3267
Sök

Volvo 740 B230F Kylarvattnet ran ut!

88 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
hejsan!

När jag startade min 740 nyss så märkte jag att det blåste väldigt kallt från kupefläkten
så jag tänkte genast att den hadde frusit.

Stängde av bilen och kände på slangarna i motor rummet som har med kylet att göra,

Nedre slangen är Varm
Övre Ljummen
det till kyl från expkärlet kall

Tempen gick INTE upp så bilen kokade utan stannade som normalt..

Sen senare så testade jag starta bilen igen, och då rann en större mängd kyl vätska ut och det blev en pöl vid Höger fram.. Men motorn ser inte "Blöt" ut
På något sätt så har alltså bilen tappat all ( ? ) kylvätska. funderar på om det är en frostplugg som gått

För bilen har INTE visat någon tendens till att Koka / Gå varm! alla slangar sitter fast och där dom ska.

Tänkte om det kan vara en frostplugg eller om det är något annat som gett sig ?

Mvh

1 915 Inlägg
30 december 2009
Om den är tom på vatten nu, så fyll på med vatten och kolla vart det rinner ut.
Är nog enklast.
Är det en frostplugg så byt mot en ny och fyll på ny glykol o vatten.
Kolla även så slangarna är hela.

Med dessa temperaturer så är det inte omöjligt att det frusit sönder om man har dåligt med glykol i kylsystemet.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

88 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
Ska ut och fylla på nytt idag, men tänkte om bilen fryser (som den nog gjort)
vad fyller frostpluggarna för funktion ? "Räddar" dom Topp/packning om det skulle frysa?

för som sakt bilen var alldrig märkvärt uppe i temp utan låg som vanligt.

mvh

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 december 2009
det är du som har bilen å kan lättast se vad som är problemet är
så kolla ett par extra gånger till
om frostpluggarna  gått så lär du ha upptäckt det redan om du har kollat under huven ordentligt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 915 Inlägg
30 december 2009
Om vattnet i motorn fryser så är det väl meningen att isen ska trycka ut frostpluggarna istället för att nåt i motorn ska spricka.

Fyll på vanligt vatten för felsökning, men se till att tappa ur allt vatten sen och/eller fyll på med 50% glykol så det inte fryser.

Imalas skrev:
Ska ut och fylla på nytt idag, men tänkte om bilen fryser (som den nog gjort)
vad fyller frostpluggarna för funktion ? "Räddar" dom Topp/packning om det skulle frysa?

för som sakt bilen var alldrig märkvärt uppe i temp utan låg som vanligt.

mvh

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

88 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
när bilen är igång så har jag märkt att det är ur expantions kärlet som vattnet kom från, började bubbla och skvätta över.. när bilen är igång så drar den åt sig all vatten i kärlet och sen så plötsligt börjar det svämma över.

anar att det frusit i värme paketet någonstans slangarna från motor-rummet in i kupen är kalla och hårda, så ska koppla in kupe värmare. så får det stå.

////

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 december 2009
byt locket till expansionskärlet

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

88 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
locket till kärlet var avskruvat helt när jag testade.. så det är inte locket.. utan det bubblade upp från slangen som går in i kylarn.. nu så stär det en kupe värmare och blåser upp under instrumentpanelen vid pedalerna smile så får hoppas det hjälper...

88 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
Nu verkar det som om mestadels av proppen släppt, Finns värme i kupefläkten ..
Kylar slangarna är därimot lite småkalla, men som sakt värme i kupen blåser varmt smile

Sök