2832
Sök

Värmesystem e36

172 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
#21
Kanske borde ge mig på det då. Aldrig skruvat med bilar förut. Du orkar inte skriva ganska utförligt hur jag ska göra, så att det blir rätt d.v.s?

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2009
#22

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

172 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
#23
Okej, såhär ungefär?

Fylla på till nivåmarkeringen, sätta på tändningen och sätta på värme/fläkt.
Starta bilen, fylla på kylarvatten till max, skruva ur luftningsskruven fortfarande ha locket till expansionskärlet urskruvat.
Sen varvar man bara/låter stå på tomgång för att få vattnet att cirkulera och allt eftersom vattnet försvinner ut i systemet så fyller man på mer. Eller ska locket vara påskruvat när man varvar?
Sen när det inte kommer någon luft ur luftningshålet så är luftningen slutförd.

Korrekt månntro?

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2009
#24
Mja...JAG skulle göra så här...
1: Kläm på diverse kylarslangar, har du vätska i de så borde man kunna se att det "skvalpar" i expansionskärlet. Gör det inte det har du luft där....
2: Vi förutsätter att du hade vätska i de slangar du klämde på (främst de stora som går till/från kylaren).
3. Toppa upp till max. Lokalisera avluftningsskruven/arna (på min E34 finns det 3st, en vid termostathuset, en vid kylslangarna till/från kylaren motorns övre/främre del samt en vid värmeventilerna)
4: Öppna luftningsskruven som är högst belägen, om möjligt toppa upp genom hålet.
5: Max värme i bilen. Luftningsskruven stängd.
6: Starta motorn med kylarlocket stängt, öppna den högst belägna luftningsskruven för att släppa ut ev luft, kommer det vätska stänger du. Håll koll på nivån i exp kärlet. Denna procedur tar max 2 min. In i bilen o håll koll på tempen, varmkör lugnt o fint.
7: När tempen nått mitten läget så kollar du nivån i exp kärlet igen. Har det sjunkit undan stänger du av motorn, väntar tills den svalnat och toppar upp igen. Sedan varmkör du på nytt. Kan ibland vara nödvändigt att öppna den högst belägna luftningsskruven på nytt, o i vissa fall även de andra om det inte vill sig...
8: Ett knep är att "maxa" kylsystemet, dvs kränga bort den övre slangen mellan motor/kylare. Fyll på så mycket det går direkt i blocket. Sedan maxar du upp kylaren o även slangen. Kräng sedan dit slangen snabbt som ögat. Jag använde denna "metod" dvs att toppa upp via "alla håll o kanter" på min bil o det var nästan ingen luft alls kvar i systemet.
9: Om systemet inte bygger tryck så är det otätt o kan därmed suga in luft vilket gör det omöjligt att lufta, dessutom lär det läcka då...
10: Om nivån håller sig konstant nästa morgon kan man anta att luftningen är OK, dock bör man hålla koll på kyllvätskenivån de närmasta 30-40 milen för att vara på den säkra sidan
Senast redigerat av dawwe (25 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

172 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
#25
Okej, allt bygger på att skapa tryck?

Är det bara om jag har överdriven motortemp som jag behöver lufta?
Är som sagt en amatör inom området och slipper jag lufta så är jag glad för det.

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2009
#26
Ett väl fungerande/tätt kylsystem bygger tryck, detta tryck uppstår genom att vätskan värms upp o tar större plats, INTE genom att kompression smiter in i kylsystemet. Kommet det "komp" i kylsystemet så brukar motorn ofta "koka över", bilen gå varm mm, dvs tecken på att topplockspackningen kastat in handduken. Kylsysytem jobbar under tryck (ibland så högt som strax under 2 bar) för att höja kylvätskans kookpunkt ytterligare (glykol ändrar vattnets kokpunkt oxå).
Man luftar om man som du har kass värme, eller om man har problem med varmgång eller liknande. Jag skulle börja med att lufta iaf, det är enklast o billigast.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

172 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
#27
Okej, det är alltså i mitt fall inte farligt att köra med bilen som det är nu, då motortemperaturen är bra?
Vad behöver man tänka på när man luftar, alltså vad kan jag göra fel?

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2009
#28
Farligt o farligt vet jag inte...Kan ju som sagt hända att tempen helt plötsligt "skenar" mot rött, för att sedan falla tillbaka snabbt, eller att den kokar om man har otur. Du är ju något som inte funkar som det skall eftersom värmen kommer o går, sen om det är luft, v-pump på g eller strulande värmeventiler vet jag inte, men jag skulle inte ha sinnesro iaf om det vore min bil...
Jag har skrivit allt du bör tänka på vid luftning. Är du helt rudis så lämna till nån vettig verkstad o be de lufta kylsystemet, borde inte kosta många hundralappar...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

172 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
#29
Okej, jag tackar dig så hemskt mycket för alla svar. Har en del att kolla nu, innan luftningen så skulle jag bara vilja ställa ett par frågor till så att jag är säker.

Är expansionskärlet det kärl där man fyller på glykol?
Efter jag har öppnat avluftningsskruven ska jag då fortsätta att ha den öppen under hela luftningen, eller när ska den stängas/öppnas igen?

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2009
#30
Ja exp kärlet är där du fyller på "glykol". Luftningsskruven öppnar man en kort stund (säg 5-10 sek) o kontrollerar att det bara kommer ut kylarvatten sen stänger man, detta kan man göra några gånger, håll dock koll på nivån i exp kärlet. Nu minns jag inte om du har en 4 eller 6-cylindrig E36, men är den 6-cylindrig så är mekartipset jag länkade till innan till stor hjälp då saker o ting lär sitta på mer eller mindre samma ställen...Annars bör du kanske kolla på www.realoem.com var saker o ting sitter på din bil, man kan söka på chassienr (7 sista tecknen)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

172 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
#31
Men är det inte meningen att det inte ska komma kylarvätska, utan att luften ska pressas ut?
Eller hur vet man när luftningen är slutförd, är det när det inte sjunker mer i exp kärlet?
Jag har en 318is, 4 cylindrig. Verkar som att nippeln vid kärlet är den högsta.

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2009
#32
Om det är luft i systemet så kommer det komma luft...Kommer det bara kylarvatten så är det bra! Luftningen är slutförd när du ser att nivån exp kärlet håller sig konstant, dvs efter att motorn svalnat.

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=35
Om du tittar på länken (borde se ut så på din bil), så skulle JAG lossa slang 1 (i kylar änden!) o hålla den högt så inget kylvatten rinner ut. Toppa upp kylaren till max samt även i slangen sen fort tillbaka. Lossa sedan slang nr 2 (topplocks änden!), toppa upp genom topplocket o sedan maxa upp slangen o kräng dit den fort som ögat. Fyll sedan på till max i exp kärlet om det behövs. Gör du på detta vis bör du ha minimalt med luft i systemet.

Lycka till!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

172 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
#33
Jag ska ta mig en titt på detta. Hur mycket färdigblandat kylarvatten tror du kommer behövas?

Jag ska ta mig en titt imorgon, på hur lättillgängligt allt är, jag återkommer!

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2009
#34
Var på den säkra sidan, blanda till 6 liter 50/50 blandning, det borde räcka gott o väl.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

172 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
#35
Glykol mäts ju tydligen i kg.....
3kg glykol + 3 liter vatten = 6 liter kylarvatten?

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2009
#36
Ja ungefär så...Glykol har något högre densitet än vatten så 3 kg glykol är liiiite mindre än 3 liter, men det har absolut ingen praktisk betydelse, så blanda du till 6 liter varav 3 kg är glykol så blir det perfekt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

172 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
#37
Okej, jag får väl se mellan fingrarna lite.
När du skrev att jag skulle toppa upp till max, var det max till markeringen eller max i kärlet?

...has left the building...
4 474 Inlägg
26 december 2009
#38
Med max menar jag till max-markeringen i exp kärlet.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
26 december 2009
#39
På e36 (iafal 6orna) så är luftskruven på kylet högsta platsen. Dock felbyggt så den sitter förlågt så att man behöver stå i en BRANT backe och lufta så det rekomenderar jag.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

172 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
#40
Luftningen slutförd och det verkar som att allt gick bra. Ägaren/ägarna innan har varit slarviga med glykolen iaf, det är en sak som är säker! smile


Sök