3453
Sök

Styrstaget hoppade ur styrleden på Lancer glxi -93

29 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
Tjenare!

Var ute en kväll innan lovet och prövade kryckan i stans mindre besökta delar bara kort efter att jag fått bilen, och kortet också! Självklart gick det lite för fort och jag gled in i en trottoarkant med vänster framdäck. Det blev en buckla i fälgen samt att jag kände viss vibrering i ratten men jag åkte hem lugnt till min flickvän och sov över där. Dagen efter åkte jag dryga 2 mil hem till mig, gick in och packade för att åka till skolan och så, och även köra förbi bildemonteringen där de skulle kränga över däcket på en ny fälg för 250:- och sätta på igen. Men när jag rattade för att köra i väg (körde även någon halv meter) hörde jag en smäll från framvagnen. Stack ut huvudet och kollade mot det däck som jag smällt i men det såg bra ut, rattade åt andra hållet, försökte köra lite, då åkte bilen åt samma håll som innan. Gick ut och kollade på andra däcket (höger), då stod det åt samma håll som innan, båda däcken pekade nu innåt. Tittade bakom däcket och såg att styrstaget (styrstagsväxeln, vet inte vad det heter riktigt) hoppat ur styrleden.

Alltså, på styrstaget finns låsmuttern kvar, och därefter ~5 cm gängor. Inget är avbrutet eller något, det har bara hoppat ur på något riktigt konstigt sätt. Tackar min flickvän för att ha bilkunnig bror och far, jag kan ingenting (detta är första bilen) men man lär sig av sina misstag/fel. Har inte kännt ifall det är gängerna på staget eller om det är inne i leden som är kassa men hoppas på leden, en sådan kostar ju bara ca 129:- på biltema. Åkte med flickvännens broder till bildemonteringen i en grannstad där han köpte en växellåda och försökte plocka bort från en stående lancer där utan success. Någon som vet om det går? Under "gummiskyddet" är det ju först själva kulan, och bakom denna är en bricka med två böjda kanter. Vi försökte slå där för att slå av den men utan resultat. Ska iväg och kolla på om det är gängerna på staget eller om det är leden som är kass, är det leden kommer man sova gott.
Kan man överhuvudtaget få loss den delen och bara byta ut den?
Är det någon risk att det kan lossa på andra sidan också eller är det bara pga. någon slarvigt gjord lagning?
Är det pga. smällen i trottoarkanten det lossat
?

Tack på förhand!

3 235 Inlägg
28 december 2009
Gängorna brukar sällan rosta sönder eftersom låsmuttern tätar ganska bra, men själva staget kan ha knäckts. Jag kan också tänka mig att själva styrleden sprack.
Ja, styrleden är möjlig att byta, och den delen under gummidamasken brukar vara kilformad, och sitter rätt hårt. Finns verktyg för demontering på biltema som är smidigt.

29 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
vart nere o kollade nu, det var bara o trycka i staget i leden, gick utan något som helst motstånd. Gängerna både ser och känns kassa på styrstaget, borstade lite med stålborste. kikade även in i leden då det är för litet för något finger och det ser bra ut där, såg heller ingen spricka. Att styrleden går att byta ut vet jag, men går styrstaget byta ut? det måste ju gå att bara byta ut just den delen längst ut, sitter en krysskil på undersidan vad jag förstod av flickvännens broders snack. Det ska gå o byta ut de delarna, går på volvo iaf (sa flickvännens far).. ska gå ner o kolla om det finns någon spricka, men tror inte det finns det.. kände inget iaf...

29 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
får väl säga att jag bytt ut den nu, svärfar åkte ner till skroten och plockade dän den på 10 min igår, så idag har jag bytt ut både den och spindelleden som också visade sig vara kass, tur att det var på samma sida! ska bara fixa upphängningen på bakre kofångaren så att den inte skakar sönder när jag kör, sen är den klar att framföras igen!

76 Inlägg
6 januari 2010
Hoppas att du inte köpte styrleden på biltema... Hade en bil där förra ägaren bytt spindelled från biltema... Den leden var sopslut och fick nästan en 3a på bes efter bara 1000-1100 mil! Hopas att ingen annan heller tror att biltema har bra delar! Dom har bara nästan skit!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
6 januari 2010
V8Rules skrev:
Hoppas att du inte köpte styrleden på biltema... Hade en bil där förra ägaren bytt spindelled från biltema... Den leden var sopslut och fick nästan en 3a på bes efter bara 1000-1100 mil! Hopas att ingen annan heller tror att biltema har bra delar! Dom har bara nästan skit!

Man får vad man betalar för är ett bra ordspråk... kostar en styrled på biltema 150 kr och en på ex.vis mekonomen 500 kr så betyder det att den måste hålla mer än 3 ggr så länge för att det ska löna sig att köpa den dyra. (om man gör arbetet själv, vilket brukar vara fallet om man går till biltema)

Edit: ursäkta ot, finns ju faktiskt en tråd för snack om biltemas varor...
Senast redigerat av henke_99 (6 januari 2010)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

429 Inlägg
6 januari 2010
Tror nog någon som har bytt det styrstaget har glömt att dra åt muttern på inrestyrstaget.
Så den har gängat ur sig själv...

29 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
Jopp, biltema vart det. Då återstår det att se, kommer nog ta ett tag innan jag kört upp de 1000 milen, har knappt råd att köra med bilen nu efter allt lekande tongue 1050 kr/månad om man inte tjänar pengar på annat som gymnasieläsande, inte kul... jonas 740, jo antagligen har de dragit åt muttern så att det blivit rostigt och rostat sönder för gängerna såg man knappt längre.. men nu är allt frid och fröjd!

Sök