3374
Sök

Bilen dör efter gaspådrag efter jag monterat dumpventil på 940 LTT

86 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#1
Har monterat en dumpventil på min 945 LTT! När jag kör o gasar på o håller in kopplingen så dör bilen! Står jag stilla så funkar den bra om jag gasar upp den.

erixon89
30 december 2009
#2
Tror det kan vara  typ fel dump återcirkulerande?

Driifter;)
1 630 Inlägg
30 december 2009
#3
du har väl säkert satt på en öppen dump?

o då gasar du på motorn får en jäkla massa luft som passerar lmm o sen släppar du gasen o kopplar så dumpar den juh o släpper ut all luft.. men motorn tror att den ska få en jävla massa luft o suger i sig en massa soppa.. men du har ju släppt ut all den luften genom dumpen o bilen dör för den går så jäkla fett just då

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

86 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#4
erixon89 skrev:
Tror det kan vara  typ fel dump återcirkulerande?

Är en öppen dump! Verkar som den tar tjuvluft o sen dör.

3 295 Inlägg
30 december 2009
#5
det är exakt så det är, montera tillbaka den andra orginal avlastningsventilen så ska du se att problemet försvinner wink


Cupra_
30 december 2009
#6
Lånar tråden lite.. Har samma fel på min S40 2,0T. Kan det vara tjuvluft där med? Sitter insatsfilter, chip och 3" efter kat. Den gjorde såhär innan grejerna monterades så jag misstänker tjuvluft. LMM:en funkar som den ska. Inga felkoder finns. Var ska jag börja?

86 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#7
Quadrablast skrev:
Lånar tråden lite.. Har samma fel på min S40 2,0T. Kan det vara tjuvluft där med? Sitter insatsfilter, chip och 3" efter kat. Den gjorde såhär innan grejerna monterades så jag misstänker tjuvluft. LMM:en funkar som den ska. Inga felkoder finns. Var ska jag börja?

Jag ska prova o kolla det med på min! Men hittar du felet så skriv till mig så kan jag oxå prova det

Cupra_
30 december 2009
#8
Flanders74 skrev:
Quadrablast skrev:
Lånar tråden lite.. Har samma fel på min S40 2,0T. Kan det vara tjuvluft där med? Sitter insatsfilter, chip och 3" efter kat. Den gjorde såhär innan grejerna monterades så jag misstänker tjuvluft. LMM:en funkar som den ska. Inga felkoder finns. Var ska jag börja?

Jag ska prova o kolla det med på min! Men hittar du felet så skriv till mig så kan jag oxå prova det

Absolut, hojtar om jag kommer på något. Haft en tanke på tomgångsmotorn men det känns långsökt.

86 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#9
Quadrablast skrev:
Flanders74 skrev:
Quadrablast skrev:
Lånar tråden lite.. Har samma fel på min S40 2,0T. Kan det vara tjuvluft där med? Sitter insatsfilter, chip och 3" efter kat. Den gjorde såhär innan grejerna monterades så jag misstänker tjuvluft. LMM:en funkar som den ska. Inga felkoder finns. Var ska jag börja?

Jag ska prova o kolla det med på min! Men hittar du felet så skriv till mig så kan jag oxå prova det

Absolut, hojtar om jag kommer på något. Haft en tanke på tomgångsmotorn men det känns långsökt.

Nja,jag tycker det låter mer som att den tar tjuvluft!Men jag får kolla lite imorron om det e läckage på nån vakumslang eller om det har med min pysventil att göra

3 295 Inlägg
30 december 2009
#10
Flanders74 skrev:
erixon89 skrev:
Tror det kan vara  typ fel dump återcirkulerande?

Är en öppen dump! Verkar som den tar tjuvluft o sen dör.

den drar tjuvluft igenom dumpventilen som står öppen på tomgång, har du en justerskruv så justera på den så att kolven hålls stängd  på tomgång.


Cupra_
30 december 2009
#11
Slave_joe skrev:
Flanders74 skrev:
erixon89 skrev:
Tror det kan vara  typ fel dump återcirkulerande?

Är en öppen dump! Verkar som den tar tjuvluft o sen dör.

den drar tjuvluft igenom dumpventilen som står öppen på tomgång, har du en justerskruv så justera på den så att kolven hålls stängd  på tomgång.

Hur skulle det gå till på min i sånna fall? Jag har ju intern WG (orginal) Som jag vet är tät..

86 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#12
Slave_joe skrev:
Flanders74 skrev:
erixon89 skrev:
Tror det kan vara  typ fel dump återcirkulerande?

Är en öppen dump! Verkar som den tar tjuvluft o sen dör.

den drar tjuvluft igenom dumpventilen som står öppen på tomgång, har du en justerskruv så justera på den så att kolven hålls stängd  på tomgång.

Är skruvad i botten nu!Men har fått med brickor till den! Får väl prova med det o se om det hjälper

Driifter;)
1 630 Inlägg
30 december 2009
#13
har du öppen dump går den för fett när du sen när du släpper gasen för boxen fattar ju inte att du har dumpat ut all luft som den tror att motorn ska få så sätt tillbaka din orgnialdump så ska du se att de funkar som det ska sen igen..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

3 295 Inlägg
30 december 2009
#14
Läs detta noga. jag vet att det är från en saab klubb men ni kan ju försöka iaf. http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=80329 allt NI BEHÖVER veta om dumpventil/avlastningsventiler.


Cupra_
30 december 2009
#15
Slave_joe skrev:
Läs detta noga. jag vet att det är från en saab klubb men ni kan ju försöka iaf. http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=80329 allt NI BEHÖVER veta om dumpventil/avlastningsventiler.

Läste länken.. Tyvärr hjälpte den inte mig så mkt då vet hur allt funkar (nåja) men inte vad som är fel.. Måste nästan vara tjuvluft någonstans.. Får väl gå över alla slangar med startgas..

6 Inlägg
30 december 2009
#16
Det Amazon_123GT säger är helt riktigt.. Generellt sett ska man inte sätta en öppen dump på en bil med lmm. Dock funkar det dugligt på många bilar att göra det. Men jag skulle aldrig sätta öppen dump på en bil med lmm, bättre då att köra med återcirkulerande och sportluftfilter så hörs dumpljudet mkt ändå..

Så om du Quadrablast har samma symptom som Flanders74 och fick detta när dump osv monterades så skulle jag defenitivt testa att montera tillbaka original som är återcirkulerande..

Mvh Filip


Cupra_
30 december 2009
#17
Cousen skrev:
Det Amazon_123GT säger är helt riktigt.. Generellt sett ska man inte sätta en öppen dump på en bil med lmm. Dock funkar det dugligt på många bilar att göra det. Men jag skulle aldrig sätta öppen dump på en bil med lmm, bättre då att köra med återcirkulerande och sportluftfilter så hörs dumpljudet mkt ändå..

Så om du Quadrablast har samma symptom som Flanders74 och fick detta när dump osv monterades så skulle jag defenitivt testa att montera tillbaka original som är återcirkulerande..

Mvh Filip

Det roliga är att jag har samma problem som trådskaparen MEN jag har originaldumpen på..

86 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#18
Cousen skrev:
Det Amazon_123GT säger är helt riktigt.. Generellt sett ska man inte sätta en öppen dump på en bil med lmm. Dock funkar det dugligt på många bilar att göra det. Men jag skulle aldrig sätta öppen dump på en bil med lmm, bättre då att köra med återcirkulerande och sportluftfilter så hörs dumpljudet mkt ändå..

Så om du Quadrablast har samma symptom som Flanders74 och fick detta när dump osv monterades så skulle jag defenitivt testa att montera tillbaka original som är återcirkulerande..

Mvh Filip

Ska montera tbx till original igen imorron!Orkar inte klydda med det nu!Fixar ny dump sen ist.

6 Inlägg
31 december 2009
#19
Quadrablast skrev:
Cousen skrev:
Det Amazon_123GT säger är helt riktigt.. Generellt sett ska man inte sätta en öppen dump på en bil med lmm. Dock funkar det dugligt på många bilar att göra det. Men jag skulle aldrig sätta öppen dump på en bil med lmm, bättre då att köra med återcirkulerande och sportluftfilter så hörs dumpljudet mkt ändå..

Så om du Quadrablast har samma symptom som Flanders74 och fick detta när dump osv monterades så skulle jag defenitivt testa att montera tillbaka original som är återcirkulerande..

Mvh Filip

Det roliga är att jag har samma problem som trådskaparen MEN jag har originaldumpen på..

Då är det en helt annan sak..


3 295 Inlägg
31 december 2009
#20
Quadrablast skrev:
Cousen skrev:
Det Amazon_123GT säger är helt riktigt.. Generellt sett ska man inte sätta en öppen dump på en bil med lmm. Dock funkar det dugligt på många bilar att göra det. Men jag skulle aldrig sätta öppen dump på en bil med lmm, bättre då att köra med återcirkulerande och sportluftfilter så hörs dumpljudet mkt ändå..

Så om du Quadrablast har samma symptom som Flanders74 och fick detta när dump osv monterades så skulle jag defenitivt testa att montera tillbaka original som är återcirkulerande..

Mvh Filip

Det roliga är att jag har samma problem som trådskaparen MEN jag har originaldumpen på..

då är det ju inte sama problem som TS har... skulle tänka mig att det är otät mellan lmm och turbo nånstans..



Sök