3602
Sök

740 bakaxel på 242?

MulleRacing
499 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
#1
Hejsan! Det är så att jag ska skrota farsans 242 från 75. Men jag ska ha bakaxeln kvar, går det att ta en 740 bakaxel att dra på så att man kan rulla bilen efteråt? eller är det någon därute som vill bli av med en bakaxel?

Mvh


5 111 Inlägg
17 december 2009
#2
Tyvärr är det annorlunda infästningar på 740-axel.


1 915 Inlägg
17 december 2009
#3
passar inte med en 740 axel...

Synd att skrota en 242 -75... Finns inte så många kvar.....

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

MulleRacing
499 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
#5
Louksor skrev:
passar inte med en 740 axel...

Synd att skrota en 242 -75... Finns inte så många kvar.....

Jo jag håller med, men tyvärr är den totalt upprostad runtom nertill enda stället den är fräsch på är under. Men är det någon här som vill ha den så är det bara att säga till:) kan ju lova att ni har hela vintern till att laga rost:D


MulleRacing
499 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
#6
Heedmaan skrev:
allt går om du har lust att bygga om=)

Jo det kan man väl göra:) men nu ska jag bara rulla ut den ur garaget sen upp med den på en trailer:)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
17 december 2009
#7
GLT_Racing_ skrev:
Louksor skrev:
passar inte med en 740 axel...

Synd att skrota en 242 -75... Finns inte så många kvar.....

Jo jag håller med, men tyvärr är den totalt upprostad runtom nertill enda stället den är fräsch på är under. Men är det någon här som vill ha den så är det bara att säga till:) kan ju lova att ni har hela vintern till att laga rost:D

Hehe, men sno chassie nummren och flytta till en nyare 242 wink då får du ett attraktivt objekt tongue

Jonas

761 Inlägg
17 december 2009
#8
Det borde vara straffbart att avregistrera -75, så se till att behålla papperna


Volvo Fantast
194 Inlägg
17 december 2009
#9
Håller med, papperna brukar man få runt 1500kr

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

515 Inlägg
17 december 2009
#10
Jaa, lägg annars ut en annons på en liten summa tongue Sorry för oft!!!

§9 Annonsering gäller även signaturen!

MulleRacing
499 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#11
Säljer gärna bilen vidare om någon är sugen? Kan låta bakaxeln sitta kvar. Det enda som saknas är växellåda och en ny koppling, och sen måste ni gå igenom förgasaren eftersom den inte vill starta längre:( sen givetvis så kärvar bromsarna. Sen självklart på en så gammal obehandlad bil så är det massor med rost runt skärmar, och reservhjulsbaljorna bak är det hål i men under är den helt ren från rost, kan garantera att det är mer rost på mina 740in under än vad det är på den här bilen.

har ni frågor så kontakta mig

Men ge mig ett bra bud så säljer jag den:)


MulleRacing
499 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
#12
Efter mycket om å men så har jag tagit åt mig det ni sagt om denna 242:) Så nu står den i garaget isärplockad:) Så förhoppningsvis så blir det en projekt tråd om denna bilen lite längre fram här:) Är det någon som är intresserad så kan jag länka den här i forumet sen:)

Har inte riktigt bestämt mig ännu med motor å så om vi kommer så långt, men ska man slänga i en s80 t6, v8 eller nån bmw 6:a med turbo?


1 915 Inlägg
10 juni 2010
#13
Bra val, renovera o gör den fin smile
Originalskick är värt mer pengar, men större motor osv är roligare smile

Ang motor så får du se till så det inte blir för hög effekt.
Hittade detta:
240 är godkänd för 220hk och 275nm ( osäker på vridmoment ), För dessa effektsiffror krävs det en 1031 bakaxel och ventilerade skivor fram.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

761 Inlägg
10 juni 2010
#14
Med fjäderbenen från 260 har jag för mig man kan ha lite tyngre maskin också om man tittar på V8or


P o r s c h e
1 700 Inlägg
10 juni 2010
#15
GLT_Racing_ skrev:
Efter mycket om å men så har jag tagit åt mig det ni sagt om denna 242:) Så nu står den i garaget isärplockad:) Så förhoppningsvis så blir det en projekt tråd om denna bilen lite längre fram här:) Är det någon som är intresserad så kan jag länka den här i forumet sen:)

Har inte riktigt bestämt mig ännu med motor å så om vi kommer så långt, men ska man slänga i en s80 t6, v8 eller nån bmw 6:a med turbo?

Bara ett tips, bygg en vagga så du kan vända runt bilen ( om du inte redan planerat de ). Allt blir 5 miljoner gånger enklare då när det gäller rostlagning.

Sen lackar du karossen när den sitter i vaggan så blir bilen som ny sen wink


MulleRacing
499 Inlägg
11 juni 2010
Trådstartare
#16
Louksor: Det är ju såklart roligare med en annan maskin eftersom det är grymt mycket jobb med den så är det inte speciellt kul att slänga i en b20 på 81hk i den direkt:P Men i framtiden kan det hända att man slänger i orginalmotorn igen, den ska självklart sparas den står i garaget å har rullat närmare 30 k mil. Så den ska renoveras då.

Dannnej: Tack för det tipset om det nu blir en v8:)

Bensinskallen: En vagga har jag funderat på eller jag har funderat på att på nått vis kunna vända bilen och vara under och hålla på med den:) Menar du att jag ska lacka den under? Alltså bort med allt kraffs under å lacka den istället?

Mvh


515 Inlägg
11 juni 2010
#17
fan vad gött att du gjorde som du gjorde!big_smile upp med tråd, kommer följa lätt;)

§9 Annonsering gäller även signaturen!

from reftele
180 Inlägg
MulleRacing
499 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#19
jajamen:) väntar bara på lön så jag kan köpa mig en svets med mera:)


Körv
3 535 Inlägg
13 juni 2010
#20
Är väl inte något större fan av volvo, men bra val smile Kul att någon faktiskt tar vara på gamla klassiker!

Truckdriving Man


Sök