5245
Sök

Hur gör ni med pengar?

676 Inlägg
22 maj 2006
egentligen. hur kul är det att VRÅLSTYLA en bil och sedan inte rulla på gatan? visst, de e klart att en del som på t.ex elmia rullar asså. men en del står ju bara i montern, in på en skåpkärra och sedan hem till garaget :S jag tycker att höjdpunkten av t.ex elmia är ute på gatan sen, de e där man ser dom snyggaste bilarna. tycker jag iaf smile

OLAGBG
596 Inlägg
22 maj 2006
Foffis skrev:
egentligen. hur kul är det att VRÅLSTYLA en bil och sedan inte rulla på gatan? visst, de e klart att en del som på t.ex elmia rullar asså. men en del står ju bara i montern, in på en skåpkärra och sedan hem till garaget :S jag tycker att höjdpunkten av t.ex elmia är ute på gatan sen, de e där man ser dom snyggaste bilarna. tycker jag iaf smile

vilka idiot byggen menar du då både kooz, david (mrfun) Kruse och Peraero kör sina bilar till och från utställningar.. det är väl som högst rankade bilbyggarna i sverige nu...

Project skrev:
Hej!

Är väldigt ny inom bilstylingens värld. Är inte särskillt engagerad heller, mer intresserad.

Jag satt o funderade på en sak. Ta bilsportsnummret nu senast.
Denna fråga kan nog inte många här svara på dock, men hoppas på nått svar från någon som vet.

"Mr Z" tror jag nån 350z hette, sjukt snyggt stylad.
Vi kan ta den som exempel.

En ung kille, i runt 20 år, bygger en sådan bil.
Hur får man pengar till det?
Samtidigt bygger dom på flickvännens Toyota Mr2???

Alltså, är det rika föräldrar som gäller?
Eller ta gigantiska lån o bo hos föräldrarna tills man är 30?
Eller hur gör dom?

Jag själv har fast jobb, är 22år o en rejäl lön dessutom..

Men bara att köpa en 350z i sig är en stor grej för ekonomin.
Sen att köpa all styling till är ju ett lån bara det.
Ett garage till övers, eller då hyra ett (mer pengar).

Sen tiden att lägga ner på det, för man ska ju ha ett jobb för att betala allt... eller hur? ja...

Detta är alltså ingenting för att klanka ner, de som gör sådana byggen som 350z´n är sjukt duktiga o allt... hur de får pengar spelar ingen roll heller...

Men hur går sådant ihop? Undrar verkligen.
Nu menrar jag inte nån som stylar sin 240, utan byggen där det handlar om lite dyrare o nyare bilar o rejäl styling...

Bara nyfiken på, hur får folk pengarna?

kooz som du skriver om är inte 20 som du skriver han är 28 år..

har byggt min bil helt utan lån så det gäller å prioritera bara...
vill man va fränast vid korvmojjen så kostar det på
Senast redigerat av olagbg (22 maj 2006)

OLAGBG
VOLVO

Yrkesförare
1 073 Inlägg
22 maj 2006
Martin 9-3 skrev:
Jo det gäller att inte låta sig luras för mycket. idag kan vem som helst som har någon form av inkomst köpa en bil på lån på mer eller mindre hela beloppet men ser liksom ingen njutning idet.

Varför åka omkring och glänsa med bankens egendom?
Skrattretande hur folk man vilja visa upp vad banken äger, jag skulle skämmas.

Nä ett bra jobb och lite extraknäck och sparsamhet så kan man glänsa i egenägd bil rätt fort.

För det första: Alla eller skulle säga det flesta har inte råd att smälla upp flera hundra tusen kronor ur fickan kontant och därmed finns alternativet lån.
Och för det andra, vaddå skämmas? Jag själv med många andra jobbar hårt och tjänar pengar men det innebär inte att man skrapar ihop en mindre förmögenhet på kort tid.
Ska man betala hus, bil och allting kontant så kan man njuta av det lagom till pensionen. Jag jobbar snitt 60 timmar i veckan och inte fan skulle jag lyckas med det innan 30 ändå. Tänk på det!//Andy

1 079 Inlägg
22 maj 2006
Nu stylar inte jag som en tok, men har ändå lagt mkt pengar på bilarna och man får prioritera.

Vill man vara modelejon handla mkt kläder, bo fint/dyrt, äta lunch ute, äter finare mat, festa varje helg Eller handla endast nödvändigt med kläder typ max 250:-/mån i genomsnitt, bo i en billig lägenhet, tar med hemlagad lunch, äter billig mat som havregrynsgröt, pasta, nudlar, är i garaget istället för att festa mm mm så kan jag lova dig att man får pengar över.

Sen kan man ju jobba extra/helger.

Sen finns förstås lån, att låna pengar är ju upp till var och en, att reta andra för "bankens bil" och sånt är ju löjligt. Det är inte så dumt att ha en fast månadskostnad att betala av en bil för, istället för att spara, gneta i flera år för något som troligtvis aldrig blir av. Bättre njuta av det nu än att dö sparande för nåt man kanske aldrig får uppleva, lev livet innan det är för sent.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

1 741 Inlägg
22 maj 2006
den killen du snackar om har ju börjat smått och gått uppåt i RASK takt = köpt billig bil stylat sålt MYCKET dyrare så han tjänat en massa på den sen nästa bil kanske t.o.m fick spons på endel saker och tjänade ännu mer på den sen har han nog fortsatt i den takten och bara tjänat mer och fått mer spons hela tiden.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

2 014 Inlägg
22 maj 2006
Kooz har i princip helspons på sina senaste bilar, så de har inte kostat särskilt mycket i rena pengar räknat.

Innan sin 300ZX har han inte stylat någon bil något nämnvärt, och förutom en Mitsubishi Eclipse (Mitzumi) har han inte sålt någon av de bilar han har stylat.

Hans bilar används dessutom ute på vägarna. Ibland körs de till och från arbete om jag inte missminner mig, han skjutsar på polare (som mig) inför olika evenemang, exempelvis baler, studenter, bröllop, etc. Har även hänt att han deltagit på diverse race med dem.

Anledningen till att just Kooz har så mycket pengar att lägga på att köpa och styla bilar är just för att det inte kostar honom så mycket pengar att göra det, på grund av all spons. Alltså inga rika föräldrar, stora arv eller andra skumma källor till kosing här inte.

Hans byggen kanske inte tilltalar alla, men han är bra på det han gör och det har uppmärksammats av företagen i branschen. I och med detta har han jäkligt bra sponsringsvillkor som går ut på att han köper och bygger bilar nästan gratis... Och det är inget att skämmas över, det är nog en drömma många av oss andra vill uppnå.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

29 Inlägg
22 maj 2006
Nu fattar inte! Martin 9-3.
Kan du säga mig hur du ska göra när du köper hus? Ska du spara ihop alla pengar till ett hus eller?
Det är rätt vanligt att folk har lån, på både bil o hus.
Men har man lyckats spara pengar är ju det bra. Alla har ju inte den möjligheten, eller hur!

8 156 Inlägg
22 maj 2006
Hmm. Lite svensk avundsjuka...
Vet en hel del som prioriterar. Om man slutar röka, slutar gå på krogen och äter nudlar varannan dag så får man pengar över till annat. Just nu är jag i en period då jag prioriterar min kropp.
(Så mycket pengar går till mat. Måste äta en hel del pga mycket träning)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Amatör
444 Inlägg
22 maj 2006
chimmy skrev:
vill du bo fint eller åka fint?
vill du festa eller gasa ?
vill du se "snobbig" ut eller "medel"?
livet handlar om prioriteringar ...
jobba som fan, slösa inte en spänn om de inte är livsviktigt, tex hyra mat osv, resten på bilen
och försök att få rabatter/sponsorer !
de är väll en hyfsad o kort förklaring om hur dom flesta gör ,,

riktigt bra sagt =0)

9 108 Inlägg
22 maj 2006
Martin 9-3 skrev:
Jo det gäller att inte låta sig luras för mycket. idag kan vem som helst som har någon form av inkomst köpa en bil på lån på mer eller mindre hela beloppet men ser liksom ingen njutning idet.

Varför åka omkring och glänsa med bankens egendom?
Skrattretande hur folk man vilja visa upp vad banken äger, jag skulle skämmas.

Nä ett bra jobb och lite extraknäck och sparsamhet så kan man glänsa i egenägd bil rätt fort.

Du var mig en rolig tomte!
Så det är alltså folk från BANKEN som spenderat hundratals timmar i mitt garage och byggt min bil efter eget huvud??????
Hur många köper egentligen en ny bil utan lån? Rikemansbarn! Jag väljer att ha högre månadskostnader och bo i en etta, prioriterar bilen och super inte lika mycket på krogen etc etc.

Man bygger sin bil och man fixar pengar till den, jag jobbar på bilindustri med hyfsad lön men har väldigt svårt för att spara även om jag egentligen har råd, därför passar lån mig bättre!

Att banken skulle äga en bil bara för att pengarna är lånade är ett av de löjligaste uttrycken jag hört fanimej! Dom får väl tillbaka pengarna eller?? Med ränta dessutom, man rånar dom inte precis.

Ser gärna ett svar från dig angående om banken byggt min bil eller inte och om jag ska skämmas för att åka runt i den bara för att jag lånat pengar.
Senast redigerat av MilleN (22 maj 2006)

Fartdåre
286 Inlägg
22 maj 2006
Jag tror nog jag hellre har 400k på banken och betalar av en månadskostnad på bilen än slänger ut 400k på en bil som tappar värdet så fort man klivit ut ur salongen... Jag förstår hur du resonerar men tycker inte om det så mycket eftersom man kan göra så mycket annat med dem 400 och fortf ha en bil. Man kanske kan piffa upp den och sen tjäna pengar samtidigt? hade jag haft 10 mille på banken och lagt ut 400 cash på en bil så är det en annan femma...

Fisketokig
2 997 Inlägg
22 maj 2006
Missförstå mig inte wink

det är skillnad på bil och boende. ett boende behöver man och det är stora summor så det är ju klart att det krävs lån i de flesta fall mm

men åter till bilar, att ta en ny bil på avbetalning ser jag inte som något konstigt utan mer avlastning till förmånlig ränta idag men dit min inlägg riktades var på dem, de är ett fåtal men iaf de som köper bil och stylar, bygger stereo och sen glider ner på stan och glänser när de iallafall knappt betalat en krona själv än.

Det är dit min inlägg var menat. Att skryta med lånade grejor, skillnad om de lägger ner mycket jobb och egna idéer själva så ser jag det på annat sätt.

Jag känner till en som köpte en ny volvo för ett par år sedan vanlig modell och inget speciellt och det första han gjorde var att åka runt till alla han kände som han annars inte brukar åka till (som oss) bara för att han skulle visa upp vad han köpt trots att hela bilen var på lån.

Se min skillnad i tänkade, visst kan ni köpa en fet Jaguar men jag kommer inte kolla åt den om jag vet att den är köpt på lån och sen avsedd för att sticka ut...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

2 Inlägg
22 maj 2006
De där va ju så jävla idiotisk skrivet!!
Har du råd att åka in till en volvo försäljare och köpa en ny volvo v70 kontant lr?Snobb jävel!

9 108 Inlägg
22 maj 2006
Martin 9-3 skrev:
Jag känner till en som köpte en ny volvo för ett par år sedan vanlig modell och inget speciellt och det första han gjorde var att åka runt till alla han kände som han annars inte brukar åka till (som oss) bara för att han skulle visa upp vad han köpt trots att hela bilen var på lån.

Se min skillnad i tänkade, visst kan ni köpa en fet Jaguar men jag kommer inte kolla åt den om jag vet att den är köpt på lån och sen avsedd för att sticka ut...

Han tar sig ju fortfarande råd att köpa den eller hur? Han får spara in på vissa saker för att ha råd. Det är inte så att man tar ett lån gratis! Fattar faktiskt inte hur du tänker.

Låt folk sköta sig själva så kan du sitta och spara dina korvören själv tongue

Dunken
22 maj 2006
Nu förstår jag inte??!! att ta en ny bil på avbetalning ser jag inte som något konstigt skrev martin 9-3, men är inte det samma sak som att låna pengar till bil? Jaha är det så du har gjort eller??  För du har ju slagit dej för bröstet och sagt att bilen är din..? Jag har för mej att det nämnts att du är 20 år? Sant eller? ock var får man 400k ifrån om man e 20år? Och kom inte å säg att det är sommarjobb och prioriteringar som har gjort det möjligt att anförskaffa bilen du har. För så bra tror jag inte man tjänar vid den åldern..   Mvh Dunken

Yrkesförare
1 073 Inlägg
22 maj 2006
Martin 9-3 skrev:
Missförstå mig inte wink

det är skillnad på bil och boende. ett boende behöver man och det är stora summor så det är ju klart att det krävs lån i de flesta fall mm

men åter till bilar, att ta en ny bil på avbetalning ser jag inte som något konstigt utan mer avlastning till förmånlig ränta idag men dit min inlägg riktades var på dem, de är ett fåtal men iaf de som köper bil och stylar, bygger stereo och sen glider ner på stan och glänser när de iallafall knappt betalat en krona själv än.

Det är dit min inlägg var menat. Att skryta med lånade grejor, skillnad om de lägger ner mycket jobb och egna idéer själva så ser jag det på annat sätt.

Va fasen har lånet med saken o göra?? Att låna sin polares bil är en sak. Att köpa en bil på avbetalning så betalar man väl sin bil själv. Att jobba hårt och succesivt betala av sin bil och till sist helt vara lånfri, samtidigt som man fixar till sin bil ser jag mer hör till det normala. Iallafall i min "arbetarklass". Somliga föds inte med guldsked i munnen. Jag knegar själv som ett svin och har jobbat mig till det jag har, även om allt inte är helt betalt än.//Andy

676 Inlägg
22 maj 2006
ett lån betalar man ju tillbaka. man lånar lite pengar av banken som man sedan betalar tillbaka juh. visst, va ska man säga... banken "äger" bilen ett tag. men bilen blir allt mer och mer DIN som egentligen redan är det... äh... jag fattar inte riktigt heller hur du menar martin 9-3...  allt handlar om prioriteringar. fördelar och nackdelar... som jag t.ex... köpte ormar och grejjer för 2000kr.. nu får jag vänta ännu längre på o skaffa mig en bil. men jag har ormar som jag velat ha hur länge som helst...

äh, lån är inget farligt. bara man betalar tillbaka wink

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
22 maj 2006
Den bittra sanningen.

En jag känner som har varit med i bilsport.med bil + rockford grejer. har farsan betalat allt.
En annan som har varit med 3-4ggr är stor biltjuv.
Den senaste som jag känner till är bil ID förfalskare.

Dom övre kan jag säga är sanna men den sista är bara rykte från gammal umgänges krets.

Den sista som jag känner till är gammal bank rånare.

Diesel is the blood of satan.

10 287 Inlägg
22 maj 2006
Tagga ner.
Har man arbetat i ett antal år och sparat så kan man mycket väl ha sparat ihop så mycket så att man teoretiskt kan tömma sina konton och åka ner på Volvo och köpa en v70 kontant.
Min bil på garaget har jag totalt plöjt ner ca 500.000 kr på. Utav egna skattade ihoparbetade pengar.
Men vart ligger det snobbiga i det?

/Göran

740_Erik skrev:
De där va ju så jävla idiotisk skrivet!!
Har du råd att åka in till en volvo försäljare och köpa en ny volvo v70 kontant lr?Snobb jävel!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

676 Inlägg
22 maj 2006
Sharky skrev:
Tagga ner.
Har man arbetat i ett antal år och sparat så kan man mycket väl ha sparat ihop så mycket så att man teoretiskt kan tömma sina konton och åka ner på Volvo och köpa en v70 kontant.
Min bil på garaget har jag totalt plöjt ner ca 500.000 kr på. Utav egna skattade ihoparbetade pengar.
Men vart ligger det snobbiga i det?

/Göran

börjar man med styling/tuning och ljud i en bil så plockar de till REJÄLT! om man ska köpa prestanda varor så köper man inte en sketen turbo för 500kr utan man lägger ut ett X antal tusen på en kvalitets vara.

dom 500.000kr som du lagt ner på din bil Sharky, är väll en rad olika grejjer som är utbytt till värre grejjer? t.ex du köpte först en bra turbo för säg 10.000 och sedan uppgraderade du turbon och köpte en för sig 20.000? eller är dom grejjerna som står på ditt garage värda 500.000?

självklart kan man spara ihop egna pengar. de jag gjorde på min bil (egentligen ingenting men ändå) t.ex ljudet... 5500kr. absolut inget jag hostar upp bara sådär när man är en fattig student. som tur var så hade jag dessa pengar i fonder (skitfonder som jag fått av min farfar) och då tog jag ut pengarna och spenderade de på ljud ist. men nu i efterhand så tänker man: jag skulle kanske ha struntat i ljudet och sparat de till en vettig bil ist... jag jobbade alltså såfort jag kunde. tjänade några slantar, sparade ihop dom och köpte grejjer. inget svårt.

Sök