WHP skrev:
men om en högre friktion borde göra en bättre klämkraft!
Nej. Klämkraften är som sagt utsträckningen av skruven och att skruven strävar efter att gå tillbaka till sin ursprungsform. Det funkar precis som en fjäder, drar man ut den vill den tillbaka igen.
Friktionen skapar ingen klämkraft.
WHP skrev:
varför är då ytorna där skruvskallen vilar mot ytbehandlade?
Ja varför är de det.....Pratar man om skruvar på utsidan en motor är ytbehandlingen till för 2 saker.
1. Rostskydd, idag är svartkromatering en vanlig ytbehandning som skyddar mot korrision hyvsat bra.
2. Rätt friktion. Skruvar på utsidan motor dras ofta med starndardmoment och utan vinkel. För att klämkraften skall bli rätt gäller det att friktionen är någorlunda stabil därför har skruven en viss beläggning för att ge "rätt" friktionsvärde.
Pratar vi insida motor (som dina topplocksskruv) så kan man i princip ta bort punkt 1.
"Motorskruv" har ofta uselt rostskydd. Anledningen är ju för att det inte behövs iom att oljan agerar rostskydd.
På punkt 2 handlar det igen om friktion. Man ytbehandlar vanligen med en fosfatering och därefter en anoljning, detta för att ge en lägre friktion.
Motorskruv som ofta är i kvaliten 10.9 eller 12.9 dras hårt (nära skruvens sträckgräns) gärna med en vinkeldragning och det är viktigt att materialet under skallen inte skär.
Ofta är dessa monterade av maskiner i robotceller där man drar ett lågt moment först och på det en vinkel och om skruven skär reagerar maskinen negativt.
Man mäter NM under vinkeldragningen och överskrider man gränsvärdet är det ett tecken på att det skurigt någonstans och är det för lågt värde kan det vara ett tecken på att det ligger någonting imellan eller att packning eller gänga felar.
Låg stabil friktion vill man ha, då funkar det bäst......därav ytbehandlingen.
WHP skrev:
Jag är inne på att dra 80/90/90grader då detta är uppgifter för orginaltopplocksskruv till en saab som också har m12 12,9 ej sträckbultar, också gjutet block med alutopp!
Du har alltså inga uppgifter ifrån skruvtillverkaren?
Nja SAAB:s äldre skruvtyp drar man 60/80/90 vill jag minnas, du kan läsa rätt mycket i ämnet här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=74131mvh Jonas