Har nyligen kopplat in ett slutsteg (Sinus Live SL-A500V2) och steget går i protect och jag kan verkligen inte hitta något som är fel. Det fungerade felfritt i början när jag provspelade med låg volym i cirka 5 minuter. Stängde sedan av för att avsluta min dag då klockan var rätt mycket. Nästa dag så inträffade detta. Steget går i protect och jag har givetvis inte ändrat eller rört något sedan det fungerade och det är det som gör mig fundersam.
Det jag har gjort/kollat är:
- slipat jordpunkten helt ren från färg så att metallen syns gott och väl runt om.
- kollat alla kablar så att ingen sitter dåligt eller skaver.
- kollat så att ingen kabel har "trådat" sig och kortsluter något.
- tagit bort alla kablar och gjort om allt bara för att gardera mig.
- tagit bort allt förutom plus, jord och remote. fungerar fortfarande inte.
- testat en annan jordpunkt med bra kontakt, men fortfarande så fungerar det inte.
- justerat alla inställningar till de lägsta. syftar på "gain" etc.
- kollat så att skruvarna som håller fast steget inte är i kontakt med chassit.
- kollat spänningen mellan batteripolerna när bilen är avstängd. ~12,2v.
- kollat spänningen mellan batteripolerna när tändningen är på. ~12,2v.
- kollat spänningen mellan stegets plus och jord när bilen är avstängd. ~12,2v.
- kollat spänningen mellan stegets plus och jord när tändningen är på. ~12,2v.
- när bilen är igång så ger den närmare 14v till alla samtliga punkter.
Jag har ett annat slutsteg som får ström från samma distributionsblock och jord från samma jordpunkt som fungerar helt felfritt. Pluskabeln mellan batteri och distributionsblock är 16mm2. Mellan d-block och båda slutstegen så är kabeln 8mm2 vilket kanske är aningen klent för Sinus steget men helt okej för mitt andra budgetsteg som driver framsystemet. Jag har pratat med butiken där jag köpte steget och dom ansåg att 10mm2 var tillräckligt och att 8mm2 även bör fungera. Jordkabeln är på 20mm2 och har rejäla guldpläterade kabelskor som är pressade och lödda, med andra ord felfria. Basen är kopplad till 2ohm om det har någon betydelse.
Vad i "#¤%&/()=? kan vara fel?