1 januari 2010
Trådstartare
Hej,
Har en saab 9000 CSE från 97 som har börjat krångla lite. Om man låter den stå ungefär 24h så har batteriet laddat ur sig så pass att bilen inte vill starta. Jag har testat laddat upp batteriet fullt och låtit det stå inomhus, då håller det laddningen hur fint som hellst..
Den har gått kanonfint i ett år nu, men problemet har kommit nu senaste månaden.
När man lägger på pluspoolen så slår det en liten gnista från batteriet. Jag lånade en test-lampa och kopplade mellan pool och kabel. Den lyser svagt, men man ser tydligt att den lyser iaf. Jag provade sedan dra ut säkring för säkring inifrån bilen, utan att lampan slocknade. Jag har även kopplat bort lampan i baggaget utan resultat.
Ska tillägga att problemet började efter att jag hjälpt min kompis igång med sin Volvo genom startkablar. Vi kopplade som man skulle, och hans bil sparkade igång direkt. Dagen efter var mitt batteri helt tomt.. Har som sagt testat batteriets kapacitet och det är inget fel på det. Generatorn laddar runt 14 konstant så det är inget fel på den heller..
Någon som vet hur jag går vidare med problemet? Jag vet att den tjuvdrar ström, men det ger inget om jag drar ut någon av säkringarna inne i bilen..
När man lägger på båda kablarna på batteriet så klickar det till i boxen med säkringar/relän till ACC, ABS osv(?). Ska det göra det då man kopplar in strömmen till bilen?
Extremt tacksam för hjälp, blir tokig på bilen snart!