sandzoo skrev:
jag kollade på min bil.. laddar 14,7 på tomgång.. men som sagt efter 3-4 dagar startar den ej..kollade på batteriet.. o klart va de "biltema" batteri i den.. (från tidigare ägare)
snackade med företag ang batteri.. och de sa att jag måste ha minst
Batterikapacitet [Ah]: 80 Ah
Köldstartström EN [A]: 740 A
har 80 Ah nu men ingen köld-märkt..
han sa att viktigast är Köldstartström då jag måste ha minst 740 A
är inte så innsatt i batterier.. så lite info om nån kan
ang Köldstartström
Jag törs nog garantera att din bil även startar med ett mindre batteri, om man nu ska vara petig, där håller jag inte riktigt med "företaget". Om det gäller kallstart av en dieselmotor så bör man ha ganska bra batteri, däremot med motorvärmare inkopplad så ska det funka med vilket "bensinmotor-batteri" som helst anser jag.
Köldstartström (CCA) mäts vid -18 grader, mätsättet varierar dock beroende på vilken standard man har. De vanligaste standarderna är "EN" och "SAE" vad jag vet. Detta värde är ett sätt att ange hur mycket ström som batteriet kan ge ut i kyla, vilket gör att man kan jämföra olika batterier för att hitta ett bra startbatteri.
Om man bara använder batteriet som startbatteri, dvs "normal" användning, så är det alltså bättre att ha ett 80 Ah med 740 A i CCA-värde jämfört med ett 80 Ah som har 640 A i CCA-värde. Det kraftigare batteriet kan hålla lite högre spänning vid en hög ström än det svagare batteriet, det innebär i sin tur att startmotorn kan snurra lite snabbare och tändsystemet/insprutningssystemet får stabilare spänning.
Jag personligen tror inte att du absolut MÅSTE ha ett batteri som har 740 A i CCA-värde, som jag också skrev tidigare, men naturligtvis är det en fördel. Att ditt batteri verkade svagt efter 3-4 dagar verkar dock enligt mig hellre bero på att någonting drar onödigt mycket ström, med tanke på att laddspänningen ser bra ut och ska kunna hålla batteriet i bra skick.
Alternativt är batteriet lite dåligt redan från fabrik och kanske är ett "måndagsexemplar", sånt händer ju ibland. Jag vill inte riktigt hålla med om att det enbart skulle bero på namnet "Biltema".