4005
Sök

Salt...salt, så trött å detta salt.

198 Inlägg
16 december 2009
BergsST skrev:
VrT5 skrev:
BergsST skrev:
Häromkring kan dom åka ut och salta torra fina vägar bara för tempen är under nollan.
Dom kan gott salta när det "osynlig" halka dvserkylt. Men snöar det räcker det med att bara ploga.

Min åsikt som kör ca 50 mil om dagen.

Det är såhär att dom som jobbar med halkbekämpning brukar ha egna speciella inloggningar till smhi så dom kan kolla prognåsen, när daggpunkt (luftfuktighet) och lufttemperaturen ligger nära varandra på prognåskartan kan de bli halt å då brukar man kunna slänga ut lite salt i förväg för att förhindra halka. men är det snö på vägen så det täcker vägbanan så brukar man vanligtvis inte salta där jag jobbar för det täcket brukar man vilja ha kvar så att snöröjningsmaskinerna inte fastnar med plogar och redskap i brunnslock och liknande för då är de lätt att de händer en olycka. sedan finns de olika prioriteringar på vägarna.

Sen vet vi ju hur ofta SMHI brukar ha rätt big_smile Här kan dom även salta utan att ploga vägen först roll

på våran speciella sida har dom oftast rätt, uppdateringar varje timme dygnet runt. hehe ja jag jobbar ju inte i din kommun så jag vet inte hur det funkar där. men man ser vissa som är ute å saltar ute efter motorvägen har salt tallriken 2 meter uppe i luften å aldeles för stark styrka så saltet sprutar 2 meter utanför vägbanan och träffar bildörrar å liknande istället för vägen å de kan ju vara rätt så störande.

Ointresserad.
936 Inlägg
16 december 2009
Köp en vinterbil. Problem solved.

Teabag appreciation club.

Olika
907 Inlägg
16 december 2009
Roligt att läsa inläggen från er som spyr galla över saltet, varför sätter ni inte er in i hur de jobbar istället och försöker tänka er in i deras situation ?

Tror ni verkligen att de som arbetar med att halkbekämpa är helt tappade bakom en vagn?

Mvh
Fredrik

653 Inlägg
16 december 2009
fredriq skrev:
Roligt att läsa inläggen från er som spyr galla över saltet, varför sätter ni inte er in i hur de jobbar istället och försöker tänka er in i deras situation ?

Tror ni verkligen att de som arbetar med att halkbekämpa är helt tappade bakom en vagn?

Ja

Smoke tires not drugs

RMR-Crew
478 Inlägg
17 december 2009
Gillar mest när dom saltar när det är snöigt och fint så att snön smälter och blir slask, sen på kvällen så fryser slasken/vattnet och blir is,så blir det ännu värre än va det från början va. sen verkar det som att dom ger fan i att salta mer. blir ju bara värre.

498 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
-15 grader idag= inget saltslask för skiten har frysit! big_smile
Riktigt trevligt väglag faktiskt.
Tänk om det fick vara så här när det är -5 också.
Visst det blir lite halt på vägen(bilen släppte på 2:an o 3:an med fullt ladd) men det är man ju medveten om så det finns inget problem med det.

7 100 Inlägg
17 december 2009
gnäller ni på dom när ni kör på grusvägar ochså för att bilarna blir dammiga eller??
dom saltar för nån orsak,säkert nån som inte vi vet,så sluta och gnäll!!!vilka vet bäst,ni eller dom?

lite skit på bilen,vafan gör de!!??tror inte bilen dör av de,och lite rost,who fucking cares,det är en bil,en förbrukningsvara!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

7 100 Inlägg
17 december 2009
Mattley skrev:
bmx skrev:
Mattley skrev:

klart som fan att bilen är en förbrukningsvara om man kör saab....

såklart att de skulle komma ifrån en volvo ägare,suck............

so what? har ägt saab jag med... men saltet är fan inte bra någonstans!

och jag har ägt volvo ja med.näe men en bil är till för att användas!sköter man om den så är de ingen fara,min saab har gått flera vintrar i slask och salt,men inte fan har den börjat rosta.rostfri under.
ibland har har ja inte tvättat den på länge,men de har fortfarande inte hänt nåt.

folk verkar vara likadant om salt som dom är för svinsjukan.
alla vart så jävla upphetsig och att man vart dödssjuk mm.folk tänker likadant med saltet

4 001 Inlägg
17 december 2009
bmx skrev:
Mattley skrev:
bmx skrev:

såklart att de skulle komma ifrån en volvo ägare,suck............

so what? har ägt saab jag med... men saltet är fan inte bra någonstans!

och jag har ägt volvo ja med.näe men en bil är till för att användas!sköter man om den så är de ingen fara,min saab har gått flera vintrar i slask och salt,men inte fan har den börjat rosta.rostfri under.
ibland har har ja inte tvättat den på länge,men de har fortfarande inte hänt nåt.

folk verkar vara likadant om salt som dom är för svinsjukan.
alla vart så jävla upphetsig och att man vart dödssjuk mm.folk tänker likadant med saltet

karosserirosten är bara det lilla problemet, det stora problemet är kärvande bromsok, handbromsvajrar och gummibussningar och kablar osv. som får en jävla massa salt & skit så dom blir föråldrade och slitna i förtid.

sen är det ju kul hur ni två lyckas göra detta till en Volvo vs Saab-tråd mad

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

261 Inlägg
17 december 2009
Förbrukningsvara ja!  Så kan dom med för mycket pengar resonera...  Men en annan har inte råd att byta bil 1 gång om året på grund av vägsalt sad
Börjar det rosta så går det fort tills bilen är en ren trafikfara, för att inte tala om hur skitig och äcklig bilen ser ut efter en rundtur i slasket.

Min personliga åsikt är att det är trevligare å köra på vinterväglag än å behöva köra i massa slask (för inte fan ska ni tro dom plogar bort slasket från vägarna)   Det som händer är att man blir tvungen å köra i 10km för att undvika å skvätta ner dom gående yikes

Som alltid är det här en massa åsikter som kan ältas fram å tillbaka i all oändlighet utan att någon part låter sig övertygas av den andre parten hmm

Går man vidare i miljöaspekterna av vägsaltet blir man fan mörkrädd av konsekvenserna av det....  Var det någon som läste nåt av det som stod på saltupprorets hemsida?
En annan fråga till er som propagera för saltet..  Hur lyckades dom hålla sig på vägen förr i tiden, innan saltets intåg??
Borde vi inte kunna återgå till att kunna köra lungt å stilla på vintrarna istället som dom gjorde förr i tiden?  Både vi med äldre bilar, och miljöaktivisterna borde bli glada av det.  (så får vi tyst på dom i samma veva lol )

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
17 december 2009
I malmö kom det ca 3-5cm snö, bilarna körde upp det mesta av snön under morgonen så det var nästan snöfritt på vägarna... Blev ganska förvånad att dem inte har börjat salta tidigare, be brukar salta så fort det kommer en snöflinga, gjorde mig skitglad.... men i samma ögonblick så kom en stor fet saltbil o spyr ut salt på nästan en helt torr vägbana.

Jävla meningslöst o onödigt. Finns bättre platser att salta på.

Eller så hittade han inte On/Off knappen.

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

Yrkesförare
1 073 Inlägg
17 december 2009
Samma bitchande varje år om detta salt. Ingen bryr sig om några svettiga namninsamlingar eller att man bölar pga mögiga bilar. Ta bussen då.

SALTA PÅ cool

DFFL
9 020 Inlägg
17 december 2009
Tega skrev:
Samma bitchande varje år om detta salt. Ingen bryr sig om några svettiga namninsamlingar eller att man bölar pga mögiga bilar. Ta bussen då.

SALTA PÅ cool

Jag är på Tegas sida.

Ifall era bilar rostar bort p.g.a. lite salt en vinter så kanske det är dags att börja tänka på vad för skithög ni kör egentligen...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

7 100 Inlägg
17 december 2009
FireTraXX skrev:
Tega skrev:

SALTA PÅ cool

Jag är på Tegas sida.

Ifall era bilar rostar bort p.g.a. lite salt en vinter så kanske det är dags att börja tänka på vad för skithög ni kör egentligen...

ja precis,håller med!

kolla in min saab,den har alltid gått på vintern och har gått 47tusen mil.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
17 december 2009
Tega skrev:

SALTA PÅ cool

1+ smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

1 339 Inlägg
20 december 2009
För och nackdelar med saltet som jag har förstått det

+Förbättrar greppet från 0 grader ner till ungefär -7 grader

-Förstör miljön på alla sätt och vis
-Sliter på vägbanan
-Saltet kostar 5000 kr varje år för bilägaren i snitt
-Kostsamt även för vägverket

Väger fördelen upp för nackdelarna? Knappast va...

3 354 Inlägg
20 december 2009
tack o lov att det är för kallt för salt. vilka underbara vägar det varit idag. t.o.m medtrafikanterna har lärt sig vinterväglagskörning och kört som folk big_smile
Senast redigerat av Seth (20 december 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
20 december 2009
underbart att dom inte saltat här i stan också! som du skrev "Seth" folket kör lugnare (i alla fall en del av dom) och vägarna blir tystare när snön får ligga smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

3 354 Inlägg
26 december 2009
Nu när det varit Julhelg, Hur tycker ni det har varit med saltandet, Avsaknaden av salt o de olyckor som varit?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 339 Inlägg
26 december 2009
Plusgrader + regn här nere = Inget salt tongue

Sök