3394
Sök

Sänka peugeot 206 RC

69 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#1
tjena, är lite smått sugen på att sänka bilen. men när jag väl kom in på en sida där dom hade sänkningssatts(eller vad jag nu ska kalla det) så hamnade mina ögon genast på detta "För att sänka bilens fjädring i bak måste justering av torsionsaxel genomföras"
nu till min fråga, är detta svårt att skystera är inte värst kunnig och det lär ju inte va gratis direkt att lämna in så dom får skystera det på verkstad ^^ någon som har erfarenhet av detta? tack på förhand

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
21 december 2009
#2
Du måste ändå lämna in bilen på verkstad när sänkfjädrar har monterats. En hjulinställning måste göras eftersom hjulvinklarna ändras med dom nya lägre fjärdrarna.

Justering inte skystering.

198 Inlägg
22 december 2009
#3
ja de är en del pill att göra detta. men de går om man är händig och kan skruva bilar..
de är ju splines på dom stavarna bak.  vet ej hur mkt man flyttar men de är väl några hack på splinsen. 2-3 kanske..

volvo turbo

69 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#5
tack för svaren, gogglade lite på torsionsfjädring och fann detta "Fördelen med torsionsstav jämfört med exempelvis en spiralfjäder är enklare mekanisk konstruktion, lägre tyngdpunkt, samt framförallt lägre ofjädrad vikt.

Ytterligare en kul sak är att de är inga större problem att sänka dem själv helt gratis"

stämmer det alltså att jag kan sänka bilen bak bara genom att "skruva på "stången" :S

26 Inlägg
24 december 2009
#6
fegge99 skrev:
tack för svaren, gogglade lite på torsionsfjädring och fann detta "Fördelen med torsionsstav jämfört med exempelvis en spiralfjäder är enklare mekanisk konstruktion, lägre tyngdpunkt, samt framförallt lägre ofjädrad vikt.

Ytterligare en kul sak är att de är inga större problem att sänka dem själv helt gratis"

stämmer det alltså att jag kan sänka bilen bak bara genom att "skruva på "stången" :S
Ja du kan sänka bilen genom att rotera stången i infjädrings riktiningen.  En kompos gjorde detta på en 405a och man kunde bara vrida infästningen lite i änden som satt fast i karossen.
Det kanske är lättare att ta loss infästningen och flytta den i splinsen ett hack  el två.
Tänk på att ganska lite vridning ger ganska mycket sänkning.


227 Inlägg
24 oktober 2012
#7
tjenare har samma fundering på min GTI men fattar nada om det där med splinsen, finns det ingen guid med bilder har bara hittat denna. Men förstår inte så mkt.

http://www.peugeot-sport-club.com/index … Itemid=109



Sök