VA skrev:
Dansken_fire skrev:
köpte en 960 3.0 igår och är riktigt nöjd med den, ska göras ve sedan ska den säljas om du är intresserad, ska bes den7 januari och har bara två fel som ska göras ve:D
min är fullutrustad, ljus helskinn, sitter som en kung, lådan är bra då det är samma låda som lexus V8 har på nån modell...
bensinförbrukningen är ett - men det får man ta om man vill ha en bra bil,min har gått 32 000 och har minst dubbelt så mkt kvar att ge:D
Den måste ha den nya fronten.
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Dessutom: Servo, AC, Elhissar,Skinnsäten, eluppvärmda Elspeglar, farthållare, ABS, airbag, stolvärme, automat, armstöd, diffspärr.
Tror detta är standard. Det är Standard på 760 -90 iallafall
![wink](img/smilies/wink.png)
så varför skulle det inte vara standard på en 960 3.0E -96
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Tror att jag går upp i pris. 20 tusen bjuder jag som minst. 20-25 säger jag nu.
Allt utom farthållaren är standard där på 960 -95.
960/S90 är ju riktigt trevliga bilar. Hög komfort, hög cruisingpotential. Skön växellåda. (aut) Dock bara 4 stegad och ingen intelligens som i S70 tex.
960 är ju egentligen samma som 940 som är samma som 740 med "lite" modifikationer.
Jag köpte S90n pga av den var riktigt billig lyxbil, volvo och mycket från 740tiden som är väldigt lättmeckat.
MÅÅNGA delar finns på biltema/skruvat.se Det som inte finns där går att köpa på Mekonomen. Så det är billiga reservdelar med.
Jag gjorde en fullservice på bilen precis, kostade totalt 2289kr i delar.
![smile](img/smilies/smile.png)
Gjorde allt själv och är inte så extremt duktig mekaniskt sett.
Angående 2,5an och 3.0ans skillnader så var det väldigt många kunder som klagade på att 2,5an var för svag i låga varv så till S90 så tog man bara 3.0an tex då den är mycket effektivare på lägre varv än 2.5an och drar mindre bränsle därav.
Jag har provkört en del olika 960s och S90s och kan säga att vissa är rena liken och vissa andra är rena drömmarna, så det är lite lurigt.
Kolla upp att den automatiska nivomat-dämpningen bak inte hänger ner när du står still en kort stund. Den åker ner automatiskt efter ett tag och åker upp själv när du börjar rulla. Om den läcker och behövs bytas så kostar de 2500kr/st att köpa nya
![sad](img/smilies/sad.png)
De flesta brukar sätta dit vanlig dämpare+fjäder då istället.
Största nackdelen som jag ser det är väl bränsleförbrukningen och att det inte finns någon färddator eller någon typ av modern utrustning invändigt.