2829
Sök

Växlarna greppar inte på höga varv. Bmw e36

172 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
#1
Hej.
Min nyinköpta bil har ett litet myskoproblem.
Den går hur bra som helst på alla växlar, upp till 3000varv!
Från 3 och uppåt så greppar inte växlarna, utan motorn slirar bara, bilen drivs alltså inte framåt.
Noterbart är att detta händer inte alltid, utan bara ibland.

Kan det vara kylan som spökar?
Eller är det växellåda, lameller och allt vad det heter som är åt helvete?

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 december 2009
#2
O nej...Låter inte bra, låter som en tvärslut koppling...Driver den inte alls på 4:an resp 5:an? Om svar ja så hävdar jag att det är ett dolt fel som fanns vid köp. I dag finns det inget som heter "befintligt skick" så tillbaka till den du köpte bilen av o klaga, oavsett om det är en firma eller privatperson. Du har lagen på din sida.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

268 Inlägg
28 december 2009
#3
låter som brända lameller?

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

Hej
39 Inlägg
28 december 2009
#4
Låter som att du har något problem med kopplingen, kan vara lamellerna som du säger.
Om du har råd, passa på att byta allt.

Yes!

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 december 2009
#5
Hm...händer inte alltid...Händer detta oavsett hur varm bilen är? Kan kanske kanske tänkas att du har fukt/vatten i hydrauliken till kopplingen som får den att hänga sig på något sätt...Inget jag direkt hört talas om men men....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

172 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
#6
Vad är det som händer om lamellerna är dåliga?

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 december 2009
#7
En koppling består av tre delar kan man säga: Lamell, tryckplatta och urtrampningslager. Vid förorenad lamell (dvs olja på den) eller om den är nersliten så blir det som du beskriver. Samma sak om tryckplattan är tvärslut. Vid kasst urtrampningslager så låter det oftast skumt om lådan, mest när kopplingen är nedtryckt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

172 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
#8
Förmodligen lamellerna som är slut då? Alt. tryckplattan?

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 december 2009
#9
Lamellen är det vanligaste...När man köper kopplingskit så följer alla 3 delarna med. Om möjligt så undvik att låta bilen slira på kopplingen, svänghjulet kan bli rejält blåanlöpt o då kan det hända att även det måste bytas...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

172 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
#10
Svänghjul är inte det billigaste förstår jag.
Har du något tips på var man kan hitta kopplingskit?
Jag vill inte lämna in den till någon verkstad och så står dom för delarna för då tror jag att pengarna skenar iväg. Jag har privata kontakter som troligtvis kan ta en titt på den..

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 december 2009
#11
Mekonomen eller nån annan liknande kedja, eller ebay.de. Kan även berätta att jag hade ett liknande bekymmer på min M5 E39 (V8, 400Hk, 500Nm), vid fullgas acc så stack varvtalet iväg på 4-5-6 från ca 4500 rpm och uppåt, inte alltid men ibland. Bytte koppling (lamell,tryckplatta och urtrampningslager) o problemet är borta. Just på M5 E39 så är kopplingen en svag punkt, eller rättare sagt ovarsam hantering. På en 318 har man inte riktigt samma problem så det är ovanligt med kopplingsbyte, även om det förekommer.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

172 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
#12
Är ju trots allt en snart 19år gammal bil, så kanske är sånt här man får räkna med. Jag vinner inget av att byta olja i växellådan?

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 december 2009
#13
Jo den kan du byta ändå, eller åtminstone toppa upp till max...Inte ovanligt att det "försvunnit" olja under de 19 åren, men fixa kopplingen med oljebyte i lådan kan du dessvärre inte göra (såvida din bil inte är en automat för då kan det hjälpa ibland...)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

172 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
#14
Då är det lika bra att göra det ordentligt.
Kopplingskit + påfyllning av växellådsolja?

Kan man lita på dessa tyska sidor jag fann på eBay?

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 december 2009
#15
Ja det låter vettigt! ATP Autoteile och Bandel är då jag har handlat av, inga problem. Kolla bara sp frakten inte äter upp ev prisskillnad mot Mekonomen o liknande

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

172 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
#16
Nu var det ett tag sen jag använde det tyska språket, men jag har kommit fram till att denna passar, någon som kan rätta mig tro? wink

http://cgi.ebay.de/Kupplungssatz-fuer-B … 5635a134b4

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 december 2009
#17
Hur många hästar har du? 105 eller typ 140?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

172 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
#18
140!

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 december 2009
#19
Denna borde passa: http://cgi.ebay.de/Kupplung-Satz-3er-BM … 2302344299
Blir knappa 1000 spänn inkl frakt. Om du köper så skicka med att din bil är en 318iS -91, o gärna även chassienr så de kan dubbelkolla att det verkligen blir rätt....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

172 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
#20
Du är ju en pärla smile Var hittar jag chassinumret? tongue


Sök