3504
Sök

Har en fråga ang Luftfilter som är bra för lmm?

3 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
#1
Tjena!

Min Lmm pajade på min V70 T5 06:a, den är steg 3 trimmad på Bsr.

Så jag undrar om det finns något sportluftfilter som tar vara på lmm bättre än Bsr Luftfiltret man får till vid trimmning?

MVH: Mattias

Tack på förhand!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
15 december 2009
#2
Ja ett oljefritt filter är lite mer lämpligt för bilar med luftmassemätare.
Creatix säljer AEM:s oljefria filter. Bra prylar som även renar bra enligt tester.

Autotech

I brist på annat :)
526 Inlägg
16 december 2009
#3
Grejen med BSR's filter är att när de kommer nya så droppar det nästan olja om det. Så var det med mitt filter i alla fall och det tog inte många tiotal mil innan lmm:en gav med sig....

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
16 december 2009
#4
Köp ett original!!!

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Mekaniker/Fordonstek
80 Inlägg
16 december 2009
#5
Pipercross filter är riktigt bra. av egen erfarenhet! bland annat säljer http://www.kgtrimning.com/ dom. finns säkerligen fler men det får du hitta själv smile

Kör 940Sleeper

Xenoholic
2 559 Inlägg
16 december 2009
#6
Jag kör med ett AEM oljefritt filter som jag köpt av Tillbilen.se
Funkar kanon till Aeron som oxå är känsliga när det gäller Lmm smile
Senast redigerat av Aerocombi (16 december 2009)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Rejsa ?
2 959 Inlägg
16 december 2009
#7
p-nyhlen skrev:
Köp ett original!!!
Varför ? Han kör steg 3 kanske du missade ?

Autotech

5 710 Inlägg
16 december 2009
#8
Busgrabb skrev:
p-nyhlen skrev:
Köp ett original!!!
Varför ? Han kör steg 3 kanske du missade ?
Är du säker på att ett original inte klarar att flöda luft tillräckligt för ett steg 3 då?
Nu kan jag inte bilen i detalj men det finns många andra exempel på där originalfiltret duger alldeles utmärkt även för trim.
Problemet för många är väl att det inte är tillräckligt tufft roll

mvh jonas

MVH Jonas
..............

Rejsa ?
2 959 Inlägg
16 december 2009
#9
jonTe skrev:
Busgrabb skrev:
p-nyhlen skrev:
Köp ett original!!!
Varför ? Han kör steg 3 kanske du missade ?
Är du säker på att ett original inte klarar att flöda luft tillräckligt för ett steg 3 då?
Nu kan jag inte bilen i detalj men det finns många andra exempel på där originalfiltret duger alldeles utmärkt även för trim.
Problemet för många är väl att det inte är tillräckligt tufft roll

mvh jonas
Nja Volvobilarna mår allt bra av att få mer luft när man ställer på dom lite, det kan man se vid bromsningar.
Han har ju även en 06:a med KKK snurran och dom lämnar ju runt 350 Hkr med steg 3 så där behövs det lite luft.
Dock är ju kanske inte öppet filter är det mest optimala då det kan suga en del varmluft men tyvärr vet jag ingen som har oljefritt insatsfilter förutom orginalfilterna då.

Autotech

5 710 Inlägg
16 december 2009
#10
Busgrabb skrev:
jonTe skrev:
Busgrabb skrev:
Varför ? Han kör steg 3 kanske du missade ?
Är du säker på att ett original inte klarar att flöda luft tillräckligt för ett steg 3 då?
Nu kan jag inte bilen i detalj men det finns många andra exempel på där originalfiltret duger alldeles utmärkt även för trim.
Problemet för många är väl att det inte är tillräckligt tufft roll

mvh jonas
Nja Volvobilarna mår allt bra av att få mer luft när man ställer på dom lite, det kan man se vid bromsningar.
Han har ju även en 06:a med KKK snurran och dom lämnar ju runt 350 Hkr med steg 3 så där behövs det lite luft.
Klart det behövs mer luft men men frågan jag ställer mig är om det är filtret som bromsar mest och just filtret kan bli ett problem.
Med mätningar på ett annat bilmärke (SAAB-så klart;)) visade det sig att det var LMM:n och burken i sig som var det stora propparna och att man vann ytterst lite på att byta själva filtret.
-Många bäckar små brukar det ju heta men ibland  kanske man fokuserar på fel saker.
Säger inte att det ÄR så i detta fall.....sitter någon på fakta vore det trevligt....Torpis?

mvh Jonas med original pappfilter från en traktor.

MVH Jonas
..............

Rejsa ?
2 959 Inlägg
16 december 2009
#11
jonTe skrev:
Busgrabb skrev:
jonTe skrev:

Är du säker på att ett original inte klarar att flöda luft tillräckligt för ett steg 3 då?
Nu kan jag inte bilen i detalj men det finns många andra exempel på där originalfiltret duger alldeles utmärkt även för trim.
Problemet för många är väl att det inte är tillräckligt tufft roll

mvh jonas
Nja Volvobilarna mår allt bra av att få mer luft när man ställer på dom lite, det kan man se vid bromsningar.
Han har ju även en 06:a med KKK snurran och dom lämnar ju runt 350 Hkr med steg 3 så där behövs det lite luft.
Klart det behövs mer luft men men frågan jag ställer mig är om det är filtret som bromsar mest och just filtret kan bli ett problem.
Med mätningar på ett annat bilmärke (SAAB-så klart;)) visade det sig att det var LMM:n och burken i sig som var det stora propparna och att man vann ytterst lite på att byta själva filtret.
-Många bäckar små brukar det ju heta men ibland  kanske man fokuserar på fel saker.
Säger inte att det ÄR så i detta fall.....sitter någon på fakta vore det trevligt....Torpis?

mvh Jonas med original pappfilter från en traktor.
Filtret är allt en propp iallafall.
LMM tror jag inte ska bromsa nått vid de här effektuttagen.
Det vanligaste felet är som sagt öppna filter som suger varmluft, då går ju bilen i många fall sämre än med orginalfilter i burken.
En höjning med 10 grader på insugstempen sänker många hästar...

Autotech

3 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
#12
Tack för alla svar!

Jag köpte ett K&n Filter som passade till min originalbox

( http://www.knfilters.com/search/product … od=33-2176 )

Kollade upp lite Olika och fick reda p att detta skulle funka rätt så bra till Bilen!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
23 december 2009
#13
Det är ett oljefilter du skaffat där så det kanske inte var riktigt det du skulle ha om du var rädd om LMM:en.

Autotech

273 Inlägg
24 december 2009
#14
jag har haft 2 stycken pipercross öppna luftfilter och lmm på min förra bil har inte klagat än smile vet inte hurdana AEM eller k&n är men, pipercross kvalitet är i utmärkt i mina ögon smile


Sök