Rquired skrev:
Upplevd kvalitet har jag aldrig sett som Saabs problem, utan jag tror snarare att det beror på att 9-5 kom 1997. Det fungerade kanske att dra ut på modellerna för 30år sedan, men idag byts modellerna ut med en 7 års mellanrum.
För tidigt? Det tål att diskuteras, men det är den takten kunderna vant sig vid.
Att försöka sälja en 13år gammal modell när konkurrenterna är 7-10år färskare fungerar inte. Hur mycket modernare är inte Volvo S80? Bmw 5-serie är inne på sin tredje modell under 9-5s livstid (E39 1996 - E60 - F10 presenterad 2009). Detsamma gäller Mercedes E-klass, bilar som Saab mer eller mindre påstods konkurrera med.
Även om man går över till billigare bilar gäller det samma, Maxda 6, Peugeot 407 etc. Även detta avsevärt modernare konstruktioner än Saabs bilar.
9-3ss stod inför en annan situation, den är modernare. Men tänk efter, den är 8år gammal och borde alltså bytas ut. Jag tvivlar starkt på att Saab hade planerat någon ersättare i år, utan skulle dra ut på även denna modell ett par år till.
Takten inom bilindustrin var helt enkelt för hög för Saab, men det betyder inte att bilarna var dåliga. Men bara för att en modell var bra betyder det inte att det inte finns bättre.