idag har jag flyttat över centrallås, elhissar och smörjt upp allt å även bränt ena elhissen som inte överhettningsskyddet funkade på :S men men... sen har jag monterat de nylackade grejjerna på bil och fotat lite har inte fått tillbaka bbb labdan så jag kan inte mappa in den inför bes. än
har tagit kontakt med hqtec nu å dom hade inte fått bredbandslambdan :S så förhoppningsvis ligger det kvar på företagscenter i mölndal annars så är det stulet eller bortslarvat på posten hoppas på det bästa.
har monterat smalbandslambda sö ja kan mappa in låg och mellanregister iaf sö de går o besikta sen har ja monterat passagerarstol + lite mer inredning å sånt smörjobb
gött! nu har bredbandslambdan äntligen kommit fram paketet hade levererats till företagscenter istället för ut till företaget så i eftermiddag skickar de iväg en ny
har kopplat in den nya bb lambdan nu å den funka klockrent men nu vill inte biljävel starta heller så blev ingen mappning idag heller får försöke få fart på den imöra å ta med lite mer verktyg '
nu har jag äntligen fått start på den var 9 minusgrader ute så va litte kallt å grejja jag ändra lie på kallstarten i mappen sen bytte stift och hade en batteriladdare, en batteribooster + en bil med startkablar så starta den tillslut så ja får nog inhandla ett nytt batteri imörn sen tog jag å junior en liten provtur å den låg lite fett på runt 12-13 AFR på låg last och på lite högre last låg den lite snålt 12,5-13,2 AFR så den ligger någorlunda rätt iaf
sådär ja nu har jag bytt batteri å den startade efter lite justeringar så det vart en liten provtur men får jag ordning det ena så krånglar det andra nu tappade jag kontakten med megatune ständigt så jag fick bara en logg på 10 sek. ungefär så det är ju inte mycket å mappa efter... sen var det bra glint med urdubbade däck med 13 minusgrader ute så jag fick knappt upp något laddtryck utan den spann istället. men men som tur är så har jag en display till bb lambdan så den ligger tillräckligt bra för bes. bara motorn är varmkörd före.
två korta filmer som bevis på att den är körbar iaf (Ps. sänk ljudet före ni kollar så ni inte skjuter basen åt helvete)
så nu har jag kört lite till kallstartsmappningen är inte klar än men den startar efter ett litet tag iaf här är en logg iaf går både lite snålt och fett på en del ställen men har ändrat lite i VEn efter loggen så nästa gång går den nog lite jämnare men den går tillräckligt bra för bes. nu så bare jag bytt motor på 965an så ska jag ta hem bilen, byta fjärar fram och fixa lite med kallstarterna sen boka tid.
det var runt 18 minusgrader idag så jag fortsätte lite med topplocket som ska på senare och måttade ut lite ställen jag ska porta och frächade upp lite insugsventiler. skulle haft en svarv bare så jag kan ta ner diametern på ventilen nerefter för flödes skull. men men får räcka med en polering tillsvidare. har skissat lite på ett plenum å fantiserat lite mä
har köpt nya slipstift te dremeln nu å dom hyvla bort alugodset utav helvete så dom va riktigt nice men men nu börjar portningen till ena cylindern bli klar iaf slänger upp lite bilder ikväll
insugsporten: har flyttat kanalen lite åt vänster på bilden sen tänkte jag fylla igen en del på högersidan och upptil på bilden med aluminiumepoxy för att förbättra flödet och få ner diametern lite. är lite experimenttopp så förhoppningsvis ska den bli pigg på mellanregistret om jag tänkt rätt
förbränningsrummen har tagit form för att få bättre flöde runt ventilerna och så behållde jag en del av squichen för att det förhoppningsvis ska ge bättre bränsleblandning. även detta är mina egna teorier ska jämna till allt så jag får en slät yta å sen räkna ut det nya komp.förhållandet
avgasporten har jag just börjat med så det återstår en del men jag har format om porten så det ser ut mer som ett D istället för fyrkantsport men den är ej klar än så det är lite ojämnt på bilden
lite mer bilder på portningen men fortfarande en hel del kvar gjorde en liten bild i paint hur det är tänkt att det ska bli å men ä riktigt överdrivet så det ska synas handlar ju om millimeter i verkligheten har ingen plats för bilen hemma just nu så det ä därför jag fixar lite med toppen när det kliar i fingrarna men efter jul så ska den hem igen så jag kan fixa lite inför bes.
nu har jag fått hem bilen igen och fixat lamporna inför bes. och börjat montera ihop centrallås, elhissar dörrsidor mm. imörn blir det bes. fjärer, mappa in tomgång, kallkörning å lite mer plock inför besiktningen
fint bygge , fin bottendel klarar ju ett par kusar , spana gärna in mitt projekt länk finns på profil mvh
tackar nja har inte kosstat på bottendelen så mycket men det behövs ju inga H-profiler till den effekten jag ska ha i denna motorn heller däremot har jag en volvo vitsexa jag funderar på att bygga på i fortsättningen men inget jag har klart än, är tillräckligt dyrt som det är nu när jag bara lever på bidrag från försäkringskassan just nu
passar på att mappa in kallstarterna å sånt nu när det är kallt ute inte så kul update... men har fixat lite bes. saker samtidigt så bara jag får ordning på kallstarterna och monterat bes. fjärer så ska jag äntligen boka besiktningen. men kallstarterna tar lite tid eftersom jag måste vänta ett dygn emellan varje kallstart för att få rätt värden och nu är jag inne på dag 3 men har något felställt antagligen för den går kasst så fort det blir kallt men har kollat över mappen och fixat lite så imorn blir det nog bättre