Busgrabb skrev:
Så sant med vridet men sluta skriv "T4" nu för du har ingen T4 även om det är fyra cylindrar och en turbo.
Det finns det massor av bilar som har men dom heter inte T4 för det.
Du har en gammel 940 Turbo och så är det
Ta inte illa upp.
Jag kallar den ju bara för det i forumet till skillnad från många BMW-ägare som sätter M-dekaler på sina 325:or (jag vet att M även står för M-styling men det ser ändå så fel ut).
Jag borde köpa såna där T4-dekaler som sitter på bakdörrarna på äldre V40 T4.
dawwe skrev:
Andreas940: Hahaha...du e rolig du:) "Vid högre farter när luftmotståndet börjar bli påtagligt har man mer nytta av en vridstark motor än en högvarvig och det är därför BMW:s inte hänger på turbobilar i farter över 100". Varifrån får du allt:)? Jag har "raceat" med flertalet av mina 100% originala BMW mot diverse turbobilar (original eller möjligen "lätt" trimmade) o rent generellt har BMW:n gått bättre ju snabbare det går. Kan ju bara nämna som jag nog redan skrivit i denna tråd, att vid ett "race" med min 325i -93 mot en S60 2.4T typ -02 så blev jag frånåkt i början, men runt 130 slutade han dra ifrån o jag knappade in, o det ganska fort, vid 200 var jag förbi o sen var det godnatt för Herr Volvo...Både jag och Volvo-snubben var nog lika förvånade, jag var ganska säker på att förlora, o Volvo-snubben var nog ungefär lika säker på o vinna...
Ja visst är jag? Det säger sig väl självt att ett brett mellanregister är en fördel i högre farter när man måste segdra? Se bara på F1-bilar, varför sitter det inte en fet V8 med kompressor i dem istället för en liten V10:a som varvar 18k? Jo för att de knappt har något luftmotstånd så de tjänar mer på att ha en rapp högvarvig motor. Sätt en F1-motor i din M5:a så kommer den inte orka varva ut men med den där feta V8:an skrynklar den asfalten bakom sig.
Såna där race-historier har väl alla som har haft körkort ett tag, jag har en liknande:
Jag och en kompis hade varit och handlat vid ett köpcentrum utanför stan, när man ska ut därifrån och in mot stan är det två accelerationsfält som går ihop till ett extra långt för att vilken skitbil som helst ska hinna upp i 120 innan man svänger ut på motorvägen.
Jag hade ingen bakom mig så jag tog det lugnt men då plötsligt dök det upp en bil en bit bakom på påfarten som man såg drog på så jag sa till min kompis "nu blir det rejs" och stampade fullt (låg i ca. 100 på fyran).
Min bil började acca men den andra kom närmare och nu såg jag att det var en nyare BMW, han kom ikapp men sen började avståndet mellan oss istället sakta öka och jag tänkte "shit, den där var fan på gränsen att jag kunde dra". Farten var nu uppe i 160 och jag svängde ut på motorvägen, längre fram var det en rad bilar med normala människor så jag gjorde en säkerhetsbedömning och valde att lägga mig på 160, BMW:n drog då om direkt och fortsatte upp till 200 och körde om bilkön.
Det satt inga emblem på den men jag noterade att den hade ett avgasutblås på varje sida och jag som inte är så påläst gällande BMW:s modellprogram tänkte att det antingen var en M3 eller en med V8.
Jag skickade regnumret till VV och fick tillbaka nåt i stil med "BMW 335, 2006, kreditköp".
"335, måste vara en 3,5L V8 i den då" tänkte jag. När jag kom hem kollade jag upp detta lite noggrannare och såg att den hade en 3L rak sexa med dubbla turbos på 306hk/400Nm samt att den jag drog hade automatlåda. Inte konstigt att den kunde hänga på tänkte jag.