2636
Sök

Bmw 325 E36 Turbo: Godsaker inhandlat

Konstruktör
1 053 Inlägg
11 juni 2010
Trådstartare
#61
Funderade ju först på ett kopplingskit från Gripforce i USA.
Men pga att frakten kommer kosta en halv förmögenhet så funderar jag istället på lite andra alternativ.


Om man enbart skulle köpa en Sachs 618 tryckplatta.
Skulle det hålla med original-lamell för det effektuttaget jag är ute efter? (350häst)
Senast redigerat av NdL (11 juni 2010)


193 Inlägg
11 juni 2010
#62
På min gamla M3a körde jag med orginal tryckplatta och en 4 puckad sinter lamell och den setupen skulle hålla för 560nm men med sachs tryckplatta skulle det hålla för 800nm smile

Konstruktör
1 053 Inlägg
11 juni 2010
Trådstartare
#63
Mm, det är frågan vad man ska köra på.
Vill ju inte gärna att det ska slira.

Men några 560nm kommer jag ju knappast komma upp i. Så det kanske räcker med enbart en sinterlamell och en lite starkare tryckplatta då?


193 Inlägg
11 juni 2010
#64
Borde nog räcka:)

Medlem 5280
552 Inlägg
11 juni 2010
#65
Original m20 618: Passande M20 svänghjul.Mkt stark tryckplatta som orkar 500nm med orig lamell. 700+nm med 4 pucks sinter.  Men då måste du fräsa ner svänghjulet + fixa den lilla m20 startmotorn.

Original m50 731: För dubbelmassa svänghjul. Ca 380nm med orig lamell och ca 550 nm med 4-pucks lamell


Konstruktör
1 053 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#66
Koppling är nu beställd. Och det blev det kit som jag först tänkte ifrån USA.

Så nu är man lite småfattig. Men snart löning som tur är... smile


http://i21.ebayimg.com/06/i/000/da/5d/02f6_1.JPG


Konstruktör
1 053 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
#67
Här kommer lite dåliga bilder på kopplingen iaf big_smile
Ska försöka fixa lite mer bilder på hur det går i garaget sen också

https://www1.garaget.org/gallery/archive/80990/956028_55n45h.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/80990/956030_50jaz9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/80990/956031_5f5put.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/80990/956032_r9j1wp.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/80990/956033_nz14qp.jpg

Min kamera är sämst.. men såhär såg grejerna ut som jag fick iaf smile


Konstruktör
1 053 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
#68
PROBLEM!


Nu är det såhär att jag har upptäckt att jag inte har några oljemunstycken i blocket vilket kan vara väldigt bra att ha.

Dvs, jag får plocka ner hela motorn i princip.
Men du uppstår ju såklart ett problem.

Jag lyckades få dit ARP-bultarna med 12kantsmuttrar med ett litet specialverktyg jag svetsade ihop.
Men nu måste jag få av toppen. och hur jävla många verktyg jag en svetsar ihop så är det fan inget som håller för att lossa bultarna.


Hur gör ni andra när ni ska ha dit/bort ARP-muttrarna i en M50? smile


vinnarskalle!
907 Inlägg
30 juni 2010
#69
Är inte ARP-bult av engångstyp? Dvs. är dom använd en gång så är dom förbrukade? Angående problemet att få lös dom så borde det väl finnas hylsor för det oxå.. nånstans? Mekonomen brukar ha de mesta


Konstruktör
1 053 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#70
Tror inte de är av engångstyp. Däremot har de en maximal utsträcknings-gräns som man inte får gå över.
Så det är bara mäta upp alla bultarna smile

Mjo, men kruxet är ju att det är så förbannat smal där imellan. Standard-hylsor får verkligen inte plats iaf.


Konstruktör
1 053 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
#71
Går långsamt framåt med bygget. Men snart så ska väl motorn kunna sitta i bilen igen iaf.

Vad jag nu skulle vilja ha lite hjälp med är hur man lite smidigt ska kunna veta var alla givare ska sitta?
Alltså kablarna till givarna (vilken som ska till vad) big_smile

Så om det är någon som råkar kunna det i huvudet så får ni ju gärna kläcka ur er det.


1 507 Inlägg
13 juli 2010
#72
Tja, fan vad kul med ett turboprojekt smile måste följa detta.
Lägger man dit kabelhärvan så ser man vad de flesta kablarna ska gå till iom att det är olika längd på de. En svår grej som jag upptäckte var att kamaxelgivarn och vevaxelgivarn har lika dana kontakter och kablarna är ca lika långa, men det är bara att testa, 50%chans att man har satt rätt där. Har man satt fel så startar inte motorn helt enkelt.
Lycka till som fan smile

Mvh
/T


193 Inlägg
29 juli 2010
#73
Hur går det?

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
29 juli 2010
#74
NdL skrev:
Mm, det är frågan vad man ska köra på.
Vill ju inte gärna att det ska slira.

Men några 560nm kommer jag ju knappast komma upp i. Så det kanske räcker med enbart en sinterlamell och en lite starkare tryckplatta då?

Jag kör på hårdare tryckplatta och originallamell.
Funkar alldeles utmärkt för 360hk och 413nm dock är det m20 motor.



Sen angående oljemunstyckena.
Menar du till kolvkylning?
Isåfall behöver du inte ha några enligt min mening.
Dock behöver du ha en oljekylare.
Läste att du satsade på 350 hk ungefär.
Vet att folk har plockat effekt över 500 utan kolvkylning och standardmaskin.

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

193 Inlägg
11 september 2010
#75
Här va det dött kom igen vill se uppdatering big_smile

Konstruktör
1 053 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#76
Oj oj, kom precis och tänka på att jag faktiskt hade en projekttråd för bilen här.

Det har hänt lite sen sist.
Tyvärr har det inte blivit så mycket bilder tagna under projektets gång vilket är lite synd.
Men här kommer åtminstone ett par;

Hemleverans av nya fälgar och däck;
http://www.geting.se/image.php/305639-IMAG0030.jpg
http://www.geting.se/image.php/305640-IMAG0026.jpg

Testade de nya fälgarna tillsammans med den "nya" M-fronten.
http://www.geting.se/image.php/305638-IMAG0042.jpg


Trasig packning resulterade i ett gäng droppar vatten i oljan wink
http://www.geting.se/image.php/305641-IMAG0066.jpg


Och självklart skulle en gänga gå sönder på en oljetempsgivare;
http://www.geting.se/image.php/305646-IMAG00005.jpg


Sedan var det dags för att fixa till fronten lite;
http://www.geting.se/image.php/305642-IMAG0086.jpg

Lackad och fin. Får tacka mitt jobb för att jag fick låna lackboxen lite wink
http://www.geting.se/image.php/305643-IMAG0089.jpg



Sedan var det dags för byte av lokal som bilen stod i. Anledningen till detta var att det finns ett gäng idioter som inte vet skillnad på mitt och deras. Så blev av med en fälg. Polisanmälde det och fick tillbaka den. Så nu är det ju lugnt iaf smile

Nya lokalen;
http://www.geting.se/image.php/305644-IMAG0080.jpg

Så här får bilen gott om plats;
http://www.geting.se/image.php/305645-IMAG0081.jpg


Mätare och en M-knopp installerades;
http://www.geting.se/image.php/305647-IMAG0094.jpg

Samt en Bredbandslambda-mätare;
http://www.geting.se/image.php/305648-IMAG0095.jpg

http://www.geting.se/image.php/305649-IMAG0096.jpg


Sen var det dags för lite inställning av kammarna med mitt hemmagjorda verktyg i 10mm rostfritt. Finns 5st till om någon vill ha wink
http://www.geting.se/image.php/305650-IMAG0175.jpg
http://www.geting.se/image.php/305651-IMAG0189.jpg


och sen var det dags för en givare till att tacka för sig (oljetemp även denna gången wink )
http://www.geting.se/image.php/305652-IMAG0163.jpg


Men nu står den hur som helst helt ihopplockad;
http://www.geting.se/image.php/305653-IMAG0193.jpg
http://www.geting.se/image.php/305654-IMAG0194.jpg
http://www.geting.se/image.php/305655-IMAG0195.jpg


Och till slut så körde jag också bilen hem till mig vilket kändes förbannat gött.
http://www.geting.se/image.php/305656-IMAG0196.jpg



Så nu ska bara bilen besiktas och förhoppningsvis gå igenom den också.
Så blir tyvärr inte turbon ditsatt detta året då jag blev färdig förbannat sent och känner att jag hellre vill kunna åka i bilen nu i sommar.
Så det får bli till vintern wink


Konstruktör
1 053 Inlägg
28 maj 2011
Trådstartare
#77
Besiktigad, men gick tyvärr inte igenom.

HC och CO var lite för höga på tomgång. Så motorn ska få sig nya tändstift och ett nytt luftfilter tänkte jag.

ABS-lampan blinkade till lite, så det blev det ju tvåa på med såklart.
Så måste kolla upp lite varför den spökar.


Sen har jag fortfarande lite el-fel som måste kollas upp.
Blir nog till att dra lite nya kablar skulle jag tro.



Har även beställt coilovers.
Ska bli skönt att äntligen kunna få ner bilen framtill lite. Är på tok för hög wink


Konstruktör
1 053 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
#78
Har nu beställt lite mer godis till bilen.


Med tanke på högt HC och CO värde, så tyckte jag att nytt luftfilter och tändstift kanske var på sin plats.

Så har nu köpt ett AEM Dryflow filter (21-2039DK)
Och 6st NGK BCPR7ES

Så det ska väl förhoppningsvis råda bot på det!


44 Inlägg
30 december 2012
#79
Sålt bilen eller?


Konstruktör
1 053 Inlägg
31 december 2012
Trådstartare
#80
Ja. Den är numera såld och rullar i Uppsala.
Suget efter en lite nyare bil blev för stort. Så det fick bli en E46 M3 istället.

Mindre krabb med besiktning m.m


Dock lite surt med tanke på all tid man lagt ner på arbetet. Och att jag precis blev färdig med den också.



Sök