2720
Sök

Volvo 740-92 instrumentpanel problem

Svetsare / Servicetekniker
13 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
Som rubriken säger så har jag problem med instrumentpanelen, eller rättare sagt är det hastighetsmätaren och tankmätaren.

Har hört att detta är ett väldigt vanligt fel på senare modeller av volvo 740. Och har även hört flertalet lösningar på detta problem så som att löda om lödningarna på baksidan av mätarna med mera med mera.

Har även tittat på skroten efter en ny komplett instrumentpanel. Det var tydligen väldigt stor efterfrågan och priset var därefter.

Så.. till frågan: Vad är den mest ekonomiska och praktiska lösningen på problemen jag har?
har även gått i tankarna om "externa" mätare, så om ni vet någon  bra sida med billiga med pålitliga mätare så tveka inte och länka smile

Tack på förhand // Danne

Allt ovan är skrivet med reservation för tryckfel
Är du så jävla bra själv då?

25 Inlägg
15 december 2009
Har du mätt hur många ohm det är i trådarna som kommer ifrån tankarmaturen? Är ju ganska vanligt att den är sönder.
Senast redigerat av Skansen (15 december 2009)

13 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
Nej det har jag inte gjort än i och med att jag har hör att problemen hör ihop.

446 Inlägg
15 december 2009
fungerar dom inte alls eller visar dom bara fel?

13 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
Ja förlåt det glömde jag skriva, tankmätaren fungerar inte medans hastighetsmätaren står på ca 50-60 km/h vid 3500rpm @ 5e växeln

446 Inlägg
16 december 2009
jobbigt läge.. missminner jag mig eller har 740 instrument med "inplastade kopparbanor " på baksidan?

13 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
Jo det är väldigt jobbigt faktiskt, sen går den ju inte igenom besiktningen utan hastighetsmätare ( har jag för mig iaf)  Jag vet faktiskt inte riktigt om det är inplastat på baksidan om jag ska vara ärlig.

446 Inlägg
16 december 2009
jorå en bil går igenom utan hastighetsmätare, men de e ju kul om den fungerar wink

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
16 december 2009
VW_67 skrev:
jorå en bil går igenom utan hastighetsmätare, men de e ju kul om den fungerar wink

nej, den går inte igenom utan hastighetsmätare.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

446 Inlägg
16 december 2009
min bil gick igenom fem år i rad, svärmors har inte fungerat på måånga år, brorsans gick igenom utan, en kompis bmw har gått igenom utan i flera år...
gjorde mig dum och frågade en besiktningsman om det inte behövdes och han svarade med ett skratt: nej, dom visar ju aldrig rätt ändå.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
16 december 2009
VW_67 skrev:
min bil gick igenom fem år i rad, svärmors har inte fungerat på måånga år, brorsans gick igenom utan, en kompis bmw har gått igenom utan i flera år...
gjorde mig dum och frågade en besiktningsman om det inte behövdes och han svarade med ett skratt: nej, dom visar ju aldrig rätt ändå.

min 740 gick också igenom...

Från bilprovningen.se:
Fråga: Ej fungerande hastighetsmätare, leder detta till efterkontroll?

Svar: Ja, hastighetsmätaren måste fungera. Den får inte heller vara utrustad med enbart milesgradering, det vill säga "miles per hour".

13 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
VW_67 skrev:

min 740 gick också igenom...

Från bilprovningen.se:
Fråga: Ej fungerande hastighetsmätare, leder detta till efterkontroll?

Svar: Ja, hastighetsmätaren måste fungera. Den får inte heller vara utrustad med enbart milesgradering, det vill säga "miles per hour".

Precis, det är det jag  med har för mig, men visst kan man besikta med en GPS som visar hastigheten?

Men nu verkar det lite som vi kommer bort från ämnet. Har ni någon bra och billig lösning eller någon bra sida med billiga och tillförlitliga mätare?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
17 december 2009
prova annars göra rent givaren i bakaxeln

2 164 Inlägg
17 december 2009
740 är roliga med sina tankmätar fel tycker jag.. tongue polarens tankmätare ställer om sig om han tutar... tongue snabbt och enkelt sätt att få full tank big_smile och en annan kompis hastighetsmätare funkade lite sådär... och så la man foten på bromsen, så började hastighetsmätaren studsa typ... gick från 120 till noll och upp igen.. big_smile men lycka till! (jag hade nog bara accepterat att det är ett "orginal" fel och låtit det vara)

"Life´s too short to drive a boring car"

13 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
prova annars göra rent givaren i bakaxeln

Detta har jag redan provat. det gav inget resultat tyvärr..

Sök