3192
Sök

Ang Chip till Volvo 940 ltt -96

Whatever :)
1 652 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#1
Min fråga är vad mycket jag eventuellt behöver byta för att de ska harmonera fint med BSR steg 2 chip?
Topp är 530 med T-kam. (org)


Klarar orginal turbon av detta chip eller måste jag byta upp mig?


De jag ska byta oavsett är till 3" avgas, större ic...
Hänga på 531 portad med en bra svarande kam.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
30 december 2009
#2
turbon klarar det men man måste byta WG till en större iaf.

...........Team T-Röd Racing.............

Whatever :)
1 652 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#3
Hmm okej, för i kittet medföljer de; Chip, Wg 0.8bar, fäste och dekal.
Men funderar om man kan ändra i ordern och beställa en Wg 1.2bar.
Hur blir de med ic ? Hänger den med eller måste de uppgraderas de med?

StlpMK skrev:
turbon klarar det men man måste byta WG till en större iaf.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
30 december 2009
#4
XeptiQ skrev:
Hmm okej, för i kittet medföljer de; Chip, Wg 0.8bar, fäste och dekal.
Men funderar om man kan ändra i ordern och beställa en Wg 1.2bar.
Hur blir de med ic ? Hänger den med eller måste de uppgraderas de med?

StlpMK skrev:
turbon klarar det men man måste byta WG till en större iaf.


Jo men ska du ladda över 1 bar så skulle en alu ic va mkt bättre big_smile

...........Team T-Röd Racing.............

Whatever :)
1 652 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#5
Okej okej, nej jag hade tänkt till att börja med ca 1 bar... inte över.. har inte vevstakar till mer ladd..tongue

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
30 december 2009
#6
XeptiQ skrev:
Okej okej, nej jag hade tänkt till att börja med ca 1 bar... inte över.. har inte vevstakar till mer ladd..tongue

Haha, över 1 bar då börjar stakarna ge sig tongue

...........Team T-Röd Racing.............

133 Inlägg
30 december 2009
#7
XeptiQ skrev:
Okej okej, nej jag hade tänkt till att börja med ca 1 bar... inte över.. har inte vevstakar till mer ladd..tongue

Original koppling kan slira beroende på hur den mår innan. Jag tycker turbon är lämplig att byta i samband med topp/kambyte om du satsar över 200 hk.
Sedan kan du ladda mer än 1 bar med dina stakar. jag laddar 1,4-1,5 bar utan problem.
Senast redigerat av 940Black (30 december 2009)

940ltt

040 RedLine
1 219 Inlägg
31 december 2009
#8
Original IC karar ungeför 1,2bar om inte mer... Inte lönt att byta IC om du inte gör mer med motorn.
Men det är inte lönt att ladda över en bar med original turbon då den bara ger ifrån sig varmluft (0,8 är lagom).
Stakarna klarar ungeför 300hk, så det är inga som heldst problemmed det!

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Whatever :)
1 652 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
#9
mjo kopplingen mår inte så bra just nu de gör den inte. men de är något som måste ordnas vilketsom.
hmm vilken turbo kan du rekomendera ? Har funderingar på 850:ins t5r turbon?
Jag har ju en 531 topp som jag ska bearbeta lite.. men vet ännu inte någon vettig kam.
Skulle min nuvarande T-kam fungera okej?

940Black skrev:
Original koppling kan slira beroende på hur den mår innan. Jag tycker turbon är lämplig att byta i samband med topp/kambyte om du satsar över 200 hk.
Sedan kan du ladda mer än 1 bar med dina stakar. jag laddar 1,4-1,5 bar utan problem.

hmm okej, men som i föregående inlägg så är de max 1 bar.. 0.8 låter fint de med. så länge de flyttar sig lite... hmm varmluft ger väl alla turbos ifrån sig om jag inte har missuppfattat de.. smile
BrajjAxx skrev:
Original IC karar ungeför 1,2bar om inte mer... Inte lönt att byta IC om du inte gör mer med motorn.
Men det är inte lönt att ladda över en bar med original turbon då den bara ger ifrån sig varmluft (0,8 är lagom).
Stakarna klarar ungeför 300hk, så det är inga som heldst problemmed det!

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

148 Inlägg
31 december 2009
#10
Jag bytte för ett tag sedan från 13g till 15g o blev väldigt nöjjd...den duger nog gott o väl till ditt mål skulle jag tro, men självklart finns det större varianter som passar med eller mindre direkt på original grenrör.

Självklart blåser alla turbo agg varm luft, men pressar du ett litet agg för mkt så har du väldigt mkt varmare luft, vilket INTE är att föredra.

Släng T kammen...

Low´n´slow is da shit

133 Inlägg
31 december 2009
#11
XeptiQ skrev:
mjo kopplingen mår inte så bra just nu de gör den inte. men de är något som måste ordnas vilketsom.
hmm vilken turbo kan du rekomendera ? Har funderingar på 850:ins t5r turbon?
Jag har ju en 531 topp som jag ska bearbeta lite.. men vet ännu inte någon vettig kam.
Skulle min nuvarande T-kam fungera okej?

940Black skrev:
Original koppling kan slira beroende på hur den mår innan. Jag tycker turbon är lämplig att byta i samband med topp/kambyte om du satsar över 200 hk.
Sedan kan du ladda mer än 1 bar med dina stakar. jag laddar 1,4-1,5 bar utan problem.

hmm okej, men som i föregående inlägg så är de max 1 bar.. 0.8 låter fint de med. så länge de flyttar sig lite... hmm varmluft ger väl alla turbos ifrån sig om jag inte har missuppfattat de.. smile
BrajjAxx skrev:
Original IC karar ungeför 1,2bar om inte mer... Inte lönt att byta IC om du inte gör mer med motorn.
Men det är inte lönt att ladda över en bar med original turbon då den bara ger ifrån sig varmluft (0,8 är lagom).
Stakarna klarar ungeför 300hk, så det är inga som heldst problemmed det!


Jo den turbon funkar fint! 15g, 16t, 18t, 19t heter de aggen som passar bäst till din bil. Nej T-kammen duger inte ens till original utförande släng den åt skogen! Satsa på en A-kam den liknar T fast drar lite längre eller någon av V profilerna.
ICn kan du vänta med, men när man pressat en trimmad motor hårt under en längre period så blir turbon väldigt varm och du tappar massa effekt när den pumpar varmluft därför är det bra med en effektivare IC.

940ltt

Whatever :)
1 652 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
#12
okej okej, vart hittar man dessa agg ? eller vilka bilar sitter dessa på? hmm okej så T kammen är inget att ha då.. för vet att farsan ville ha de efter jag har bearbetat klart toppen jag har och jag skulle ta hans A kam... men hur bli karaktären med V profilerna?

940Black skrev:
Jo den turbon funkar fint! 15g, 16t, 18t, 19t heter de aggen som passar bäst till din bil. Nej T-kammen duger inte ens till original utförande släng den åt skogen! Satsa på en A-kam den liknar T fast drar lite längre eller någon av V profilerna.
ICn kan du vänta med, men när man pressat en trimmad motor hårt under en längre period så blir turbon väldigt varm och du tappar massa effekt när den pumpar varmluft därför är det bra med en effektivare IC.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
#13
Okej, vad är de för agg som ligger i nu? Kikade lite på stylingbutiken.se och såg att de säljer kopior för 3000:- är de något att ha tro?

swedahl skrev:
Jag bytte för ett tag sedan från 13g till 15g o blev väldigt nöjjd...den duger nog gott o väl till ditt mål skulle jag tro, men självklart finns det större varianter som passar med eller mindre direkt på original grenrör.

Självklart blåser alla turbo agg varm luft, men pressar du ett litet agg för mkt så har du väldigt mkt varmare luft, vilket INTE är att föredra.

Släng T kammen...
Senast redigerat av XeptiQ (31 december 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

148 Inlägg
31 december 2009
#14
XeptiQ skrev:
Okej, vad är de för agg som ligger i nu? Kikade lite på stylingbutiken.se och såg att de säljer kopior för 3000:- är de något att ha tro?

swedahl skrev:
Jag bytte för ett tag sedan från 13g till 15g o blev väldigt nöjjd...den duger nog gott o väl till ditt mål skulle jag tro, men självklart finns det större varianter som passar med eller mindre direkt på original grenrör.

Självklart blåser alla turbo agg varm luft, men pressar du ett litet agg för mkt så har du väldigt mkt varmare luft, vilket INTE är att föredra.

Släng T kammen...


Nu har du en 13g (13c?) , dom räcker inte till vidare mkt...
Dom på stylingbutiken kräver bearbetning av grenrör, andra ledningar för oljan osv...inte bullt on alltså.
Desutom är dom säkert i största laget:D Doch har jag en sådan nu.

Jag har nog ngn bild på grenröret på min sida, 940n.
Men det é nog inte fel o sattsa på någon av familjen Mitsubishi 15g, 16t, 18t, 19t som passa med mindre modifieringar.
Min 15g ska ev säljas, den har gått max 300mil sen ny...

Low´n´slow is da shit

Whatever :)
1 652 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
#15
Okej okej, då vet jag de... Men funkar 15g till ca 0.8 - 1.0 bars ladd? utan att de går åt skogen...
Hur mycket hade du tänkt dig för turbon? Vad kostar en sådan ny?

swedahl skrev:
Nu har du en 13g (13c?) , dom räcker inte till vidare mkt...
Dom på stylingbutiken kräver bearbetning av grenrör, andra ledningar för oljan osv...inte bullt on alltså.
Desutom är dom säkert i största laget:D Doch har jag en sådan nu.

Jag har nog ngn bild på grenröret på min sida, 940n.
Men det é nog inte fel o sattsa på någon av familjen Mitsubishi 15g, 16t, 18t, 19t som passa med mindre modifieringar.
Min 15g ska ev säljas, den har gått max 300mil sen ny...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
#16
Just de, när jag googlade på denna 15g så kom detta fram?
TD04H--> 15g?
eller är detta en lustig kopia ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 915 Inlägg
1 januari 2010
#17
Turbon heter TD04H-15G.
Beg brukar de ligga mellan 1000-2000kr beroende på skick. (Kolla TPC osv på säljes så hittar du nån tillslut)
Finns även de som vill ha mer betalt.
Själv så köpte jag min 15G för 1000kr, bra skick förutom avgashuset som hade nån liten spricka, men inget allvarligt.
Är väldigt vanligt med sprickor i avgashusen, så kolla det innan ett köp.
Ytliga sprickor funkar att köra med, men är de genomgående behöver de svetas eller byta ut avgashuset (ca 2000kr nytt)
Spricker ofta vid wastegateventilen, och läcker det där så funkar det inte alltid så bra.

Vad jag läst så rekomenderas det max 1,2bar laddtryck med 15G. Men vet dom som kört med 1,4 utan problem.
Se bara till så bilen får bensin så det räcker.

Släng din T-kam i soporna och montera en A istället, så blir den lite roligare att köra smile

Vill du lägga mer pengar o få mer effekt finns det bra trimkamaxlar att köpa för 1-3000kr.

XeptiQ skrev:
Just de, när jag googlade på denna 15g så kom detta fram?
TD04H--> 15g?
eller är detta en lustig kopia ?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Whatever :)
1 652 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#18
Hmm okej den heter så, men jag är inte så mycket för begagnat igentligen. Men vad skulle ett sådant agg kosta nytt? 4-5000?
mjo nu har jag odrnat ett helt ny A kam för en billig peng 900:- smile

Louksor skrev:
Turbon heter TD04H-15G.
Beg brukar de ligga mellan 1000-2000kr beroende på skick. (Kolla TPC osv på säljes så hittar du nån tillslut)
Finns även de som vill ha mer betalt.
Själv så köpte jag min 15G för 1000kr, bra skick förutom avgashuset som hade nån liten spricka, men inget allvarligt.
Är väldigt vanligt med sprickor i avgashusen, så kolla det innan ett köp.
Ytliga sprickor funkar att köra med, men är de genomgående behöver de svetas eller byta ut avgashuset (ca 2000kr nytt)
Spricker ofta vid wastegateventilen, och läcker det där så funkar det inte alltid så bra.

Vad jag läst så rekomenderas det max 1,2bar laddtryck med 15G. Men vet dom som kört med 1,4 utan problem.
Se bara till så bilen får bensin så det räcker.

Släng din T-kam i soporna och montera en A istället, så blir den lite roligare att köra

Vill du lägga mer pengar o få mer effekt finns det bra trimkamaxlar att köpa för 1-3000kr.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 915 Inlägg
1 januari 2010
#19
Vet inte vad en ny 15G kan kosta.
En begagnad funkar oftast lika bra och kostar mindre, men det är dina pengar.
En ny A-kam för 900kr, för det priset hade jag hellre valt en trimkam från tex  folkraceshopen.
En begagnad A-kam kan man få för en hundring och funkar bra den oxå, då de sällan slits.

Tänker du köpa allt nytt så kommer det kosta en del och då kan du lika gärna köpa lite bättre saker för liknande priser, så får du mer effekt i motorn oxå.

XeptiQ skrev:
Hmm okej den heter så, men jag är inte så mycket för begagnat igentligen. Men vad skulle ett sådant agg kosta nytt? 4-5000?
mjo nu har jag odrnat ett helt ny A kam för en billig peng 900:- smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Whatever :)
1 652 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#20
Okej, men de kanske är värt de. Är för tillfället arbetslös men jobb på G så vill börja lite smått med utte trim innan jag går på vevstakar, kolvar m.m....
hmm okej, som sagt köpet är ju inte igenom men vad för sort av trim kam du rekka till jsut detta recept?

Louksor skrev:
Vet inte vad en ny 15G kan kosta.
En begagnad funkar oftast lika bra och kostar mindre, men det är dina pengar.
En ny A-kam för 900kr, för det priset hade jag hellre valt en trimkam från tex  folkraceshopen.
En begagnad A-kam kan man få för en hundring och funkar bra den oxå, då de sällan slits.

Tänker du köpa allt nytt så kommer det kosta en del och då kan du lika gärna köpa lite bättre saker för liknande priser, så får du mer effekt i motorn oxå.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser


Sök