2900
Sök

Hur vet jag vad jag ska ha för spridare?

10 287 Inlägg
18 december 2009
#21
630 kan bli i största laget. För stora spridare är hellre inte bra. Nån annan får räkna men 450-500 känns bättre.

/Göran

SoNic- skrev:
Okej tack så oerhört mycket för era svar!

1: Jag kör på bensin!
2: siktar på 250 - 300 hk
3: 4cylindrig
4: 1.9L
5: Ordet "fuska" vill jag inte veta av då jag försöker bygger saker & ting rätt från början för att slippa göra dubbelt så mycket.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
18 december 2009
#22
250-280hk finns rätt många Saab orginalspridare som pallar, annars finns volvos R spridare 425cc.
Senast redigerat av kwansa (18 december 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

248 Inlägg
18 december 2009
#23
har vw 1.8t spridare till dig om du vill köpa billigt ,klarar lätt av 300hk ,pma mig om du vill köpa dom

polering 0706-903247

371 Inlägg
19 december 2009
#24
bosch 803or skulle sitta perfekt på din. Klarar av 350hk. Flödar 380ccm med 3bars bränsletryck.


188 Inlägg
23 december 2009
#25
haha. vrf ska alltid nåra börja tjata om vad som är rätt eller fel. när det inte ens var det han ville ha hjälp med?


tänker på alla som tjötade om bränsletryck å dylikt.

Ledsjö Outlaw´s

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 december 2009
#26
rudhem skrev:
haha. vrf ska alltid nåra börja tjata om vad som är rätt eller fel. när det inte ens var det han ville ha hjälp med?


tänker på alla som tjötade om bränsletryck å dylikt.

Varför inte?  Tycker inte direkt det har varit något onödigt som belysts hinintills

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Okejbratja
255 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
#27
torpis skrev:
rudhem skrev:
haha. vrf ska alltid nåra börja tjata om vad som är rätt eller fel. när det inte ens var det han ville ha hjälp med?


tänker på alla som tjötade om bränsletryck å dylikt.

Varför inte?  Tycker inte direkt det har varit något onödigt som belysts hinintills

Verkligen inte. För mycket information kan man aldrig få, desto mer info desto mer ideér kan man bolla med.
Så jag tackar och tar emot all fakta/teorier smile
Senast redigerat av SoNic- (24 december 2009)


502 Inlägg
26 december 2009
#28
6cc per hk brukar stämma hyfsat för bensin, med lite marginal, man vill ju inte gärna köra spridarna på 100% DC

Okejbratja
255 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
#29
JoeyJ skrev:
6cc per hk brukar stämma hyfsat för bensin, med lite marginal, man vill ju inte gärna köra spridarna på 100% DC

Så du menar alltså om ja har "säg 250hk" så ska jag lira med ett par 1500cc spridare? hmm

Göran påstår att jag ska köra med ett par 450-500 som några till håller med om....

Ganska stor skillnad.... lr a J****** stor skillnad.... Någon annan som kan intyga att jag bör köpa ett par 1500cc spridare och sälja dem jag nyss köpt? hmm


261 Inlägg
26 december 2009
#30
SoNic- skrev:
JoeyJ skrev:
6cc per hk brukar stämma hyfsat för bensin, med lite marginal, man vill ju inte gärna köra spridarna på 100% DC

Så du menar alltså om ja har "säg 250hk" så ska jag lira med ett par 1500cc spridare?

Delat på antal cylindrar (typ 4 på ett rödblock så blir det 375cc vilket låter rätt så rimligt, väl?)

Okejbratja
255 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
#31
945TurboMS skrev:
SoNic- skrev:
JoeyJ skrev:
6cc per hk brukar stämma hyfsat för bensin, med lite marginal, man vill ju inte gärna köra spridarna på 100% DC

Så du menar alltså om ja har "säg 250hk" så ska jag lira med ett par 1500cc spridare?

Delat på antal cylindrar (typ 4 på ett rödblock så blir det 375cc vilket låter rätt så rimligt, väl?)

Hahaha vad dum man kan vara ibland roll
Lite trött ibland, tack för förklarandet ^^ Tänkte väll att de inte kunde stämma med 1500cc haha;)
Senast redigerat av SoNic- (26 december 2009)


502 Inlägg
27 december 2009
#32
hehe sorry, jo exakt man får dela på antalet cylindrar big_smile

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
27 december 2009
#33
JoeyJ skrev:
hehe sorry, jo exakt man får dela på antalet cylindrar big_smile

Har jag då fattat rätt att man på en 6a ska ha lika stora spridare som man vill ha effekt (vid bensin)?

Finns det någon liknande formel för etanol?


404 Inlägg
27 december 2009
#34
sirmiro skrev:
JoeyJ skrev:
hehe sorry, jo exakt man får dela på antalet cylindrar big_smile

Har jag då fattat rätt att man på en 6a ska ha lika stora spridare som man vill ha effekt (vid bensin)?

Finns det någon liknande formel för etanol?

Precis lika stora spridare som effekt är en bra grundregel vid bensin. För etanol så ta bara 40% större, då bör du ligga i rätt område.


Forummoderator
10 576 Inlägg
27 december 2009
#35
sirmiro skrev:
JoeyJ skrev:
hehe sorry, jo exakt man får dela på antalet cylindrar big_smile

Har jag då fattat rätt att man på en 6a ska ha lika stora spridare som man vill ha effekt (vid bensin)?

Finns det någon liknande formel för etanol?

Etanol har AFR 10:1 medans bensin har AFR 14.6:1 så 46% större spridare för E85

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
191 Inlägg
28 december 2009
#37
JoeyJ skrev:
6cc per hk brukar stämma hyfsat för bensin, med lite marginal, man vill ju inte gärna köra spridarna på 100% DC

baserat på vilka fakta? blir nyfiken bara inget annat. satt nämligen med en polare idag och kollade runt lite och räknade på storlek på spridare till en kompressormatad 500kubikare. tanken var ca 1500hp och det vi kom fram till var 1500cc spridare efter att dels ha räknat själva och dels använt oss av två olika kalkylatorer specifikt gjorda för spridarberäkning.

använder man sej av det sättet du skriver, 6cc per hk, resulterar det i 1125cc spridare, vilket skiljer sej ganska mycket från det vi kom fram till.

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 december 2009
#38
KammaDej skrev:
JoeyJ skrev:
6cc per hk brukar stämma hyfsat för bensin, med lite marginal, man vill ju inte gärna köra spridarna på 100% DC

baserat på vilka fakta? blir nyfiken bara inget annat. satt nämligen med en polare idag och kollade runt lite och räknade på storlek på spridare till en kompressormatad 500kubikare. tanken var ca 1500hp och det vi kom fram till var 1500cc spridare efter att dels ha räknat själva och dels använt oss av två olika kalkylatorer specifikt gjorda för spridarberäkning.

använder man sej av det sättet du skriver, 6cc per hk, resulterar det i 1125cc spridare, vilket skiljer sej ganska mycket från det vi kom fram till.

livsfarligt resonemang utan att specificera bränsle och motortyp. 500kubikare är aningens luddigt även om uteslutningsmetoden ger en förmodad motor.

Hur som helst så säger han formel att 6cc/hk dividerat på antalet cylindrar, det ger  för 300hk på en 4cyl motor 450cc spridare.  Jag vet om flera S40-bilar som bromsar 300hk, eller snudd på med original fas2 spridare som levererar ~400cc, så med "6cc/hk formeln" så tror jag att man har en viss marginal kvar.

Nu får jag då gissa igen och jag antar att ni har en V8 som skall upp till 1500hk, jag kan väldigt lite om de motorerna men har sett bromsfilm på Christells motor där de körde den i mina ögon tokfett, lambda 0.7 och då behöver man större spridare än om man kör på lambda 0.83 som jag är van vid.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

191 Inlägg
28 december 2009
#39
torpis skrev:
KammaDej skrev:
JoeyJ skrev:
6cc per hk brukar stämma hyfsat för bensin, med lite marginal, man vill ju inte gärna köra spridarna på 100% DC

baserat på vilka fakta? blir nyfiken bara inget annat. satt nämligen med en polare idag och kollade runt lite och räknade på storlek på spridare till en kompressormatad 500kubikare. tanken var ca 1500hp och det vi kom fram till var 1500cc spridare efter att dels ha räknat själva och dels använt oss av två olika kalkylatorer specifikt gjorda för spridarberäkning.

använder man sej av det sättet du skriver, 6cc per hk, resulterar det i 1125cc spridare, vilket skiljer sej ganska mycket från det vi kom fram till.

livsfarligt resonemang utan att specificera bränsle och motortyp. 500kubikare är aningens luddigt även om uteslutningsmetoden ger en förmodad motor.

Hur som helst så säger han formel att 6cc/hk dividerat på antalet cylindrar, det ger  för 300hk på en 4cyl motor 450cc spridare.  Jag vet om flera S40-bilar som bromsar 300hk, eller snudd på med original fas2 spridare som levererar ~400cc, så med "6cc/hk formeln" så tror jag att man har en viss marginal kvar.

Nu får jag då gissa igen och jag antar att ni har en V8 som skall upp till 1500hk, jag kan väldigt lite om de motorerna men har sett bromsfilm på Christells motor där de körde den i mina ögon tokfett, lambda 0.7 och då behöver man större spridare än om man kör på lambda 0.83 som jag är van vid.

tyckte bara att nivån på dom inblandade i tråden var relativt hög, därför antog jag att det skulle bli förstått att jag menade 500 kubiktum vilket är 8,2 liter. så det är helt rätt antaget utav dej att det handlar om en stor V8. och bränslet är givetvis bensin även här som Joey pratar om i sin '6cc-formel'

mvh

502 Inlägg
29 december 2009
#40
6cc/hk är ju bara en grov riktlinje som brukar stämma hyfsat, dock stämmer den nog bättre för effekter under 1000hk wink

Testa räkna på den här sidan, riktigt bra!
http://www.not2fast.com/turbo/glossary/turbo_calc.shtml


Sök