Mja...JAG skulle göra så här...
1: Kläm på diverse kylarslangar, har du vätska i de så borde man kunna se att det "skvalpar" i expansionskärlet. Gör det inte det har du luft där....
2: Vi förutsätter att du hade vätska i de slangar du klämde på (främst de stora som går till/från kylaren).
3. Toppa upp till max. Lokalisera avluftningsskruven/arna (på min E34 finns det 3st, en vid termostathuset, en vid kylslangarna till/från kylaren motorns övre/främre del samt en vid värmeventilerna)
4: Öppna luftningsskruven som är högst belägen, om möjligt toppa upp genom hålet.
5: Max värme i bilen. Luftningsskruven stängd.
6: Starta motorn med kylarlocket stängt, öppna den högst belägna luftningsskruven för att släppa ut ev luft, kommer det vätska stänger du. Håll koll på nivån i exp kärlet. Denna procedur tar max 2 min. In i bilen o håll koll på tempen, varmkör lugnt o fint.
7: När tempen nått mitten läget så kollar du nivån i exp kärlet igen. Har det sjunkit undan stänger du av motorn, väntar tills den svalnat och toppar upp igen. Sedan varmkör du på nytt. Kan ibland vara nödvändigt att öppna den högst belägna luftningsskruven på nytt, o i vissa fall även de andra om det inte vill sig...
8: Ett knep är att "maxa" kylsystemet, dvs kränga bort den övre slangen mellan motor/kylare. Fyll på så mycket det går direkt i blocket. Sedan maxar du upp kylaren o även slangen. Kräng sedan dit slangen snabbt som ögat. Jag använde denna "metod" dvs att toppa upp via "alla håll o kanter" på min bil o det var nästan ingen luft alls kvar i systemet.
9: Om systemet inte bygger tryck så är det otätt o kan därmed suga in luft vilket gör det omöjligt att lufta, dessutom lär det läcka då...
10: Om nivån håller sig konstant nästa morgon kan man anta att luftningen är OK, dock bör man hålla koll på kyllvätskenivån de närmasta 30-40 milen för att vara på den säkra sidan
Senast redigerat av dawwe (25 december 2009)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure