3256
Sök

Stoppa i en 740 GLT 16valve motor från en -89 i en 740 GL -91, vad behöver man byta i elektronikväg?

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
#1
Ojsan.. det blev en lång topic.

Jo, det är så att jag har en GLT 16v som jag renoverar men fick tag i en mycket fräschare GL -91 och jag har tankar på att byta motor istället för att byta alla dörrar och halva inredningen etc etc.

Frååågan lyder: Vad i elektronikväg måste man byta eller är det bara att byta styrboxen och så?

Sen så undrar jag om Automatlådan jag har i GLen passar rakt på 16valven?

Bygget kommer som en projekttråd bara jag har fått mer kött på benen.

Ont om hästkrafter är det gott om.

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#2
Jävligt synd att ingen visste.. sad

Ont om hästkrafter är det gott om.

Whatever :)
1 652 Inlägg
20 december 2009
#3
hehe du skall ta motor och hela paketet i ett lyft.. .

Alltså, motorn med boxar + instprut och katten måste vara med och glöm inte lamdan skall vara inkopplad med... annars är de inga problem.

Allt i ett paket så går de... så 250 kr för vägning och 650 för regbes.. sen är allt klart.

Om automatlådan passar vet jag inte, men du får ju har all den elektoniken och säkerligen sprängkåpan för att de skall funka. men 16v är mycket roligare med manuell låda.. trust me big_smile
Senast redigerat av XeptiQ (20 december 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#4
Tackar.

Ja joh jag vet.. men då måste jag skifta pedalställ och skit.. Om jag kan slippa det så är det guld.

Jo, hela paketet såsom insprut och skit är ju självklart.. katten behövs inte då jag har en sån på GLen redan. smile Skit bra att veta att man bara kopplar ur skiten och så flyttar man över bara. Det löser sig nog med tiden. Ska bes. GLen nu så blir det nog byte till våren eller så. Tror inte jag behöver regbes den men det märks efter motorbytet. smile

Ont om hästkrafter är det gott om.

357 Inlägg
20 december 2009
#5
Du får flytta över motorfästen också och det ena är fastsvetsat i balken på 16v. Sen får du kolla om du har lh 2.4 i GLn då det är en -91:a
Senast redigerat av aF (20 december 2009)


Volvoskadad
127 Inlägg
20 december 2009
#6
aF skrev:
Du får flytta över motorfästen också och det ena är fastsvetsat i balken på 16v. Sen får du kolla om du har lh 2.4 i GLn då det är en -91:a

Sitter LH 2.4 i både GLn och 16v

I'm living the life I was born to live

Volvoskadad
6 017 Inlägg
105 Inlägg
20 december 2009
#8
aF skrev:
Du får flytta över motorfästen också och det ena är fastsvetsat i balken på 16v. Sen får du kolla om du har lh 2.4 i GLn då det är en -91:a

Du får ta med hela motorbalken till GL:en för som sagt har 16v upphöjda motorfästen i balken.. han som byggde min bil och reggade den med 16v la 5-6 m10-muttrar mellan motorfästena o motorbalken och det såg inte så proffsigt ut tyckte besiktningsmannen när jag besiktigade den:S

Mvh Jocke

357 Inlägg
20 december 2009
#9
TurboThell skrev:
aF skrev:
Du får flytta över motorfästen också och det ena är fastsvetsat i balken på 16v. Sen får du kolla om du har lh 2.4 i GLn då det är en -91:a

Du får ta med hela motorbalken till GL:en för som sagt har 16v upphöjda motorfästen i balken.. han som byggde min bil och reggade den med 16v la 5-6 m10-muttrar mellan motorfästena o motorbalken och det såg inte så proffsigt ut tyckte besiktningsmannen när jag besiktigade den:S

Mvh Jocke

Jag kapade och svetsade fast fästet på balken, det funkade utan problem. Men det är ju klart bättre om man byter hela frambalken.


Whatever :)
1 652 Inlägg
20 december 2009
#10
Håller med aF om detta..

Ta motorbalken från 16v å bara byta ut den från Gl till 16v? slipper han allt svetsande m.m...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#11
Boggieman skrev:
aF skrev:
Du får flytta över motorfästen också och det ena är fastsvetsat i balken på 16v. Sen får du kolla om du har lh 2.4 i GLn då det är en -91:a

Sitter LH 2.4 i både GLn och 16v

Que?!? Förklara gärna vad ni menar med det där.. (har ingen aning alls)

Ont om hästkrafter är det gott om.

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#12
aF skrev:
TurboThell skrev:
aF skrev:
Du får flytta över motorfästen också och det ena är fastsvetsat i balken på 16v. Sen får du kolla om du har lh 2.4 i GLn då det är en -91:a

Du får ta med hela motorbalken till GL:en för som sagt har 16v upphöjda motorfästen i balken.. han som byggde min bil och reggade den med 16v la 5-6 m10-muttrar mellan motorfästena o motorbalken och det såg inte så proffsigt ut tyckte besiktningsmannen när jag besiktigade den:S

Mvh Jocke

Jag kapade och svetsade fast fästet på balken, det funkade utan problem. Men det är ju klart bättre om man byter hela frambalken.

Åhfan, ja tur att nån sa det då så slapp man ett missöde. Får se om jag kapar eller byter hela. smile

Men jag tänkte på det här med kablage och skit.. Alltså, vad är det som man ska ta med till den andra motorn? Passar GLens elektronik lixom fast man får byta styrbox och så? Fattar ni vad jag menar?

Ont om hästkrafter är det gott om.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
20 december 2009
#13
Sqweebz skrev:
aF skrev:
TurboThell skrev:

Du får ta med hela motorbalken till GL:en för som sagt har 16v upphöjda motorfästen i balken.. han som byggde min bil och reggade den med 16v la 5-6 m10-muttrar mellan motorfästena o motorbalken och det såg inte så proffsigt ut tyckte besiktningsmannen när jag besiktigade den:S

Mvh Jocke

Jag kapade och svetsade fast fästet på balken, det funkade utan problem. Men det är ju klart bättre om man byter hela frambalken.

Åhfan, ja tur att nån sa det då så slapp man ett missöde. Får se om jag kapar eller byter hela. smile

Men jag tänkte på det här med kablage och skit.. Alltså, vad är det som man ska ta med till den andra motorn? Passar GLens elektronik lixom fast man får byta styrbox och så? Fattar ni vad jag menar?

är det samma styrsytem räcker det att byta box, annars får du ta hela kabelpiskan.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Whatever :)
1 652 Inlägg
20 december 2009
#14
Yes, men glöm inte boxen under ratten med. smile kan vara bra att ha med i bytet.. har ju med tändningen att föra som sagt..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#15
Jag antecknar.. Bra bra.. Då har jag nåt att se fram emot. Som tur är så står GLTn i ett garage halvt urplockad redan så den kan man ju plocka motorn ur och balken samt alla andra vettiga saker.

Jag kommer säkert med fler frågor så ni vet. Tack så länge. smile Fast fortsätt gärna på ämnet om ni vill. smile

Ont om hästkrafter är det gott om.

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#16
Hmm.. tänkte på en sak igår.. Räcker det inte med att byta bara toppen, sprutet och databoxarna? Säkert en skitdum fråga men jag hoppas att nån kanske kan svara på det. smile

Ont om hästkrafter är det gott om.

Bärs!
3 456 Inlägg
23 december 2009
#17
Jo det räcker. Men det är mer jobb skulle jag tro.
Gör som Grabbarna-G sagt, byt balk och plocka i GLT's styrboxar.

Garaget.org peakade 2008.

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#18
Mer jobb vete fan.. Fast det är ju som pest eller kolera antar jag. smile Men är alla volvo 740 block likadana eller?

Fan vad kass jag känner mig på det här nu. har vetat med en gång i tiden men nu har man glömt bort allt. haha

Ont om hästkrafter är det gott om.

4 005 Inlägg
23 december 2009
#19
Bara bra svar här inne, dock undrar jag varför du inte ta med den manuella lådan? Byta motor och fortfarande köra med automat borde vara nackskott på.


Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
#20
linuslinje skrev:
Bara bra svar här inne, dock undrar jag varför du inte ta med den manuella lådan? Byta motor och fortfarande köra med automat borde vara nackskott på.

Haha.. Tack för den du. big_smile Nä men det är så att jag är lite bekväm med den.. Det är ju lådan med 1-2-d och överväxel. smile (Bättre än den jag hade i min 960 som hade L-3-D mongo låda) Sen så spar jag på Manuella lådan tills jag hittat en riktig 5vxlad eller tills jag rustat den jag har (med OD) Det är ju trots allt mer jobb om jag ska byta till Manuell.. Pedalställ, vajerdragning och byte av mitkonsoll.. vill komma lite smidigt undan till att börja med.

Men tack ändå för din kommentar. smile

Ont om hästkrafter är det gott om.


Sök