4106
Sök

Icke fungerande bakdörr på SAAB 9000 -92

27 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
Hej Sveriges Samlade Kunskapselit!

Efter en intressant biltur idag så var jag tvungen att ta mig in i en av bakdörrarna på min SAAB 9000 från 92. Låste upp som vanligt men sen satt den fast p.g.a. kylan. Med sedvanlig dos våld/lirkande så lossnade den. Men sen kom problemet på riktigt då det inte hände något när jag stängde dörren.

Dörren vill inte stanna kvar stängd.
Centrallåset rör sig men inte helt på denna dörr när man låser resten av bilen.

Så vad göra? Jag misstänker att det inte är något som har med elektroniken att göra iallafall.

Alla tips och tankar är välkomna.

/Förvirrad SAAB-ägare (Urban)

48 Inlägg
20 december 2009
Hade samma problem när jag hade 9000, det e tyvärr så enkelt att efter men kört och bilen blivit varm, nu när det e kallt ute blir det kondens i låskistan så det lilla blecket som säkrar låsklon fryser fast i öppet läge när man väl fått upp dörren, lösningen är att tina upp den och smörja så oljan håller fukten borta. Lätt att fixa men ett irriterande problem.

27 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
jimols skrev:
Hade samma problem när jag hade 9000, det e tyvärr så enkelt att efter men kört och bilen blivit varm, nu när det e kallt ute blir det kondens i låskistan så det lilla blecket som säkrar låsklon fryser fast i öppet läge när man väl fått upp dörren, lösningen är att tina upp den och smörja så oljan håller fukten borta. Lätt att fixa men ett irriterande problem.

Okej,

Då ställer jag in den en natt med kupevärmare hos föräldrarna. Passande att den får lite värme av sommarleksaken samtidigt.

Tack för svaret!

/Urban

5 198 Inlägg
21 december 2009
Det hände mej med vänster framdörr,,, man fick spänna fast den md stropp inne i bilen.. efter ca 5km så gick det att stänga.. snacka om irriterande

1 002 Inlägg
21 december 2009
Jag har samma problem med min baklucka..

...

21 Inlägg
21 december 2009
Jag hade också samma problem dock med förardörren , detta hände nästan varje gång de gick under minus ute, men med en väldigt eldad nyckel så går de allt.

27 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
Det känns av nån outgrundlig anledning bra att man inte är ensam om detta problem.

Lösningen i mitt fall blir att köra den hem till föräldrarna och ställa den i deras varmgarage under en natt med kupévärmare i.

Exakt vart ska man ha låsolja för att förhindra samma skit nästa gång?

/Urban

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
21 december 2009
bara köra en olja som inte fryser på dörrkistan vips så funkar de igen..

finns fan inge drygare när dörrkistorna fryser

48 Inlägg
21 december 2009
vilken olja som helst går bra, finns ingen olja som fryser den blir bara lite segare. men nån olja som sitter kvar lite bättre än låsolja är bra för låsoljan är så tunn att den rinner bort rätt fort så prova med typ lite vanlig motorolja i smörjkanna eller något liknande.

1 002 Inlägg
21 december 2009
Label skrev:
Det känns av nån outgrundlig anledning bra att man inte är ensam om detta problem.

Lösningen i mitt fall blir att köra den hem till föräldrarna och ställa den i deras varmgarage under en natt med kupévärmare i.

Exakt vart ska man ha låsolja för att förhindra samma skit nästa gång?

/Urban

Ja.. Men nu är det så att jag inte kommer in i varken morsans eller farsans garage pga. för låg markfrigång.. sad

...

48 Inlägg
22 december 2009
DAHBOY/ Kupefläkt i bagaget gör susen skall du se.

27 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
Tack,

Bilen torkad ett dygn och nu fungerar dörren igen.

Tack för alla snabba svar.

/Urban

Sök