2799
Sök

Lastbilsbatteri + konding vs "billjudsbatteri"

1 468 Inlägg
21 december 2009
#21
Drönirettab skrev:
Belastar man batteriet med 200 A så tycker man förstås att det ska räcka i en timme, men även där blir det annorlunda. Batteriets spänning kommer att sjunka ner till 10,5 V fortare än en timme.
Jag kommer med köra med väldigt stora batterier från lastbilar så ja får ur över 600ah. men om dom sjunker ner till 10.5 volt på mindre än en timme. ja menar. om man tävlar så lär juh alltså effekten räcka gott och väl för ett par burpar i 30 sec om man har riktigt GROVA kablar så strömmen kan leveraras på ett vettigt sätt. eller har ja fel??

Jag har fått tag i lastbilsbatterier som nu står på laddning. och de ja tänker använda till mitt slutsteg är 12 volt 225 ah x 4-6 batterier (förhoppningsvis).
Då lär det juh räcka för att dunka lite med motorn igång eller att dra en vurp i 30 sec?


21 761 Inlägg
21 december 2009
#22
Det borde räcka en bra bit, men om steget drar tillräckligt mycket ström så kommer spänningen att sjunka ner mot 10 V ganska fort. Det där är svårt att veta utan att testa själv. smile

Grova kablar är en självklarhet. Det är bara att kika på de "tyngre" bilstereobyggarnas kabeldragning, kan röra sig om ett gäng 70-90 mm2 för både plus och minus.

1 468 Inlägg
21 december 2009
#23
Drönirettab skrev:
Det borde räcka en bra bit, men om steget drar tillräckligt mycket ström så kommer spänningen att sjunka ner mot 10 V ganska fort. Det där är svårt att veta utan att testa själv. smile

Grova kablar är en självklarhet. Det är bara att kika på de "tyngre" bilstereobyggarnas kabeldragning, kan röra sig om ett gäng 70-90 mm2 för både plus och minus.
okej. dåså tongue kommer använda mig utan 100m2 plus och minus och även mellan batterierna. steget drar juh 400ah i 1 ohm och ska enligt spec lämna 7000w-rms. har kanske ett till sådant på g. så ström lär juh gå åt så d  heter duga. väntar bara på att finn-jäveln ska svara tongue


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
21 december 2009
#24
michieff skrev:
joelimmo skrev:
men skulle jag kunna koppla ett lastbils batt rakt av i mi n bil altså ? smile
(ursäkta om jag lånar tråden )
det är bara att kolla i tråden. Där ser du att så länge ett lastbilsbatteri (2st 12voltare seriekopplade) levererar 24 volt så kan du INTE ha det i din bil. Men så länge du har ett enskilt 12v lastbilsbatteri så JAVISST.
han kan ju visst slänga ner ett batteri till SÅ länge som han paralell kopplar dom..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

2 914 Inlägg
21 december 2009
#25
michieff skrev:
joelimmo skrev:
men skulle jag kunna koppla ett lastbils batt rakt av i mi n bil altså ? smile
(ursäkta om jag lånar tråden )
det är bara att kolla i tråden. Där ser du att så länge ett lastbilsbatteri (2st 12voltare seriekopplade) levererar 24 volt så kan du INTE ha det i din bil. Men så länge du har ett enskilt 12v lastbilsbatteri så JAVISST.
kan man parallellkoppla då? blir det 12V då? eller gäller det bara 24v batterier. detdär har jag inte riktigt förstått än.
Senast redigerat av kalle_kalle (21 december 2009)

21 761 Inlägg
21 december 2009
#26
Lastbilar har som sagt två stycken enskilda 12 V batterier som är seriekopplade för att få 24 V, det finns inga 24 V batterier till lastbil. De enda batterierna som är på mer än 12 V, tex 24/36/48 V, är truckbatterier. Fast de är inte gjorda på samma sätt som "vanliga" bil/lastbilsbatterier. smile

Om man parallellkopplar två stycken 12 V batterier så fortsätter spänningen att vara 12 V.
Senast redigerat av Drönirettab (21 december 2009)

2 914 Inlägg
21 december 2009
#27
Drönirettab skrev:
Lastbilar har som sagt två stycken enskilda 12 V batterier som är seriekopplade för att få 24 V, det finns inga 24 V batterier till lastbil. De enda batterierna som är på mer än 12 V, tex 24/36/48 V, är truckbatterier. Fast de är inte gjorda på samma sätt som "vanliga" bil/lastbilsbatterier. smile

Om man parallellkopplar två stycken 12 V batterier så fortsätter spänningen att vara 12 V.
så jag får 24V om jag seriekopplar 2 st vanliga bilbatterier också?? smile ok smile ja men då vet jag smile tack smile

21 761 Inlägg
21 december 2009
#28
Ja, så är det. Om det gäller två stycken 12 V bilbatterier. Har du två stycken 6 V batterier som seriekopplas så blir det 12 V.

Batterier som seriekopplas får ökad spänning, batterier som parallellkopplas får samma spänning. Uppför sig lite annorlunda jämfört med tex motstånd alltså. smile
Senast redigerat av Drönirettab (21 december 2009)

ljudfantast
1 372 Inlägg
21 december 2009
#29
The_Mechanic skrev:
michieff skrev:
joelimmo skrev:
men skulle jag kunna koppla ett lastbils batt rakt av i mi n bil altså ? smile
(ursäkta om jag lånar tråden )
det är bara att kolla i tråden. Där ser du att så länge ett lastbilsbatteri (2st 12voltare seriekopplade) levererar 24 volt så kan du INTE ha det i din bil. Men så länge du har ett enskilt 12v lastbilsbatteri så JAVISST.
han kan ju visst slänga ner ett batteri till SÅ länge som han paralell kopplar dom..
jag kallar en seriekoppling mellan 2 12voltsbatterier (levererar 24 volt) för ett lastbilsbatteri a 24volt smile

Absolut kan man parallelkoppla , har jag inte sagt nåt om. Men försök inte trycka in lastbilspacken med seriekopplade batterier för då smäller det.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 december 2009
#30
michieff skrev:
The_Mechanic skrev:
michieff skrev:

det är bara att kolla i tråden. Där ser du att så länge ett lastbilsbatteri (2st 12voltare seriekopplade) levererar 24 volt så kan du INTE ha det i din bil. Men så länge du har ett enskilt 12v lastbilsbatteri så JAVISST.
han kan ju visst slänga ner ett batteri till SÅ länge som han paralell kopplar dom..
jag kallar en seriekoppling mellan 2 12voltsbatterier (levererar 24 volt) för ett lastbilsbatteri a 24volt smile

Absolut kan man parallelkoppla , har jag inte sagt nåt om. Men försök inte trycka in lastbilspacken med seriekopplade batterier för då smäller det.
Mhm.......det vet Mikko då han testade olika spänningar i DLS Mono som fanns på den tiden.
16V klarade de bra. Vid 18V började det lukta lite illa men stegen gick fortfarande.....vid 24V POFF.......de stegen funkade inte längre big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 december 2009
#31
För att spinna vidare på detta med kondensatorer IGEN så tog jag migfriheten och tiden att leta reda på Sharkys lilla djupdykning:

Sharky skrev:
Det kondensatorer gör primärt om man nu sätter sig att räkna på det är att:

(OK, jag vet att ingen orkar läsa detta men kontentan är att kondensatorer "håller upp" spänningen kortvarit bättre än ett batteri (under vissa förhållanden) och att kondensatorer kan hjälpa till att få ut maximala prestanda från slutstegets nätdel och därmed indirekt max effekt ur slutsteget )

Vi startar.....

Låt oss anta att vi har ett välladdat batteri på 14V med en inre resistans på 10milliohm och sedan 4 meter 33kvmm kopparkabel till slutsteget. kabeln kommer då att ha 2 milliohm. För enkelhets skull bortser vi från resistans i jord (vi kan säga att den är inbakad i kabelns resistans). På detta har vi en kondensator monterad på kabelns ände. Om vi nu belastar likströmsmässigt med 100A så kommer spänningen på batteriet att vara 14 - (.01 x 100 ) = 13V och spänningen borta vid kondensatorn att vara 13 - (.002 x 100) = 12.8V. Detta är den högsta spänning vi kommer att få på kondensatorn om vi belastar kontinuerligt med 100A.

Men musik är inte kontinuerlig belastning - så i tysta partier kommer kondensatorn att laddas upp till batteriets spänning, dvs 14V och börjar vi då momentant att belasta med 100A så kommer kondensatorn under dom första millisekunderna att ge steget mera spänning än 12.8V.

Hur länge?
Vi räknar (förenkling för att slippa jävlas med riktig krångelmatte): Antag en kondensator på 5F. Vid 14V har den en energi på 490Ws och på 12.8V en energi på 410Ws. Vi har alltså 80Ws i området mellan 14 och 12.8V som vi kan mata steget med. Om kondensatorn har en inre resistans på 1milliohm (ESR) så kommer man genom att räkna vanlig strömdelning att kunna se att slutsteget kommer till >90% att matas från kondensatorn till dess att dess spänning har gått ner till 12.8V.
Steget drar 100A. Det har vi definierat förut. I princip allt kommer från kondensatorn (enligt ovan, dvs "> 90%"). Steget vill vid 13V ha 1300W per sekund => 80Ws i kondensatorn räcker i 60 millisekunder (under dessa 60 millisekunder kommer spänningen att sjunka successivt från 14 till 12.8V och möta batteriets spänning)
(Beräkningen ovan är en överslgaberäkning - dvs den ger ett begrepp om storleksordningar. Räknar man med exakta formler eller simuleringsprogram så kanhända man kommer fram till 40 eller 75 millisekunder. Men huvudsaken med en överslagsberäkning är att visa att det inte är en millisekund eller tio sekunder)

Notera att detta gäller under förutsättningen att det har varit helt tyst och så blir det direkt en last på 100A. Verkligheten ser inte ut så.

Notera också balansen mellan ESR hos batteri och ESR hos kondensator. Dvs ju sämre batteri och desto bättre (större och mindre ESR) kondensator - desto mera skillnad kommer man att märka på tex blinkande lampor i bilen.
(ESR = Inre resistans)

Dessutom kan vän av ordning notera att jag har tagit i rejält med en 5F kondensator till 1kW slutsteg. Dvs fem gånger rekommendation.

Dom gör en annan sak också men det blir ännu djupare att reda ut än det ovan. Vi håller andan och dyker....


I ett slutsteg för bilbruk så sitter en switchad nätdel som gör om inkommade 12V till en högre dubbel spänningsförsörjning (tex +30 och -30V). Denna switchade nätdel består i princip av tex två snabba speciella switchtransistorer och en transformator. För att en sådan historia skall fungera så krävs att dessa switchtransistorer byter "state" mellan "på" och "av" inom loppet av en mikrosekund eller mindre. Gör dom inte det så kommer man att sänka prestanda (verkningsgrad) på omvandlaren och dessutom öka uppvärmingen av switchtransistorerna genom att man ökar ström-tidytan över transistorerna.

Boven i dramat som gör att transistorerna övergår långsamt mellan "på" och "av" heter induktans - "strömtröghet" och detta är en fysisk egenskap som finns tex hos alla ledningar och som INTE minskar även om man gör ledningen grövre. För att minimera denna induktans och därmed kunna göra switchen så effektiv som möjligt så lägger man en "påse" med snabb energi nära switchtransistorerna. Denna "påse" är en bank med kondensatorer.

Det man som konstruktör måste vara medveten om är att alla kondensatorer innehåller en egen induktans som blir större ju större kondingen är. Se tex:

https://www1.elfa.se/data1/webroot/Z_DATA/06766273.pdf

Så ser man att den ekvivalenta serieinduktansen stiger från 12nH till 35nH när man går från 15000uF till 0.33F. Och så beter sig alla kondensatorer - ju mera kapacitans man vill ha - desto mera måste man mosa in i höljet och desto längre "slingor" blir det i burken och långa slingor är detsamma som ökad induktans.

Därför vill man ha flera ganska små kondensatorer och inte en stor i denna "påse" med energi som ligger nära switcharna.

Problem i samband med detta:

Snabba strömomkopplingar som det är i dessa switchar är det samma som en radiosändare. Och man vill inte spy ut dessa högfrekventa störningar bakvägen ut till bilens elsystem. För att undvika detta lägger man till en strömtröghet på slutstegets matningsingång i form av en induktans som blockerar dessa strörningar.

Konsekvensen av detta kan vara att en yttre monterad kondensator inte kan hjälpa nätdelen i dess switchprestanda. Men för att veta detta måste man göra avancerade mätningar inuti slutsteget. Detta är något som kan skilja från slutsteg till slutsteg.

Notera att den interna kondensatorbanken i slutsteget inte sitter där för att hålla upp spänningen över tid - utan för att säkerställa nätdelens prestanda när transistorerna switchar.

Dessa interna kondingar kanske totalt ligger på 100.000uF (någon får gärna skruva upp ett fett steg och kolla) och om vi räknar lite på det så ser vi att energiinnehållet vid 14V är 10Ws och vid 10V 5Ws. Dvs tillför man inte någon yttre energi så har man 5Ws på sig innan spänningen sjunker till 10V. Har man då ett steg som drar 100A vid 12V så slukar det 1200W per sekund dvs 5Ws räcker att försörja steget i 4 millisekunder. Då har man något slags hum om hur länge denna inre kondensatorbank räcker innan något yttre - en yttre kondensator eller batteri - måste leverera mera energi.


(Formel: Energin i en konding räknas ut som W = (C*U*U) / 2 , där W är energin i wattsekunder, C är kapacitans i farad och U är spänningen i Volt.)


Batteriers tröghet

När man pratar om batteriers tröghet så är det hastigheten på den kemiska processen som "släpper ifrån sig ström" i batterierna man diskuterar. Detta är jag ingen expert på men moderna batterier är mycket bättre än gamla och man bör definitivt notera att när det gäller energiförsörjningrn till en subbas så sker den per defibnition långsamt eftersom en subbas bara spelar låga frekvenser. Är man orolig för batteriernas snabbhet så kan det snarare vara så att man bör sätta kondensatorer på mid-steg och lyssna (objektivt...) på skillnader där.


--------------------------------------------------

/Göran
Läs och begrunda.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
22 december 2009
#32
Jag läste ALLT och kan säga att är man inte så haj på ström osv så räcker det att läsa dom 4 första raderna wink

Men jag läste allt iaf även om jag inte fattade så värst mycket, men försöka duger.
Senast redigerat av Softis (22 december 2009)

Booyakasha!

1 468 Inlägg
22 december 2009
#33
Lonefox skrev:
michieff skrev:
The_Mechanic skrev:

han kan ju visst slänga ner ett batteri till SÅ länge som han paralell kopplar dom..
jag kallar en seriekoppling mellan 2 12voltsbatterier (levererar 24 volt) för ett lastbilsbatteri a 24volt smile

Absolut kan man parallelkoppla , har jag inte sagt nåt om. Men försök inte trycka in lastbilspacken med seriekopplade batterier för då smäller det.
Mhm.......det vet Mikko då han testade olika spänningar i DLS Mono som fanns på den tiden.
16V klarade de bra. Vid 18V började det lukta lite illa men stegen gick fortfarande.....vid 24V POFF.......de stegen funkade inte längre big_smile
vet du vad han använde för att få 18 volt? något motstånd för att få ner 24 volt till 18?

Jag skulle vilja få ut 18 volt då mitt slutsteg e tillverkat för 18 voltjag har batterieffekt så det räcker men vill veta hur han fick ut 18 volt.

Har någon någon ide? drönirettab?? du e juh lite haj på störm =P


Basknarkare
470 Inlägg
22 december 2009
#34
Leo86 skrev:
Drönirettab skrev:
Belastar man batteriet med 200 A så tycker man förstås att det ska räcka i en timme, men även där blir det annorlunda. Batteriets spänning kommer att sjunka ner till 10,5 V fortare än en timme.
Jag kommer med köra med väldigt stora batterier från lastbilar så ja får ur över 600ah. men om dom sjunker ner till 10.5 volt på mindre än en timme. ja menar. om man tävlar så lär juh alltså effekten räcka gott och väl för ett par burpar i 30 sec om man har riktigt GROVA kablar så strömmen kan leveraras på ett vettigt sätt. eller har ja fel??

Jag har fått tag i lastbilsbatterier som nu står på laddning. och de ja tänker använda till mitt slutsteg är 12 volt 225 ah x 4-6 batterier (förhoppningsvis).
Då lär det juh räcka för att dunka lite med motorn igång eller att dra en vurp i 30 sec?
Dra en "burp" i 30 sek du så mår nog inte din bas så bra sen...

Team Carbonize

1 468 Inlägg
22 december 2009
#35
Stejfaan skrev:
Leo86 skrev:
Drönirettab skrev:
Belastar man batteriet med 200 A så tycker man förstås att det ska räcka i en timme, men även där blir det annorlunda. Batteriets spänning kommer att sjunka ner till 10,5 V fortare än en timme.
Jag kommer med köra med väldigt stora batterier från lastbilar så ja får ur över 600ah. men om dom sjunker ner till 10.5 volt på mindre än en timme. ja menar. om man tävlar så lär juh alltså effekten räcka gott och väl för ett par burpar i 30 sec om man har riktigt GROVA kablar så strömmen kan leveraras på ett vettigt sätt. eller har ja fel??

Jag har fått tag i lastbilsbatterier som nu står på laddning. och de ja tänker använda till mitt slutsteg är 12 volt 225 ah x 4-6 batterier (förhoppningsvis).
Då lär det juh räcka för att dunka lite med motorn igång eller att dra en vurp i 30 sec?
Dra en "burp" i 30 sek du så mår nog inte din bas så bra sen...
tog bara som ett exempel. en vanlig burp e välla typ 10 sec. men under flera ggr. vad vet ja. ja va på min första helt seriösa tävling i sommras med softis. men borde juh räcka för att spela jävligt mycke bättre iaf än vad vi gjorde då. vi kom 3a med 0.8db från ettan. fatta surt va??  =P


4 693 Inlägg
22 december 2009
#36
Leo86 skrev:
Stejfaan skrev:
Leo86 skrev:

Jag kommer med köra med väldigt stora batterier från lastbilar så ja får ur över 600ah. men om dom sjunker ner till 10.5 volt på mindre än en timme. ja menar. om man tävlar så lär juh alltså effekten räcka gott och väl för ett par burpar i 30 sec om man har riktigt GROVA kablar så strömmen kan leveraras på ett vettigt sätt. eller har ja fel??

Jag har fått tag i lastbilsbatterier som nu står på laddning. och de ja tänker använda till mitt slutsteg är 12 volt 225 ah x 4-6 batterier (förhoppningsvis).
Då lär det juh räcka för att dunka lite med motorn igång eller att dra en vurp i 30 sec?
Dra en "burp" i 30 sek du så mår nog inte din bas så bra sen...
tog bara som ett exempel. en vanlig burp e välla typ 10 sec. men under flera ggr. vad vet ja. ja va på min första helt seriösa tävling i sommras med softis. men borde juh räcka för att spela jävligt mycke bättre iaf än vad vi gjorde då. vi kom 3a med 0.8db från ettan. fatta surt va??  =P
Måste rätta dig lite där, vi kom 2:a med 6 db efter 1:an, hehe!

Booyakasha!

1 468 Inlägg
22 december 2009
#37
Softis skrev:
Leo86 skrev:
Stejfaan skrev:

Dra en "burp" i 30 sek du så mår nog inte din bas så bra sen...
tog bara som ett exempel. en vanlig burp e välla typ 10 sec. men under flera ggr. vad vet ja. ja va på min första helt seriösa tävling i sommras med softis. men borde juh räcka för att spela jävligt mycke bättre iaf än vad vi gjorde då. vi kom 3a med 0.8db från ettan. fatta surt va??  =P
Måste rätta dig lite där, vi kom 2:a med 6 db efter 1:an, hehe!
va d intehan med dubbla soloX som kom 1a i klass tre?


4 693 Inlägg
22 december 2009
#38
Leo86 skrev:
Softis skrev:
Leo86 skrev:

tog bara som ett exempel. en vanlig burp e välla typ 10 sec. men under flera ggr. vad vet ja. ja va på min första helt seriösa tävling i sommras med softis. men borde juh räcka för att spela jävligt mycke bättre iaf än vad vi gjorde då. vi kom 3a med 0.8db från ettan. fatta surt va??  =P
Måste rätta dig lite där, vi kom 2:a med 6 db efter 1:an, hehe!
va d intehan med dubbla soloX som kom 1a i klass tre?
Jo, 153 db spelade han wink

Booyakasha!

1 468 Inlägg
22 december 2009
#39
Softis skrev:
Leo86 skrev:
Softis skrev:

Måste rätta dig lite där, vi kom 2:a med 6 db efter 1:an, hehe!
va d intehan med dubbla soloX som kom 1a i klass tre?
Jo, 153 db spelade han wink
haha nu e ja förvirrad tongue hahahah trodde han spelade mindre tongue.


Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
22 december 2009
#40
Leo86 skrev:
tog bara som ett exempel. en vanlig burp e välla typ 10 sec. men under flera ggr. vad vet ja. ja va på min första helt seriösa tävling i sommras med softis. men borde juh räcka för att spela jävligt mycke bättre iaf än vad vi gjorde då. vi kom 3a med 0.8db från ettan. fatta surt va??  =P
en burp brukar vara typ 2-3 sekunder. :



Sök