3133
Sök

Vit gäga under olje locket på min volvo 855

357 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
#21
Lugn o fin nu!! Är oljan vit/gräddfärgad på oljestickan?!? Ryker bilen mycket vitt? Är det olja i vattnet? Om inte, så varför ska du byta toppackning? Om det läcker vatten nånstans så byter man ju inte toppackning som första åtgärd.. Det kan ju lika gärna läcka nånstans, finns väl 50 olika ställen som vattnet kan smita ut förutom toppackningen... Kör in bilen i ett garage med ordentligt golv o fyll den full med vatten och kör den tills det har försvunnit vatten ur den, om det är torrt på golvet så kan man ju börja misstänka toppackning tex men kan ju lika gärna vara värmepaketet och du har vatten inne i bilen istället... Så innan du river halva motorn så kan du ju ta reda på exakt var vattnet tar vägen då det kan spara en hel del jobb, i all välmening!

Visst ryker den men den har typ ståt ett tag nu så den är riktigt kall. Värme får ja och de blir riktigt varmt. De är vitt på locket. ska fylla i den vatten och häla i cementtätning i bilen få se hur det går.
Jag har inget garage med fint golv. ska kolla de i helgen så får vi se vad det är.
men om de skulle vara toppen är det svår och behöver man nå special verktyg?


424 Inlägg
24 december 2009
#22
volvo_240_GL skrev:
Lugn o fin nu!! Är oljan vit/gräddfärgad på oljestickan?!? Ryker bilen mycket vitt? Är det olja i vattnet? Om inte, så varför ska du byta toppackning? Om det läcker vatten nånstans så byter man ju inte toppackning som första åtgärd.. Det kan ju lika gärna läcka nånstans, finns väl 50 olika ställen som vattnet kan smita ut förutom toppackningen... Kör in bilen i ett garage med ordentligt golv o fyll den full med vatten och kör den tills det har försvunnit vatten ur den, om det är torrt på golvet så kan man ju börja misstänka toppackning tex men kan ju lika gärna vara värmepaketet och du har vatten inne i bilen istället... Så innan du river halva motorn så kan du ju ta reda på exakt var vattnet tar vägen då det kan spara en hel del jobb, i all välmening!

Visst ryker den men den har typ ståt ett tag nu så den är riktigt kall. Värme får ja och de blir riktigt varmt. De är vitt på locket. ska fylla i den vatten och häla i cementtätning i bilen få se hur det går.
Jag har inget garage med fint golv. ska kolla de i helgen så får vi se vad det är.
men om de skulle vara toppen är det svår och behöver man nå special verktyg?

Har jag missat något inlägg hur oljan på stickan ser ut eller har du inte kollat det? Som dom andra skriver så kan det vara kondens där vid locket.

Färg på oljan ?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 december 2009
#23
volvo_240_GL skrev:
Lugn o fin nu!! Är oljan vit/gräddfärgad på oljestickan?!? Ryker bilen mycket vitt? Är det olja i vattnet? Om inte, så varför ska du byta toppackning? Om det läcker vatten nånstans så byter man ju inte toppackning som första åtgärd.. Det kan ju lika gärna läcka nånstans, finns väl 50 olika ställen som vattnet kan smita ut förutom toppackningen... Kör in bilen i ett garage med ordentligt golv o fyll den full med vatten och kör den tills det har försvunnit vatten ur den, om det är torrt på golvet så kan man ju börja misstänka toppackning tex men kan ju lika gärna vara värmepaketet och du har vatten inne i bilen istället... Så innan du river halva motorn så kan du ju ta reda på exakt var vattnet tar vägen då det kan spara en hel del jobb, i all välmening!

Visst ryker den men den har typ ståt ett tag nu så den är riktigt kall. Värme får ja och de blir riktigt varmt. De är vitt på locket. ska fylla i den vatten och häla i cementtätning i bilen få se hur det går.
Jag har inget garage med fint golv. ska kolla de i helgen så får vi se vad det är.
men om de skulle vara toppen är det svår och behöver man nå special verktyg?

Häll inte i nått slags tätningsmedel i kylarn!!!!!!!!! de är inte så man löser problemet!!!!!!

Har man tex en dålig kylare så blir de tätt för stunden men sen står man längs motorvägen med kokad motor å slut på kylarvatten för nått större har gått sönder.....å de blir dyrt i slutänden..

Har du trasig toppackning så har du slängt i hokuspokus skit i kylanläggningen till ingen nytta alls!

Leta reda på felet å åtgärda de riktigt!


357 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
#24
Den är inte vit på oljestickan den är lite ovanför. men har inte startat bilenså mycket efter den har ståt så länge den har ståt ostartad i 2 månader.


424 Inlägg
24 december 2009
#25
volvo_240_GL skrev:
Den är inte vit på oljestickan den är lite ovanför. men har inte startat bilenså mycket efter den har ståt så länge den har ståt ostartad i 2 månader.

Men så länge oljan är den färg som den ska vara och det vita är ovanför så är det kondens. Som någon skrev varm kör bilen och är du orolig så åk till en verkstad och låna tryckprovare och trycksätt expansionskärlet och se om kylaren läcker mycket, det kan vara någon slang också..

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

Timmerman
114 Inlägg
24 december 2009
#26
På min v40 var tydligen toppen på väg att gå.. jag fick skum i kylvattnet dock såg oljan perfekt ut


357 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
#27
ska kolla lite i morgon få se om mna kan hitta något! ge mig mera tips


357 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
#28
ska prova ha i kylarcement i morgon i bilen och se om den slutar läka i kylaren och kolla om de rinner ut nå vatten på backen om de kanske är en slang som är sönder. samt kolla extra noga på stickan, men när vi kollade här om dagen var de vitt ovanför stickan, men som sagt kan vara kondens som ni säger. Hittar vi inget får vi prova verkstaden och om de är toppen så är det bara att byta. Tar de långtid att ta av toppen och behöver man nå specialverktyg till detta?


424 Inlägg
24 december 2009
#29
volvo_240_GL skrev:
ska prova ha i kylarcement i morgon i bilen och se om den slutar läka i kylaren och kolla om de rinner ut nå vatten på backen om de kanske är en slang som är sönder. samt kolla extra noga på stickan, men när vi kollade här om dagen var de vitt ovanför stickan, men som sagt kan vara kondens som ni säger. Hittar vi inget får vi prova verkstaden och om de är toppen så är det bara att byta. Tar de långtid att ta av toppen och behöver man nå specialverktyg till detta?

Nä du behöver inte några specialverktyg men de underlättar till kamkåpan men de går alldeles utmärkt utan!
Skit i kylarcement, ta kanel istället, ett par matskedar och de luktar kanelbullar big_smile de testade vi på en gammal volvo som kylaren läckte i och det höll i 3 år iallafall tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

357 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
#30
Oki de ska ja prova me kanel i morgon smile hur kan de hjälpa? ska göra de sen om de är toppen så lämnar ja bara iväg bilen till n som vi känner som kanske byter för 1000kr.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/44865/824787_zorkei.jpg


3 259 Inlägg
24 december 2009
#31
Ja gör som du vill, mitt tips är iaf: Leta reda på vart kylarvattnet läcker ut och laga det!, byt en liten packning, slang, slangklämma etc etc eller vad det nu är som vattnet hittar ut igenom så är det klart!

Är ju inte direkt så komplicerat att titta efter en vattenläcka, går det absolut inte att hitta nånstans och att det inte tar vägen genom toppackningen så är kylarcement en lösning men innan man tippar i det ska man vara medveten om att det kan sätta igen kylkanaler här o där som gör att andra saker går sönder, är det en skitbil som man ska åka med en månad är det en lösning, men inte på nån seriös bil!

Vit gegga på undersidan av oljelocket och i ovankant på oljestickan kan det vara på vilken bil som helst UTAN att toppackningen är trasig! DET ENDA SOM ÄR AVGÖRANDE ÄR HUR OLJAN I TRÅGET SER UT!(den som du ser längst ner på oljestickan) slut-tjatat om det nu?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

357 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
#32
Vill bara vara på min säkra sida!


4 586 Inlägg
24 december 2009
#33
volvo_240_GL skrev:
ska prova ha i kylarcement i morgon i bilen och se om den slutar läka i kylaren och kolla om de rinner ut nå vatten på backen om de kanske är en slang som är sönder. samt kolla extra noga på stickan, men när vi kollade här om dagen var de vitt ovanför stickan, men som sagt kan vara kondens som ni säger. Hittar vi inget får vi prova verkstaden och om de är toppen så är det bara att byta. Tar de långtid att ta av toppen och behöver man nå specialverktyg till detta?

Kylarcement är det värsta som finns.

Risken är stor att det blir helt tät och då kan jag lova att du skjuter alla packningar som finns


357 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
#34
vad ska man använda tycker du då?


4 586 Inlägg
24 december 2009
#35
volvo_240_GL skrev:
vad ska man använda tycker du då?

Du ska inte använda något medel alls som nödlösning utan att fixa felet istället

billiga delar hittar du på autodelar


Fotograf
1 319 Inlägg
24 december 2009
#36
tycker efter som du verkar så pass osäker att du kanske borde åka till en verkstad direkt i stället.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 december 2009
#37
fler som tycker att kylarcement e skit, vilket de också är... är de hål i kylarn så är de pga rost...lite kylarcement så är de tätt ett tag... de är som att man spacklar upp en rostig skärm å lackar innnan man säljer bilen, efter ett tag så är de samma hål igen...


357 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
#38
ska ända lämna in bilen hos en gubbe så får han fixa den


357 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
#39
fint de !


213 Inlägg
25 december 2009
#40
Täppt i vevhusventilationen så att det blir kondens som blandar sig med oljan ?

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...


Sök