigt.

Kolla upp att den automatiska nivomat-dämpningen bak inte hänger ner när du står still en kort stund. Den åker ner automatiskt efter ett tag och åker upp själv när du börjar rulla. Om den läcker och behövs bytas så kostar de 2500kr/st att köpa nya sad De flesta brukar sätta dit vanlig dämpare+fjäder då istället.

Största nackdelen som jag ser det är väl bränsleförbrukningen och att det inte finns någon färddator eller någon typ av modern utrustning invändigt.

VA
13 december 2009 · 86 Inlägg

Dansken_fire skrev:

VA skrev:

Dansken_fire skrev:
20-25 får du en fin 960:) lycka till med köpet

Tackar. Men jag ska vara så nära 20 tusen som möjligt. wink -96 3.0E MÅSTE det vara för det är sista uppdateringen av 960. Sen kom S90 och det var inte så stor uppdatering med det.
Jag hittade ett bra och billigt ECOchipp också som ger 21 hk smile  225 hk är najs wink
Jag kommer köra och serva den som den vore en Rolls-Rocye.

Edit : Den ska ha motorn: B6304S    
http://sv.wikipedia.org/wiki/B6304

Lite konstigt att det inte står ett F på slutet. Det är ju en sugmotor med elektronisk insprutning

fassan köpte brossan till 960 S80 T6 och den är gud:D

samma känsla som kung på vägen, 272hk orginal chippat till 315hk
finns inget bättre än att köra en stor bil med stor motor och känna sig kunglig, 960/S80t6 =svenska svaret på Rolls Royce

Indeed sir!

http://farm1.static.flickr.com/29/64901751_4249111645_m.jpg

VA
13 december 2009 · 86 Inlägg

linuslinje skrev:

VA skrev:

Dansken_fire skrev:
köpte en 960 3.0 igår och är riktigt nöjd med den, ska göras ve sedan ska den säljas om du är intresserad, ska bes den7 januari och har bara två fel som ska göras ve:D

min är fullutrustad, ljus helskinn, sitter som en kung, lådan är bra då det är samma låda som lexus V8 har på nån modell...

bensinförbrukningen är ett - men det får man ta om man vill ha en bra bil,min har gått 32 000 och har minst dubbelt så mkt kvar att ge:D

Den måste ha den nya fronten. tongue

Dessutom: Servo, AC, Elhissar,Skinnsäten, eluppvärmda Elspeglar, farthållare, ABS, airbag, stolvärme, automat, armstöd, diffspärr.

Tror detta är standard. Det är Standard på 760 -90 iallafall wink så varför skulle det inte vara standard på en 960 3.0E -96 big_smile

Tror att jag går upp i pris. 20 tusen bjuder jag som minst. 20-25 säger jag nu.

Allt utom farthållaren är standard där på 960 -95.

960/S90 är ju riktigt trevliga bilar. Hög komfort, hög cruisingpotential. Skön växellåda. (aut) Dock bara 4 stegad och ingen intelligens som i S70 tex.

960 är ju egentligen samma som 940 som är samma som 740 med "lite" modifikationer. smile
Jag köpte S90n pga av den var riktigt billig lyxbil, volvo och mycket från 740tiden som är väldigt lättmeckat.

MÅÅNGA delar finns på biltema/skruvat.se Det som inte finns där går att köpa på Mekonomen. Så det är billiga reservdelar med.

Jag gjorde en fullservice på bilen precis, kostade totalt 2289kr i delar. smile Gjorde allt själv och är inte så extremt duktig mekaniskt sett.

Angående 2,5an och 3.0ans skillnader så var det väldigt många kunder som klagade på att 2,5an var för svag i låga varv så till S90 så tog man bara 3.0an tex då den är mycket effektivare på lägre varv än 2.5an och drar mindre bränsle därav.

Jag har provkört en del olika 960s och S90s och kan säga att vissa är rena liken och vissa andra är rena drömmarna, så det är lite lurigt.

Kolla upp att den automatiska nivomat-dämpningen bak inte hänger ner när du står still en kort stund. Den åker ner automatiskt efter ett tag och åker upp själv när du börjar rulla. Om den läcker och behövs bytas så kostar de 2500kr/st att köpa nya sad De flesta brukar sätta dit vanlig dämpare+fjäder då istället.

Största nackdelen som jag ser det är väl bränsleförbrukningen och att det inte finns någon färddator eller någon typ av modern utrustning invändigt.

Tackar. Jag ska vara noga på nivåregleringen.
S70 kostar ju mera, men jag är väldigt nöjd med en 960 -96.
Farthållare måste jag ha. Känns så tomt utan. Men vad är standard -96 och -95?
Något annat man bör tänka på när man ska köpa? Jo, jag vet att bränsleförbrukningen är hög, men 3.0E verkar klara sej 1.0 liter milen blandad. Tänk då när jag kör med ECO chip smile En billigt lyxig brukis.

Senast redigerat av VA (13 december 2009)

volvoentusiasten
13 december 2009 · 4 005 Inlägg

VA skrev:

linuslinje skrev:

VA skrev:

Den måste ha den nya fronten. tongue

Dessutom: Servo, AC, Elhissar,Skinnsäten, eluppvärmda Elspeglar, farthållare, ABS, airbag, stolvärme, automat, armstöd, diffspärr.

Tror detta är standard. Det är Standard på 760 -90 iallafall wink så varför skulle det inte vara standard på en 960 3.0E -96 big_smile

Tror att jag går upp i pris. 20 tusen bjuder jag som minst. 20-25 säger jag nu.

Allt utom farthållaren är standard där på 960 -95.

960/S90 är ju riktigt trevliga bilar. Hög komfort, hög cruisingpotential. Skön växellåda. (aut) Dock bara 4 stegad och ingen intelligens som i S70 tex.

960 är ju egentligen samma som 940 som är samma som 740 med "lite" modifikationer. smile
Jag köpte S90n pga av den var riktigt billig lyxbil, volvo och mycket från 740tiden som är väldigt lättmeckat.

MÅÅNGA delar finns på biltema/skruvat.se Det som inte finns där går att köpa på Mekonomen. Så det är billiga reservdelar med.

Jag gjorde en fullservice på bilen precis, kostade totalt 2289kr i delar. smile Gjorde allt själv och är inte så extremt duktig mekaniskt sett.

Angående 2,5an och 3.0ans skillnader så var det väldigt många kunder som klagade på att 2,5an var för svag i låga varv så till S90 så tog man bara 3.0an tex då den är mycket effektivare på lägre varv än 2.5an och drar mindre bränsle därav.

Jag har provkört en del olika 960s och S90s och kan säga att vissa är rena liken och vissa andra är rena drömmarna, så det är lite lurigt.

Kolla upp att den automatiska nivomat-dämpningen bak inte hänger ner när du står still en kort stund. Den åker ner automatiskt efter ett tag och åker upp själv när du börjar rulla. Om den läcker och behövs bytas så kostar de 2500kr/st att köpa nya sad De flesta brukar sätta dit vanlig dämpare+fjäder då istället.

Största nackdelen som jag ser det är väl bränsleförbrukningen och att det inte finns någon färddator eller någon typ av modern utrustning invändigt.

Tackar. Jag ska vara noga på nivåregleringen.
S70 kostar ju mera, men jag är väldigt nöjd med en 960 -96.
Farthållare måste jag ha. Känns så tomt utan. Men vad är standard -96 och -95?
Något annat man bör tänka på när man ska köpa? Jo, jag vet att bränsleförbrukningen är hög, men 3.0E verkar klara sej 1.0 liter milen blandad. Tänk då när jag kör med ECO chip smile En billigt lyxig brukis.

Du ska inte lägga för mycket tro på chipet. På 3.0an kommer vridet att öka rätt bra. en del får lite sänkning men inte så mkt.
Fick nedanstående mail från TM Racing förut som hade chip till min bil.

"Hej,

Effektökningen för din bil är 20 Hk och 25 Nm, pris monterat och klart 3500 kr på rea.
Bränsleförbrukningen går ner ca. 5-8%.

Vi gör en felsökning på varje bil innan vi trimmar, vi arbetar med orginal mjukvaran i din bil och
ger garanti att alla funktioner fungerar som med orginalmjukvaran.
Original tillbaka ingår om så finns önskemål.

Mvh /  best regards /  Mit freundlichen Grüßen

T.M.Chiptuning AB"

Angående vad som är standard mellan årsmodellerna så är ju detta JÄTTESVÅRT. På 960 är jag inte så hemma men i princip så är alla S90 -98or fullutrustade med stora stereo och elstolar m.m Medans på tidigare stolar så är det väldigt random. Jag har kört två 960s utan färddator faktiskt.

Annat att testa? Tjao det vanliga.
Kolla servicebok. Tror att serviceintervallerna skiljer sig en del mellan 2,5an och 3.0an med faktiskt.
Bromsprov. Kolla att bilen inte drar snett vid hård inbromsning.
Kolla rost osv. Gasa släpp på gasen gasa igen, känn efter ryck och kolla på växelspak efter glapp osv....

VA
13 december 2009 · 86 Inlägg

linuslinje skrev:

VA skrev:

linuslinje skrev:
Allt utom farthållaren är standard där på 960 -95.

960/S90 är ju riktigt trevliga bilar. Hög komfort, hög cruisingpotential. Skön växellåda. (aut) Dock bara 4 stegad och ingen intelligens som i S70 tex.

960 är ju egentligen samma som 940 som är samma som 740 med "lite" modifikationer. smile
Jag köpte S90n pga av den var riktigt billig lyxbil, volvo och mycket från 740tiden som är väldigt lättmeckat.

MÅÅNGA delar finns på biltema/skruvat.se Det som inte finns där går att köpa på Mekonomen. Så det är billiga reservdelar med.

Jag gjorde en fullservice på bilen precis, kostade totalt 2289kr i delar. smile Gjorde allt själv och är inte så extremt duktig mekaniskt sett.

Angående 2,5an och 3.0ans skillnader så var det väldigt många kunder som klagade på att 2,5an var för svag i låga varv så till S90 så tog man bara 3.0an tex då den är mycket effektivare på lägre varv än 2.5an och drar mindre bränsle därav.

Jag har provkört en del olika 960s och S90s och kan säga att vissa är rena liken och vissa andra är rena drömmarna, så det är lite lurigt.

Kolla upp att den automatiska nivomat-dämpningen bak inte hänger ner när du står still en kort stund. Den åker ner automatiskt efter ett tag och åker upp själv när du börjar rulla. Om den läcker och behövs bytas så kostar de 2500kr/st att köpa nya sad De flesta brukar sätta dit vanlig dämpare+fjäder då istället.

Största nackdelen som jag ser det är väl bränsleförbrukningen och att det inte finns någon färddator eller någon typ av modern utrustning invändigt.

Tackar. Jag ska vara noga på nivåregleringen.
S70 kostar ju mera, men jag är väldigt nöjd med en 960 -96.
Farthållare måste jag ha. Känns så tomt utan. Men vad är standard -96 och -95?
Något annat man bör tänka på när man ska köpa? Jo, jag vet att bränsleförbrukningen är hög, men 3.0E verkar klara sej 1.0 liter milen blandad. Tänk då när jag kör med ECO chip smile En billigt lyxig brukis.

Du ska inte lägga för mycket tro på chipet. På 3.0an kommer vridet att öka rätt bra. en del får lite sänkning men inte så mkt.
Fick nedanstående mail från TM Racing förut som hade chip till min bil.

"Hej,

Effektökningen för din bil är 20 Hk och 25 Nm, pris monterat och klart 3500 kr på rea.
Bränsleförbrukningen går ner ca. 5-8%.

Vi gör en felsökning på varje bil innan vi trimmar, vi arbetar med orginal mjukvaran i din bil och
ger garanti att alla funktioner fungerar som med orginalmjukvaran.
Original tillbaka ingår om så finns önskemål.

Mvh /  best regards /  Mit freundlichen Grüßen

T.M.Chiptuning AB"

Angående vad som är standard mellan årsmodellerna så är ju detta JÄTTESVÅRT. På 960 är jag inte så hemma men i princip så är alla S90 -98or fullutrustade med stora stereo och elstolar m.m Medans på tidigare stolar så är det väldigt random. Jag har kört två 960s utan färddator faktiskt.

Annat att testa? Tjao det vanliga.
Kolla servicebok. Tror att serviceintervallerna skiljer sig en del mellan 2,5an och 3.0an med faktiskt.
Bromsprov. Kolla att bilen inte drar snett vid hård inbromsning.
Kolla rost osv. Gasa släpp på gasen gasa igen, känn efter ryck och kolla på växelspak efter glapp osv....

Så du säger att det är inte värt att chippa en 3.0E?
Hur mycket drog din 960 per mil? Men dagens moderna chip till 960 så tror jag att man kan få ner bränsleförbrukningen med 10 %

Senast redigerat av VA (13 december 2009)

volvoentusiasten
14 december 2009 · 4 005 Inlägg

VA skrev:

linuslinje skrev:

VA skrev:

Tackar. Jag ska vara noga på nivåregleringen.
S70 kostar ju mera, men jag är väldigt nöjd med en 960 -96.
Farthållare måste jag ha. Känns så tomt utan. Men vad är standard -96 och -95?
Något annat man bör tänka på när man ska köpa? Jo, jag vet att bränsleförbrukningen är hög, men 3.0E verkar klara sej 1.0 liter milen blandad. Tänk då när jag kör med ECO chip smile En billigt lyxig brukis.

Du ska inte lägga för mycket tro på chipet. På 3.0an kommer vridet att öka rätt bra. en del får lite sänkning men inte så mkt.
Fick nedanstående mail från TM Racing förut som hade chip till min bil.

"Hej,

Effektökningen för din bil är 20 Hk och 25 Nm, pris monterat och klart 3500 kr på rea.
Bränsleförbrukningen går ner ca. 5-8%.

Vi gör en felsökning på varje bil innan vi trimmar, vi arbetar med orginal mjukvaran i din bil och
ger garanti att alla funktioner fungerar som med orginalmjukvaran.
Original tillbaka ingår om så finns önskemål.

Mvh /  best regards /  Mit freundlichen Grüßen

T.M.Chiptuning AB"

Angående vad som är standard mellan årsmodellerna så är ju detta JÄTTESVÅRT. På 960 är jag inte så hemma men i princip så är alla S90 -98or fullutrustade med stora stereo och elstolar m.m Medans på tidigare stolar så är det väldigt random. Jag har kört två 960s utan färddator faktiskt.

Annat att testa? Tjao det vanliga.
Kolla servicebok. Tror att serviceintervallerna skiljer sig en del mellan 2,5an och 3.0an med faktiskt.
Bromsprov. Kolla att bilen inte drar snett vid hård inbromsning.
Kolla rost osv. Gasa släpp på gasen gasa igen, känn efter ryck och kolla på växelspak efter glapp osv....

Så du säger att det är inte värt att chippa en 3.0E?
Hur mycket drog din 960 per mil? Men dagens moderna chip till 960 så tror jag att man kan få ner bränsleförbrukningen med 10 %

10% blir nog svårt. TM Racing arbetar med chip hela dagarna och anger 5% och det tar jag även med en nypa salt. Jag ska chippa min med men då är det för att jag ser det som ALL minskning är bra minskning. Men om det är värt det? Nej. Det tar en jävla massa mil för att spara in den kostnaden. smile Men visst.
Det är nog mer värt det att plocka isär motorn och se till att allt är i tipptopp och går så jämnt och fint det kan och se till att inga bromsar och likn är trevliga.

min S90 drog 1.2 ungefär när jag slog ut det. 1.5 ibland vid tung fot. Efter det så insåg jag att det inte var roligt att mäta längre så nu räknar jag aldrig, bara o tanka. Ge tanten i kassan en tusenlapp och se glad ut. smile

Chip på turbobilar brukar ju ge en hel del effekt, men på sugmotorer är det oftast waste of money.

TLO
14 december 2009 · 1 062 Inlägg

Tror inte du hittar en fullutrustad, och välvårdad 960/965 3.0 för 10-20000.....  Skall du ha skinn, välservat och inte massa rost får du helt klart gå upp i pris.

"You Go, we go!"
volvoentusiasten
14 december 2009 · 4 005 Inlägg

TLO skrev:
Tror inte du hittar en fullutrustad, och välvårdad 960/965 3.0 för 10-20000.....  Skall du ha skinn, välservat och inte massa rost får du helt klart gå upp i pris.

Det har du helt rätt i förresten. Bra poäng. Det går ju o hitta, men de dyker ju upp kanske 1 sådan i månaden.

TLO
14 december 2009 · 1 062 Inlägg

O kolla vid ev provkörning att det är rätt motor, bakaxel, och huv....finns många som kallar sina gamla ombyggda 740/745 för "960/965", när de bytt front på dem för att "styla" om dem tyvärr......

Senast redigerat av TLO (14 december 2009)

"You Go, we go!"
Memme I'am AWESOME..
14 december 2009 · 2 783 Inlägg
Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Munkis
14 december 2009 · 1 637 Inlägg

Angående priset så kan jag tillägga att jag nyligen sålde min 965 3,0E -95 för 33000:-. Då var den skattad å besiktigad samt att den hade gått 19000mil (Kan ses på min profil så har du nått att jämföra med) . Så ska du ha en lite finare så får du nog tyvärr svårt att hitta nån för 20000:-.

Många missköter sina 960is ganska rejält , tror jag tittade på ca: 10st innan jag hittade rätt.

Var kräsen och kolla noga efter diverse fel samt rost

/David

TLO
14 december 2009 · 1 062 Inlägg

Memme skrev:
http://www.blocket.se/ystad/Nybesiktigad_volvo_960_24894435.htm?ca=23_9&w=3

http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_9 … _9&w=3

http://www.blocket.se/gavleborg/Volvo_9 … _9&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_9 … _9&w=3


Den sista blev lite av en favorit!

Intressant hur en 960 blev en S90....   Det är antingen eller

"You Go, we go!"
Memme I'am AWESOME..
14 december 2009 · 2 783 Inlägg

TLO, jo jag såg de sen ;D ... mybad, fast den va rätt snygg för att vara s90 ;P

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
TLO
14 december 2009 · 1 062 Inlägg

Memme skrev:
TLO, jo jag såg de sen ;D ... mybad, fast den va rätt snygg för att vara s90 ;P

Är väl inte ditt fel att annonsen var lite lattjo skriven smile

"You Go, we go!"
volvoentusiasten
14 december 2009 · 4 005 Inlägg

TLO skrev:

Memme skrev:
TLO, jo jag såg de sen ;D ... mybad, fast den va rätt snygg för att vara s90 ;P

Är väl inte ditt fel att annonsen var lite lattjo skriven smile

Jao. Den e rätt snygg. Den svartblåa lacken är nice! Dock har den annnonsen varit ute på annons länge vilket man kan spekulera mycket i smile

M103
14 december 2009 · 1 570 Inlägg

Det kan vara ett jäkla slamrande i framvagnen, nåt stag som lossnar hela tiden.

smedsgarden
14 december 2009 · 11 Inlägg

Jag ägde en -95 965 med 2,5 och automat i ett par år. Grym motorvägskryssare, men det var väl största fördelen... Behöver man reservdelar blir det dyrt, motorn är inga problem, men byta handbromsvajer ska visst va ett helvete. Bilen är tung, 1700kg, och det sliter på fram och bakvagn. Automaten funkade, men var riktigt irriterande, växlade ner så fort man gasade det minsta, och så varvade den alldeles för mycket, men det tror jag beror på att det var en 2,5. Skaffade mig en Cheva Trans Sport efter den, med 3,4l V6 och 1900 kg så drog den mindre med bensin än Volvon... mad  Jag har nog haft över 30 olika Volvos men en 960 vet i 17 om jag skulle köpa igen...

Mvh,

Torbjörn

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang