630 kan bli i största laget. För stora spridare är hellre inte bra. Nån annan får räkna men 450-500 känns bättre.
/Göran
SoNic- skrev:
Okej tack så oerhört mycket för era svar!
1: Jag kör på bensin! 2: siktar på 250 - 300 hk 3: 4cylindrig 4: 1.9L 5: Ordet "fuska" vill jag inte veta av då jag försöker bygger saker & ting rätt från början för att slippa göra dubbelt så mycket.
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
haha. vrf ska alltid nåra börja tjata om vad som är rätt eller fel. när det inte ens var det han ville ha hjälp med?
tänker på alla som tjötade om bränsletryck å dylikt.
Varför inte? Tycker inte direkt det har varit något onödigt som belysts hinintills
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
haha. vrf ska alltid nåra börja tjata om vad som är rätt eller fel. när det inte ens var det han ville ha hjälp med?
tänker på alla som tjötade om bränsletryck å dylikt.
Varför inte? Tycker inte direkt det har varit något onödigt som belysts hinintills
Verkligen inte. För mycket information kan man aldrig få, desto mer info desto mer ideér kan man bolla med. Så jag tackar och tar emot all fakta/teorier
6cc per hk brukar stämma hyfsat för bensin, med lite marginal, man vill ju inte gärna köra spridarna på 100% DC
Så du menar alltså om ja har "säg 250hk" så ska jag lira med ett par 1500cc spridare?
Göran påstår att jag ska köra med ett par 450-500 som några till håller med om....
Ganska stor skillnad.... lr a J****** stor skillnad.... Någon annan som kan intyga att jag bör köpa ett par 1500cc spridare och sälja dem jag nyss köpt?
hehe sorry, jo exakt man får dela på antalet cylindrar
Har jag då fattat rätt att man på en 6a ska ha lika stora spridare som man vill ha effekt (vid bensin)?
Finns det någon liknande formel för etanol?
Etanol har AFR 10:1 medans bensin har AFR 14.6:1 så 46% större spridare för E85
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
6cc per hk brukar stämma hyfsat för bensin, med lite marginal, man vill ju inte gärna köra spridarna på 100% DC
baserat på vilka fakta? blir nyfiken bara inget annat. satt nämligen med en polare idag och kollade runt lite och räknade på storlek på spridare till en kompressormatad 500kubikare. tanken var ca 1500hp och det vi kom fram till var 1500cc spridare efter att dels ha räknat själva och dels använt oss av två olika kalkylatorer specifikt gjorda för spridarberäkning.
använder man sej av det sättet du skriver, 6cc per hk, resulterar det i 1125cc spridare, vilket skiljer sej ganska mycket från det vi kom fram till.
6cc per hk brukar stämma hyfsat för bensin, med lite marginal, man vill ju inte gärna köra spridarna på 100% DC
baserat på vilka fakta? blir nyfiken bara inget annat. satt nämligen med en polare idag och kollade runt lite och räknade på storlek på spridare till en kompressormatad 500kubikare. tanken var ca 1500hp och det vi kom fram till var 1500cc spridare efter att dels ha räknat själva och dels använt oss av två olika kalkylatorer specifikt gjorda för spridarberäkning.
använder man sej av det sättet du skriver, 6cc per hk, resulterar det i 1125cc spridare, vilket skiljer sej ganska mycket från det vi kom fram till.
livsfarligt resonemang utan att specificera bränsle och motortyp. 500kubikare är aningens luddigt även om uteslutningsmetoden ger en förmodad motor.
Hur som helst så säger han formel att 6cc/hk dividerat på antalet cylindrar, det ger för 300hk på en 4cyl motor 450cc spridare. Jag vet om flera S40-bilar som bromsar 300hk, eller snudd på med original fas2 spridare som levererar ~400cc, så med "6cc/hk formeln" så tror jag att man har en viss marginal kvar.
Nu får jag då gissa igen och jag antar att ni har en V8 som skall upp till 1500hk, jag kan väldigt lite om de motorerna men har sett bromsfilm på Christells motor där de körde den i mina ögon tokfett, lambda 0.7 och då behöver man större spridare än om man kör på lambda 0.83 som jag är van vid.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
6cc per hk brukar stämma hyfsat för bensin, med lite marginal, man vill ju inte gärna köra spridarna på 100% DC
baserat på vilka fakta? blir nyfiken bara inget annat. satt nämligen med en polare idag och kollade runt lite och räknade på storlek på spridare till en kompressormatad 500kubikare. tanken var ca 1500hp och det vi kom fram till var 1500cc spridare efter att dels ha räknat själva och dels använt oss av två olika kalkylatorer specifikt gjorda för spridarberäkning.
använder man sej av det sättet du skriver, 6cc per hk, resulterar det i 1125cc spridare, vilket skiljer sej ganska mycket från det vi kom fram till.
livsfarligt resonemang utan att specificera bränsle och motortyp. 500kubikare är aningens luddigt även om uteslutningsmetoden ger en förmodad motor.
Hur som helst så säger han formel att 6cc/hk dividerat på antalet cylindrar, det ger för 300hk på en 4cyl motor 450cc spridare. Jag vet om flera S40-bilar som bromsar 300hk, eller snudd på med original fas2 spridare som levererar ~400cc, så med "6cc/hk formeln" så tror jag att man har en viss marginal kvar.
Nu får jag då gissa igen och jag antar att ni har en V8 som skall upp till 1500hk, jag kan väldigt lite om de motorerna men har sett bromsfilm på Christells motor där de körde den i mina ögon tokfett, lambda 0.7 och då behöver man större spridare än om man kör på lambda 0.83 som jag är van vid.
tyckte bara att nivån på dom inblandade i tråden var relativt hög, därför antog jag att det skulle bli förstått att jag menade 500 kubiktum vilket är 8,2 liter. så det är helt rätt antaget utav dej att det handlar om en stor V8. och bränslet är givetvis bensin även här som Joey pratar om i sin '6cc-formel'