2600
Sök

Bmw lås och nyckel

58 Inlägg
23 oktober
Trådstartare
#1
Tjena införskaffa mig en e46 -05 igår och nyckel 1 går att starta bilen och låsa upp bakluckan nykel 2 går att slå på tändningen (men snurrar inte start motorn) kan också öppna baklyckan, nyckel 3 kan öppna dörren. Fjärlås fungerar inte på någon. Hade vart skönt att ha fjärr men känner att det viktigaste är att jag har två nycklar som kan starta och låsa upp bilen. Då antar jag att jag behöver byta "pins" i dörr cylindern men hittar inget kit med "pins"?!. Hur ska jag göra för att få nyckel två att kunna starta bilen? nyckel 1 har även öppnats och dosan fungerar inte helt som den ska skulle jag gissa. Sen hade det vart skönt om det gick att lägga till fjärlås på nyckel 1 och eller 2( alla tre är "diamant" eller vad dom kallas). Hur hade ni gjort? Vill helst inte lägga flera tusen på att lämna in till bmw/ Mvh

58 Inlägg
23 oktober
Trådstartare
#3
Mew skrev:
För att fixa fjärrlåsfunktionen:


Nyckel 1 som någon har öppnat upp ser förjävlig ut och lås kappen klickar inte och buktar ut på baksidan när man tryck ner på den nyckel 2 ser helt ny ut så tvekar på att man måste byta batteriet, men vet inte hur jag ska få den kopplad

58 Inlägg
23 oktober
Trådstartare
#4
sen nu efter några timmar av sökning verkar jag ha förstått det som att jag kan ta ut några "pins" ur låset i dörren för att göra så den andra nyckel passa(fattar ju att det inte är optimalt men simpel lösning). Men som jag fattat de vill den inte starta med nyckel två pga EWS men har inte riktigt förstått hur jag ska koppla bort det. Just nu tänker jag såhär
Gör så dörren kan öppnas av Nyckel 1 och 2, På något sett göra så att nykel 2 kan starat bilen. Efter det kan jag försöka på fjärr att funka på nykel 2 så blir nyckel 1 reservnyckel, Nykel 3 värdelös.
Eller är jag helt ute och cyklar?

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
23 oktober
#5
Du kan koda bort EWS med en OBD>USB kabel för drygt 350kr och MS42 eller 43 flasher beroende på vilket styrdon du har.
Antingen det eller tejpa ihop nyckel 1 och antennringen, sedan gömma dem under instrumentbrädan.
Senast redigerat av Jesper328 (23 oktober )

Up the RA

58 Inlägg
23 oktober
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
Du kan koda bort EWS med en OBD>USB kabel för drygt 350kr och MS42 eller 43 flasher beroende på vilket styrdon du har.
Antingen det eller tejpa ihop nyckel 1 och antennringen, sedan gömma dem under instrumentbrädan.

har en obd till analog eller vad det heter"felkods läsare" om du tror att det skulle funka? frågan är hur svårt det är vill ju inte råka ta bort andra grejer.
Men om jag skulle ta och tejpa då måste jag ta lös antenringen? och om jag tejpar den med nykel ett har jag fortförande bara en nyckel som funkar. Tack för bra svar smile

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
23 oktober
#7
Rakfyra skrev:
Jesper328 skrev:
Du kan koda bort EWS med en OBD>USB kabel för drygt 350kr och MS42 eller 43 flasher beroende på vilket styrdon du har.
Antingen det eller tejpa ihop nyckel 1 och antennringen, sedan gömma dem under instrumentbrädan.

har en obd till analog eller vad det heter"felkods läsare" om du tror att det skulle funka? frågan är hur svårt det är vill ju inte råka ta bort andra grejer.
Men om jag skulle ta och tejpa då måste jag ta lös antenringen? och om jag tejpar den med nykel ett har jag fortförande bara en nyckel som funkar. Tack för bra svar smile

Nej, det bör vara en specifik.
T.ex den här, men det finns billigare.
I mjukvaran man kör med så kan man bara bocka i typ ?remove immobilizer?, givet att man drar ur och sparar sen befintliga mjukvaran först ifall att något går snett.
Dessa används för att mappa siemensstyrdonen.

https://shop.infinitas-automotive.com/e … 50d7db7445

Det fina med att tejpa ihop antennring och nyckel (eller koda bort startspärren) är att du kan få en eller fler nycklar tillverkade som inte kräver inkodning av startspärr.
Alternativt köpa ett begagnat tändningslås med ett par nycklar.
Senast redigerat av Jesper328 (23 oktober )

Up the RA

58 Inlägg
24 oktober
Trådstartare
#8
Jesper328 skrev:
Rakfyra skrev:
Jesper328 skrev:
Du kan koda bort EWS med en OBD>USB kabel för drygt 350kr och MS42 eller 43 flasher beroende på vilket styrdon du har.
Antingen det eller tejpa ihop nyckel 1 och antennringen, sedan gömma dem under instrumentbrädan.

har en obd till analog eller vad det heter"felkods läsare" om du tror att det skulle funka? frågan är hur svårt det är vill ju inte råka ta bort andra grejer.
Men om jag skulle ta och tejpa då måste jag ta lös antenringen? och om jag tejpar den med nykel ett har jag fortförande bara en nyckel som funkar. Tack för bra svar smile

Nej, det bör vara en specifik.
T.ex den här, men det finns billigare.
I mjukvaran man kör med så kan man bara bocka i typ ?remove immobilizer?, givet att man drar ur och sparar sen befintliga mjukvaran först ifall att något går snett.
Dessa används för att mappa siemensstyrdonen.

https://shop.infinitas-automotive.com/e … 50d7db7445

Det fina med att tejpa ihop antennring och nyckel (eller koda bort startspärren) är att du kan få en eller fler nycklar tillverkade som inte kräver inkodning av startspärr.
Alternativt köpa ett begagnat tändningslås med ett par nycklar.

Yes så det funkar inte med vilken obd till USB som helst?

58 Inlägg
24 oktober
Trådstartare
#9
Rakfyra skrev:
Jesper328 skrev:
Du kan koda bort EWS med en OBD>USB kabel för drygt 350kr och MS42 eller 43 flasher beroende på vilket styrdon du har.
Antingen det eller tejpa ihop nyckel 1 och antennringen, sedan gömma dem under instrumentbrädan.

har en obd till analog eller vad det heter"felkods läsare" om du tror att det skulle funka? frågan är hur svårt det är vill ju inte råka ta bort andra grejer.
Men om jag skulle ta och tejpa då måste jag ta lös antenringen? och om jag tejpar den med nykel ett har jag fortförande bara en nyckel som funkar. Tack för bra svar smile

Kanske dum fråga men varför borde man inte kunna koppla bort antenringen(eller ?tjuv/runt koppla?)

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
24 oktober
#10
Rakfyra skrev:
Rakfyra skrev:
Jesper328 skrev:
Du kan koda bort EWS med en OBD>USB kabel för drygt 350kr och MS42 eller 43 flasher beroende på vilket styrdon du har.
Antingen det eller tejpa ihop nyckel 1 och antennringen, sedan gömma dem under instrumentbrädan.

har en obd till analog eller vad det heter"felkods läsare" om du tror att det skulle funka? frågan är hur svårt det är vill ju inte råka ta bort andra grejer.
Men om jag skulle ta och tejpa då måste jag ta lös antenringen? och om jag tejpar den med nykel ett har jag fortförande bara en nyckel som funkar. Tack för bra svar smile

Kanske dum fråga men varför borde man inte kunna koppla bort antenringen(eller ?tjuv/runt koppla?)

Funkar inte med vilken obd-läsare som helst, nej.

Kort och gott;
Antennringen kan man ej koppla bort.
Ringen pratar med nyckeln, när ews ser att det är rätt nyckel så skickar den ett meddelande till motorstyrdonet att en motorstart är godkänd.
Motorstyrdonet behöver alltså få det meddelandet innan du kan starta bilen.

Up the RA

58 Inlägg
24 oktober
Trådstartare
#11
Jesper328 skrev:
Rakfyra skrev:
Rakfyra skrev:

har en obd till analog eller vad det heter"felkods läsare" om du tror att det skulle funka? frågan är hur svårt det är vill ju inte råka ta bort andra grejer.
Men om jag skulle ta och tejpa då måste jag ta lös antenringen? och om jag tejpar den med nykel ett har jag fortförande bara en nyckel som funkar. Tack för bra svar smile

Kanske dum fråga men varför borde man inte kunna koppla bort antenringen(eller ?tjuv/runt koppla?)

Funkar inte med vilken obd-läsare som helst, nej.

Kort och gott;
Antennringen kan man ej koppla bort.
Ringen pratar med nyckeln, när ews ser att det är rätt nyckel så skickar den ett meddelande till motorstyrdonet att en motorstart är godkänd.
Motorstyrdonet behöver alltså få det meddelandet innan du kan starta bilen.

yes. hört runt med nyckel ställen men ingen som verkar kunna göra en och bmw skulle ha 2000 för att försöka koda in nyckel 2. mitt bästa alternativ nu känns som att koda bort ews och köra på nyckel 1 och 2 men då får jag inget fjärrlås. Men tack för kloka och seriösa svar! något klokare har jag ju blivit. synd att ingen kunde göra en kopia bara för isfall hade jag nog bara kört på tejp metoden och har två nycklar utan fjärr.

567 Inlägg
24 oktober
#12
Rakfyra skrev:
Jesper328 skrev:
Rakfyra skrev:

Kanske dum fråga men varför borde man inte kunna koppla bort antenringen(eller ?tjuv/runt koppla?)

Funkar inte med vilken obd-läsare som helst, nej.

Kort och gott;
Antennringen kan man ej koppla bort.
Ringen pratar med nyckeln, när ews ser att det är rätt nyckel så skickar den ett meddelande till motorstyrdonet att en motorstart är godkänd.
Motorstyrdonet behöver alltså få det meddelandet innan du kan starta bilen.

yes. hört runt med nyckel ställen men ingen som verkar kunna göra en och bmw skulle ha 2000 för att försöka koda in nyckel 2. mitt bästa alternativ nu känns som att koda bort ews och köra på nyckel 1 och 2 men då får jag inget fjärrlås. Men tack för kloka och seriösa svar! något klokare har jag ju blivit. synd att ingen kunde göra en kopia bara för isfall hade jag nog bara kört på tejp metoden och har två nycklar utan fjärr.

På min sons e46 så var den ena nyckelns batteri uppladdningsbart. Vi upptäckte det av en slump genom att nyckeln satt i tändningslåset över en natt. Sen fungerade fjärrlåset.
Kanske är värt ett test?


58 Inlägg
24 oktober
Trådstartare
#13
Pininfarina406 skrev:
Rakfyra skrev:
Jesper328 skrev:

Funkar inte med vilken obd-läsare som helst, nej.

Kort och gott;
Antennringen kan man ej koppla bort.
Ringen pratar med nyckeln, när ews ser att det är rätt nyckel så skickar den ett meddelande till motorstyrdonet att en motorstart är godkänd.
Motorstyrdonet behöver alltså få det meddelandet innan du kan starta bilen.

yes. hört runt med nyckel ställen men ingen som verkar kunna göra en och bmw skulle ha 2000 för att försöka koda in nyckel 2. mitt bästa alternativ nu känns som att koda bort ews och köra på nyckel 1 och 2 men då får jag inget fjärrlås. Men tack för kloka och seriösa svar! något klokare har jag ju blivit. synd att ingen kunde göra en kopia bara för isfall hade jag nog bara kört på tejp metoden och har två nycklar utan fjärr.

På min sons e46 så var den ena nyckelns batteri uppladdningsbart. Vi upptäckte det av en slump genom att nyckeln satt i tändningslåset över en natt. Sen fungerade fjärrlåset.
Kanske är värt ett test?

Absolut! Frågan är dok hur man ska ladda? Ladda i tändningen låter ju lite speciellt eller? Aldrig hört liknande:)

* Voff voff *
10 582 Inlägg
24 oktober
#14
Rakfyra skrev:
Pininfarina406 skrev:
Rakfyra skrev:
yes. hört runt med nyckel ställen men ingen som verkar kunna göra en och bmw skulle ha 2000 för att försöka koda in nyckel 2. mitt bästa alternativ nu känns som att koda bort ews och köra på nyckel 1 och 2 men då får jag inget fjärrlås. Men tack för kloka och seriösa svar! något klokare har jag ju blivit. synd att ingen kunde göra en kopia bara för isfall hade jag nog bara kört på tejp metoden och har två nycklar utan fjärr.

På min sons e46 så var den ena nyckelns batteri uppladdningsbart. Vi upptäckte det av en slump genom att nyckeln satt i tändningslåset över en natt. Sen fungerade fjärrlåset.
Kanske är värt ett test?

Absolut! Frågan är dok hur man ska ladda? Ladda i tändningen låter ju lite speciellt eller? Aldrig hört liknande:)

Står nog helt säkert i din instruktionsbok. BMW hade detta på flera (alla?) modeller under en period (kanske fortfarande?).
Senast redigerat av Brådhis (24 oktober )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

58 Inlägg
25 oktober
Trådstartare
#15
Har en till fråga. Om man skulle byta nyckel cylindrar lås rubbet. Allts beggat, Vad är det då som styr ews, Om man byter ews modulen till den till hörande nyckeln? byta Anten ring? eller är just min ews kopplad till DMEn?

58 Inlägg
5 november
Trådstartare
#16
Hej igen behöver lite mer hjälp innan jag blir galen.

Köpte ett beggat lås med 2 nyklar
bytt till tändnings låset och dörren, fick inte av antentingen så slängde upp allt med lås, ring och nykel under panelen.
Sen klumpig som man är lykades jag också bryta av spaken till att justera ratten

men nu till frågan när jag försöker låsa idörren brukar den låsa sen låser den upp direkt igen, kan ta upp till 10 försök innan dörren faktiskt låser sig sen ibland(ofta) när man låser upp den låser den bara upp på dörren och inte central låset. såklart fungerar ingen nyckel med fjärr heller. Men värför stannar den inte låst? och varför låser den ibland upp utan central lås?!

bilen startar iallafall med båda nycklarna

och ja jag har kollat att ingen dörr eller bakluckan som öppen medans jag försöker låsa
Senast redigerat av Rakfyra (6 november )

567 Inlägg
5 november
#17
Rakfyra skrev:
Hej igen behöver lite mer hjälp innan jag blir galen.

Köpte ett beggat lås med 2 nyklar
bytt till tändningrn fick och dörren, fick inte av antentingen så slängde upp allt med lås ring och nykel under panelen.
Sen klumpig som man är lykades jag också bryta av spaken till att justera ratten

men nu till frågan när jag försöker låsa idörren brukar den låsa sen låser den upp direkt igen, kan ta upp till 10 försök innan dörren faktiskt låser sig sen ibland(ofta) när man låser upp den låser den bara upp på dörren och inte central låset. såklart fungerar ingen nyckel med fjärr heller. Men värför stannar den inte låst? och varför låser den ibland upp utan central lås?!

bilen startar iallafall med båda nycklarna

och ja jag har kollat att ingen dörr eller bakluckan är öppen medans jag försöker låsa

Jag är rätt säker på att man inte ska kunna låsa bilen med en nyckel i tändningslåset. Det är ju det bilen tror eftersom du har en nyckel vid antenn ringen hela tiden.


58 Inlägg
5 november
Trådstartare
#18
Pininfarina406 skrev:
Rakfyra skrev:
Hej igen behöver lite mer hjälp innan jag blir galen.

Köpte ett beggat lås med 2 nyklar
bytt till tändningrn fick och dörren, fick inte av antentingen så slängde upp allt med lås ring och nykel under panelen.
Sen klumpig som man är lykades jag också bryta av spaken till att justera ratten

men nu till frågan när jag försöker låsa idörren brukar den låsa sen låser den upp direkt igen, kan ta upp till 10 försök innan dörren faktiskt låser sig sen ibland(ofta) när man låser upp den låser den bara upp på dörren och inte central låset. såklart fungerar ingen nyckel med fjärr heller. Men värför stannar den inte låst? och varför låser den ibland upp utan central lås?!

bilen startar iallafall med båda nycklarna

och ja jag har kollat att ingen dörr eller bakluckan är öppen medans jag försöker låsa

Jag är rätt säker på att man inte ska kunna låsa bilen med en nyckel i tändningslåset. Det är ju det bilen tror eftersom du har en nyckel vid antenn ringen hela tiden.

Jag förstår vad du menar. tändningen är ju inte på vriden eftersom det låset är ur kopplat men om Anten ringen känner av ändå. Frågan är ju dok eftersom det va en rekomenderad lösning så borde ju någon gjort det förut. Och om det är så borde den väll aldrig kunna låsa men nu fungerar det ibland ju?

567 Inlägg
6 november
#19
Rakfyra skrev:
Pininfarina406 skrev:
Rakfyra skrev:
Hej igen behöver lite mer hjälp innan jag blir galen.

Köpte ett beggat lås med 2 nyklar
bytt till tändningrn fick och dörren, fick inte av antentingen så slängde upp allt med lås ring och nykel under panelen.
Sen klumpig som man är lykades jag också bryta av spaken till att justera ratten

men nu till frågan när jag försöker låsa idörren brukar den låsa sen låser den upp direkt igen, kan ta upp till 10 försök innan dörren faktiskt låser sig sen ibland(ofta) när man låser upp den låser den bara upp på dörren och inte central låset. såklart fungerar ingen nyckel med fjärr heller. Men värför stannar den inte låst? och varför låser den ibland upp utan central lås?!

bilen startar iallafall med båda nycklarna

och ja jag har kollat att ingen dörr eller bakluckan är öppen medans jag försöker låsa

Jag är rätt säker på att man inte ska kunna låsa bilen med en nyckel i tändningslåset. Det är ju det bilen tror eftersom du har en nyckel vid antenn ringen hela tiden.

Jag förstår vad du menar. tändningen är ju inte på vriden eftersom det låset är ur kopplat men om Anten ringen känner av ändå. Frågan är ju dok eftersom det va en rekomenderad lösning så borde ju någon gjort det förut. Och om det är så borde den väll aldrig kunna låsa men nu fungerar det ibland ju?

Jag gissar bara nu men jag antar att systemet vurpar eftersom du försöker låsa många gånger i rad så att det till slut låser ändå. Men det är ju ändå ingen långsiktig lösning.


* Voff voff *
10 582 Inlägg
6 november
#20
Pininfarina406 skrev:
Rakfyra skrev:
Pininfarina406 skrev:

Jag är rätt säker på att man inte ska kunna låsa bilen med en nyckel i tändningslåset. Det är ju det bilen tror eftersom du har en nyckel vid antenn ringen hela tiden.

Jag förstår vad du menar. tändningen är ju inte på vriden eftersom det låset är ur kopplat men om Anten ringen känner av ändå. Frågan är ju dok eftersom det va en rekomenderad lösning så borde ju någon gjort det förut. Och om det är så borde den väll aldrig kunna låsa men nu fungerar det ibland ju?

Jag gissar bara nu men jag antar att systemet vurpar eftersom du försöker låsa många gånger i rad så att det till slut låser ändå. Men det är ju ändå ingen långsiktig lösning.

Tror samma sak. En kompis hade en Peugeot 605 för 15-20 år sedan, där fick man alltid låsa bilen åtta gånger innan den förblev låst. Var tydligen nå´n "funktion" som styrde det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök