3739
Sök

Org. diff 740

96 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#1
Tjenna, aga diffade polarns 240 för ett tag sen och blev också sugen efter det.
Bilen jag har nu(740gl) ska jag även ha som bruksbil senare och snygga t den när våren väl kommer och hade tänkt att ev köra svetsat under vintern, och byta till en seriös diff till våren eller en "ny" beg org. diff.

Om jag nu svetsar min, är det svårt att plocka ut den och byta till en osvetsad?

Tacksam för svar:) och oseriösa kommentarer som "svetsa suger, bara käkar däck å drivaxlar, bussningar etcetc" ni behöver inte ens kommentera för jag vet redan alla nackdelar med att svetsa.

/Jocke

Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 december 2009
#2
Betydligt lättare att byta axel än att plocka isär diffen.

Jonas

96 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#3
är det lätt lr möjligt att byta diff, för kommer anagligen inte få tag på en hel axel.

Nismo
758 Inlägg
16 december 2009
#4
Svetsa på bara smile Varken svårt eller jobbigt o byta bara diffen

96 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#5
Grundstrom skrev:
Svetsa på bara smile Varken svårt eller jobbigt o byta bara diffen

de e såpass? går inte missa hur man ska lossa skiten heller lr?smile isf så kör ja på!big_smile

Med lem
1 127 Inlägg
16 december 2009
#6
Murv skrev:
Grundstrom skrev:
Svetsa på bara smile Varken svårt eller jobbigt o byta bara diffen

de e såpass? går inte missa hur man ska lossa skiten heller lr?smile isf så kör ja på!big_smile

Ur med drivaxlarna, lossa ramlageröverfallena och peta ur diffklumpen. tongue


96 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#7
okok tack för svar:P

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
16 december 2009
#8
Svetsa inte fast drivaxlarna bara. eller sprintarna eller hur det nu sitter på 740 *smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

36 Inlägg
16 december 2009
#9
Murv skrev:
är det svårt att plocka ut den och byta till en osvetsad?
/Jocke

Beror väll lite på hur seriös man är... att bara byta ut diffklumpen är inge svårt (förutsatt att man har verktyget för att spänna isär diffhuset med)

Ska du göra det seriöst & shimsa in diffklumpen & kronhjulet så är det betydligt svårare då man behöver en del specialverktyg för att bla dra av/pressa på lagrena, mäta spel osv...

Har du möjlighet att få låna verktygen av nån så gör det seriöst, det håller bäst då + att du blir en erfarenhet rikare smile


Peppe Vectra
1 076 Inlägg
16 december 2009
#10
jag hade nog börjat leta efter en ny axel istället, risken finns ju att du skjuter din svetsade diff och sabbar diffhuset.

Meningslöst å bara byta diffen då. tongue
Beror ju helt på hur hårt man kör.

Går nog fortare att byta hela axeln också skulle jag tro, 1-2 timmar så har du fått på en ny bakaxel, tar betydligt längre tid at byta enbart diffen.

Och som någon sa här innan, de ska shimsas in med spel och diverse annars kommer de hålla sämre än din svetsade diff.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot


Sök