2634
Sök

Flytta bak batteri till skuffen!

127 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#1
Tja! Behöver lite hjälp att hur jag ska fixa kablarna som satt på plus polen!! Hur kopplade ni hopa det med kablen till skuffen?.. Alla tips hjälper mycket.. tack MVH Andreé Johansson

mitt proekt
MVH Andreé

Elektriker
1 138 Inlägg
1 januari 2010
#2
fet jävla skarvhylsa wink sen isolera ordentligt..

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

127 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#3
Fins det inget mer efiktivt sätt.. Något som blir snyggt??

mitt proekt
MVH Andreé

127 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#4
Om någon hade velat göra ett shema vad man behöver att flytta back bateriet och vilka steg man ska göra det hade varit snällt.

mitt proekt
MVH Andreé

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 januari 2010
#5
A-Johansson skrev:
Om någon hade velat göra ett shema vad man behöver att flytta back bateriet och vilka steg man ska göra det hade varit snällt.
Jag förstår inte problemet?

Du skarvar på en grov kabel på original pluspol i motorrummet. sen drar du bak den kabeln till bagaget.

Sen gör du likadant med minuskabeln, eller så jordar du minuskabeln i motorrummet, och en kabel från minus på batteriet till chassit på bilen, på en bit plåt du slipat rent från lack.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

127 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#6
´Har läst att man ska ha säkringar o allt sånt!!

mitt proekt
MVH Andreé

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 januari 2010
#7
A-Johansson skrev:
´Har läst att man ska ha säkringar o allt sånt!!
Har du det till batteriet som du har nu? smile
Annars är det ju bara att leta upp en tabell för kabelarea och ampere för att räkna ut säkringen.... tänk på att vid start drar startmotorn upp till 400A, så se till att ha en grov kabel bara. smile

Edit: Kabeln till startmotorn är aldrig avsäkrad så vitt jag vet?
Senast redigerat av TurbOla (2 januari 2010)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
2 januari 2010
#8
TurbOla skrev:
A-Johansson skrev:
Om någon hade velat göra ett shema vad man behöver att flytta back bateriet och vilka steg man ska göra det hade varit snällt.
Jag förstår inte problemet?

Du skarvar på en grov kabel på original pluspol i motorrummet. sen drar du bak den kabeln till bagaget.

Sen gör du likadant med minuskabeln, eller så jordar du minuskabeln i motorrummet, och en kabel från minus på batteriet till chassit på bilen, på en bit plåt du slipat rent från lack.
absolut inte dra minus bak också.
Blir magnetiska strömmar då vilket kan knasa till annan elektronik.
Fråga BMW.

Gör precis som när man kopplar in ett slutsteg i bagaget, bara de att du byter ut slutsteget mot batteriet istället.

Jag byggde en låda i kolfiber fram där batteriet satt från början och kopplade på störmkabeln där med ett gäng kopplingsblock från biltema, samma man använder när man kopplar slutsteg.

Ser lite snyggare ut än å bara skarva ihop kablarna där fram.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 januari 2010
#9
PeppeVectra skrev:
absolut inte dra minus bak också.
Blir magnetiska strömmar då vilket kan knasa till annan elektronik.
Fråga BMW.

Gör precis som när man kopplar in ett slutsteg i bagaget, bara de att du byter ut slutsteget mot batteriet istället.

Jag byggde en låda i kolfiber fram där batteriet satt från början och kopplade på störmkabeln där med ett gäng kopplingsblock från biltema, samma man använder när man kopplar slutsteg.

Ser lite snyggare ut än å bara skarva ihop kablarna där fram.
Ska man säkra av kabeln till batteriet då?
Jag har fått för mig att man inte ska göra det, p.g.a den höga strömbelastningen när startmotorn går.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

127 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#10
jag tackar för de bra svaren!

mitt proekt
MVH Andreé

Skogskonsult
214 Inlägg
2 januari 2010
#11
Det finns alltid Huvudsäkring före alla el-system i bilen, men om man tittar noga brukar + kabeln Y splittas rätt tidigt på stammen och gå direkt till startmotorn.

Ubåtsingenjör
7 281 Inlägg
2 maj 2011
#12
hur grova kablar tycker ni man ska ha ?  tror ni 50mm2 kabel funkar eller ska den va ännu grövre ??


Forummoderator
17 895 Inlägg
3 maj 2011
#13
Misstänker att du har en helt annan bil och andra förutsättningar. Skapa gärna en ny tråd!

Mvh
Dieselsmurfen
Moderator

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök