3255
Sök

Ingen värme i Kupén

3 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en Audi A4 1,8T -02 som rullat 14600mil

Jag har problem med att det inte kommer någon värme i kupén såvida jag inte kör på höga varv dvs. motorväg över 3500varv då kommer det värme. Står jag sedan stilla eller sänker hastigheten så kommer det bara kalluft från fläkten!

Kan tillägga att bilen blir varm och står på 90grader hela tiden ingen överhettning utan enligt mätaren är allt precis som det ska.

Jag har fått hälla på glykol en gång i veckan på senaste tiden, men inte hittat något läckage!

Kan det vara termostaten? Eller något annat?

Tar tacksamt emot tips hur jag felsöker och vad det kan vara? Kanske ett vanligt fel på Audi?

Bästa Hälsningar Simon.
Senast redigerat av ENSNP (17 december 2009)

14 Inlägg
18 december 2009
#2
Tror inte att det är termostaten som är problemet snarare att vattnet inte cirkulerar i värmepaketet. Det kan bero på att det är tätt eller att spjället som släpper in vatten i värmepaketet inte öppnar tillräckligt. Eller att nivån är för låg.

Ang att den drar glykol: Om du öppnar kylarlocket när motorn är varm (Låt den stå en stund efter du stängt av den dock så du inte får kokhet glykol över dig.) är det övertryck i systemet? Om inte så läcker det någonstans.

Om det bubblar o expantionskärlet när motorn går så är topplockspackningen kass, (det kan du se om du kör motorn utan kylarlock) då får du högre tryck och luft i systemet. Det innebär att övertrycksventilen i kylarlocket öppnar och kylvatten försvinner.

Eller så är det så enkelt att övertrycksventilen i kylarlocket är kass.

Jag har märkt att det är vanligt vid kamremsbyte att man inte byter vattenpumpen på audi, det skall man göra då den skall bytas vid kamremsbytet. Men jag är inte säker på om det är så på alla modeller!

Hoppas detta hjälper dig Simon.

MVH Patric.

Evo V TILL SALU
Fixaren

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
18 december 2009
#3
Är det inte en separat elpump som cirkulerar värmepaketet på dom där? Kolla isåfall att den snurrar vilket jag inte tror den gör efterom du har okey värme på motorn men inte inne i bilen. Kan även vara spjäll/ värmereglage problem. Styrs elektrisk på många bilar.
Vattenpumpen på Audi är ett känt problem, impellern är i plast och lossnar från axeln. Hade in en A6 med detta problem senast förra veckan. Symtom; Kokande motor och skenande tempmätare efter en kvart men med normal värme i coupen.
Senast redigerat av hotrodder (18 december 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab


Sök